Pārlekt uz galveno saturu

Starptautiskās institūcijas

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.10.2024 18:02:41
Par studiju kursu
Kursa kods:SZF_025LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.67ECTS:4.00
Zinātnes nozare:PolitikaMērķauditorija:Politikas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Beāte Livdanska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas par starptautiskās politikas procesiem bakalaura studiju pirmo trīs semestru apjomā.
Mērķis:
Sniegt pamatzināšanas par starptautisko institūciju lomu pasaules politikā, to uzbūves principiem un darbību starptautiskās drošības, ekonomiskās un sociālās labklājības veicināšanā, cilvēktiesību aizsardzībā, vides ilgtspējas nodrošināšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kursa prasības. Starptautisko institūciju vēsturiskā attīstība – no Tautu Savienības līdz ANO.Lekcijas1.00auditorija
2Starptautisko institūciju loma pasaules politikā. Starptautisko institūciju tipoloģija un klasifikācija. Lēmumu pieņemšanas process, darbības rezultāti, lēmumu īstenošanas mehānismi. Dažādu aktoru pārstāvniecība un darbība SO.Lekcijas1.00auditorija
3ANO sistēma. ANO institūciju darbības principi un problēmas: Ģenerālā Asambleja, ECOSOC un Drošības Padome.Nodarbības2.00auditorija
4Starptautisko institūciju loma labklājības veicināšanā un ekonomiskajā attīstībā. ECOSOC. Bretonvudsas organizācijas. Lielvaras globālajā pārvaldībā. Ziemeļu/Dienvidu dalījums. OECD.Lekcijas2.00auditorija
5Nevalstisko aktoru darbība starptautiskajās organizācijās.Lekcijas2.00auditorija
6Reģionālās starptautiskās organizācijas un to darbības specifika.Lekcijas2.00auditorija
7Starptautisko institūciju darbības ierobežojumi, izaicinājumi un problemātika. Gadījumu analīze.Nodarbības1.00auditorija
8Starptautiskās organizācijas, starptautiskā drošība un miera uzturēšana. Atbruņošanās problemātika ANO darbībā un starptautiskie bruņojuma kontroles režīmi.Nodarbības2.00auditorija
9Vides un cilvēktiesību politikas veidošana starptautisko organizāciju ietvaros.Lekcijas2.00auditorija
10Starptautisko institūciju darbība – kopsavilkums.Nodarbības2.00auditorija
11SimulācijaNodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studentu patstāvīgais darbs ietver: • obligātās literatūras apguvi uz katru lekciju un nodarbību; • gatavošanos katrai semināra nodarbībai; • gatavošanās 3 zināšanu pārbaudes testiem; • individuālā darba (referāta) uzrakstīšanu, tā prezentāciju semināra nodarbībās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu darbs tiek vērtēts 10 ballu sistēmā visā kursa gaitā, atbilstoši sekojošiem kritērijiem: • Lekciju un semināru apmeklētība (t.sk. arī atbilžu kvalitāte) – 30%; • Testi – 20%; • Individuālais projekts/referāts (t.sk. projekta vai referāta prezentācija) – 30%; • Eksāmena atzīme – 20%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studentam studiju kursā jāapgūst: • pamatzināšanas par starptautisko institūciju darbības principiem, formām un problēmām; • izpratne par dažādām pastāvošajām pieejām starptautisko institūciju problemātikai; • spēja aprakstīt un salīdzināt starptautisko institūciju darbību konkrētu problēmu risināšanā; • izpratne par starptautisko institūciju klasifikācijas principiem, atbilstoši to uzbūvei, darbības principiem un virzieniem.
Prasmes:Studiju kursā tiks iegūtas prasmes: • orientēties literatūrā un prast atšķirt dažādas pieejas starptautisko institūciju problemātikai; • analizēt starptautisko institūciju darbību, to panākumus un vājās puses; • prezentēt sava darba rezultātus.
Kompetences:Studiju kursā studenti apgūst: • spēju argumentēti un loģiski diskutēt par starptautisko institūciju lomu pasaules politikā un to darbības problēmām; • pielietot akadēmiskās zināšanas konkrētu starptautisko institūciju darbības vērtēšanai; • izmantot vispārējos institūciju darbības principus atsevišķu institūciju darbības analīzei; • izstrādāt esejas un referātu kā analītiskus darbus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
2Margaret P. Karns, Karen A. Mingst. International Organizations: The Politics and Processes of Global Governance. Boulder, London: Lynne Rienner Publishers, 2015
3Ian Hurd. International organization: Politics, Law, Practise. New York: Cambridge University Press, 2021
4Archer, Clive. International Organisations. 3rd edition. Taylor and Francis Group, 2014
5Mingst, Karen A., and Karns, Margaret P. The United Nations in the 21st Century. 4th edition. Westview Press, 2012
6Mingst, Karen A., and Arreguin-Toft, Ivan M. Essentials of International Relations. 7th edition. W.W. Norton & Company, 2017
7Carlsnaes Walter, Risse Thomas, et.al. The Handbook of International Relations. 2nd edition. Sage Publications, 2013
8Hurd, Ian and Hogan C. Jacob. The Oxford Handbook of International Organizations. Oxford University Press, 2018
9Pal, Leslie A., Tok, Evren M. Global Governance and Muslim Organizations. Palgrave Macmillan, 2019
10African Foreign Policies in International Institutions. Ed.by Warner, J., Shaw, Timothy W. Palgrave Macmillan, 2018
11The United Nations Disarmament Yearbook. Volume 43: 2018. New York, 2019
12Fiti Sinclair, Guy. To Reform the World: International Organizations and the Making of Modern States. Oxford University Press, 2017
13Bruckmeier, Karl. Global Environmental Governance. Palgrave Macmillan, 2019
14Oberleitner, Gerd. International Human Rights: Institutions, Tribunals and Courts. Springer, 2018
Citi informācijas avoti
1http://www.un.org
2http://www.globalpolicy.org
3http://www.iaea.org
4http://www.icj-cij.org
5http://www.amnesty.org