.
Starptautiskās institūcijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.10.2024 18:02:41
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_025 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Beāte Livdanska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas par starptautiskās politikas procesiem bakalaura studiju pirmo trīs semestru apjomā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pamatzināšanas par starptautisko institūciju lomu pasaules politikā, to uzbūves principiem un darbību starptautiskās drošības, ekonomiskās un sociālās labklājības veicināšanā, cilvēktiesību aizsardzībā, vides ilgtspējas nodrošināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa prasības. Starptautisko institūciju vēsturiskā attīstība – no Tautu Savienības līdz ANO. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Starptautisko institūciju loma pasaules politikā. Starptautisko institūciju tipoloģija un klasifikācija. Lēmumu pieņemšanas process, darbības rezultāti, lēmumu īstenošanas mehānismi. Dažādu aktoru pārstāvniecība un darbība SO. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | ANO sistēma. ANO institūciju darbības principi un problēmas: Ģenerālā Asambleja, ECOSOC un Drošības Padome. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Starptautisko institūciju loma labklājības veicināšanā un ekonomiskajā attīstībā. ECOSOC. Bretonvudsas organizācijas. Lielvaras globālajā pārvaldībā. Ziemeļu/Dienvidu dalījums. OECD. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Nevalstisko aktoru darbība starptautiskajās organizācijās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Reģionālās starptautiskās organizācijas un to darbības specifika. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Starptautisko institūciju darbības ierobežojumi, izaicinājumi un problemātika. Gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Starptautiskās organizācijas, starptautiskā drošība un miera uzturēšana. Atbruņošanās problemātika ANO darbībā un starptautiskie bruņojuma kontroles režīmi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Vides un cilvēktiesību politikas veidošana starptautisko organizāciju ietvaros. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Starptautisko institūciju darbība – kopsavilkums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Simulācija | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentu patstāvīgais darbs ietver: • obligātās literatūras apguvi uz katru lekciju un nodarbību; • gatavošanos katrai semināra nodarbībai; • gatavošanās 3 zināšanu pārbaudes testiem; • individuālā darba (referāta) uzrakstīšanu, tā prezentāciju semināra nodarbībās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu darbs tiek vērtēts 10 ballu sistēmā visā kursa gaitā, atbilstoši sekojošiem kritērijiem: • Lekciju un semināru apmeklētība (t.sk. arī atbilžu kvalitāte) – 30%; • Testi – 20%; • Individuālais projekts/referāts (t.sk. projekta vai referāta prezentācija) – 30%; • Eksāmena atzīme – 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studentam studiju kursā jāapgūst: • pamatzināšanas par starptautisko institūciju darbības principiem, formām un problēmām; • izpratne par dažādām pastāvošajām pieejām starptautisko institūciju problemātikai; • spēja aprakstīt un salīdzināt starptautisko institūciju darbību konkrētu problēmu risināšanā; • izpratne par starptautisko institūciju klasifikācijas principiem, atbilstoši to uzbūvei, darbības principiem un virzieniem. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursā tiks iegūtas prasmes: • orientēties literatūrā un prast atšķirt dažādas pieejas starptautisko institūciju problemātikai; • analizēt starptautisko institūciju darbību, to panākumus un vājās puses; • prezentēt sava darba rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursā studenti apgūst: • spēju argumentēti un loģiski diskutēt par starptautisko institūciju lomu pasaules politikā un to darbības problēmām; • pielietot akadēmiskās zināšanas konkrētu starptautisko institūciju darbības vērtēšanai; • izmantot vispārējos institūciju darbības principus atsevišķu institūciju darbības analīzei; • izstrādāt esejas un referātu kā analītiskus darbus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Margaret P. Karns, Karen A. Mingst. International Organizations: The Politics and Processes of Global Governance. Boulder, London: Lynne Rienner Publishers, 2015 | ||||||||
3 | Ian Hurd. International organization: Politics, Law, Practise. New York: Cambridge University Press, 2021 | ||||||||
4 | Archer, Clive. International Organisations. 3rd edition. Taylor and Francis Group, 2014 | ||||||||
5 | Mingst, Karen A., and Karns, Margaret P. The United Nations in the 21st Century. 4th edition. Westview Press, 2012 | ||||||||
6 | Mingst, Karen A., and Arreguin-Toft, Ivan M. Essentials of International Relations. 7th edition. W.W. Norton & Company, 2017 | ||||||||
7 | Carlsnaes Walter, Risse Thomas, et.al. The Handbook of International Relations. 2nd edition. Sage Publications, 2013 | ||||||||
8 | Hurd, Ian and Hogan C. Jacob. The Oxford Handbook of International Organizations. Oxford University Press, 2018 | ||||||||
9 | Pal, Leslie A., Tok, Evren M. Global Governance and Muslim Organizations. Palgrave Macmillan, 2019 | ||||||||
10 | African Foreign Policies in International Institutions. Ed.by Warner, J., Shaw, Timothy W. Palgrave Macmillan, 2018 | ||||||||
11 | The United Nations Disarmament Yearbook. Volume 43: 2018. New York, 2019 | ||||||||
12 | Fiti Sinclair, Guy. To Reform the World: International Organizations and the Making of Modern States. Oxford University Press, 2017 | ||||||||
13 | Bruckmeier, Karl. Global Environmental Governance. Palgrave Macmillan, 2019 | ||||||||
14 | Oberleitner, Gerd. International Human Rights: Institutions, Tribunals and Courts. Springer, 2018 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.un.org | ||||||||
2 | http://www.globalpolicy.org | ||||||||
3 | http://www.iaea.org | ||||||||
4 | http://www.icj-cij.org | ||||||||
5 | http://www.amnesty.org |