.
Krievijas politiskās kultūras transformācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.02.2024 11:09:20
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_041 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika; Starptautiskā politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Deniss Hanovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgas zināšanas par Krievijas politisko kultūru un sabiedrību bakalaura programmu apmērā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par Krievijas politiskās kultūras transformāciju dinamiku pēdējos 300 gados, veidot kopīgi ar studentiem diskusiju par politiskās kultūras elementiem, sniegt priekšstatu par politiskās kultūras vietu kultūras teoriju studijās, kā arī analizēt mūsdienu Krievijas sabiedrības procesus, balstoties priekšstatā, ka politiku veido dažādi kultūras elementi, piem., literatūra un reliģija. Kursa ietvaros studentiem būs iespēja apvienot politikas studiju zināšanas un metodes ar kultūras teoriju atzinumiem. Kurss ir sadalīts 3 blokos: 1. Vispārējie teorētiskie aspekti – kultūras teoriju mijiedarbība ar politisko kultūru; 2. Krievijas politiskās kultūras dinamika sākot ar 17.gs.; 3. Politiskās kultūras ierāmējums – kultūras nozaru ietekme uz politiskās kultūras dinamiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads jēdzienā politiskā kultūra, tā vieta un problemātika kultūras teorijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Transformācijas jēdziens “plūstošās modernitātes” kontekstā (Z. Baumana koncepcija) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kā analizēt kultūru? Kultūras pagriezienu atzinumi (interpretatīvais pagrieziens) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Postkoloniālais pagrieziens, performatīvais pagrieziens politiskās kultūras analīzē | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kolektīvu atmiņu un vēstures politikas koncepcija: no kultūras teorijas uz ģeopolitiku? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kultūras procesu analīze: gadījuma studijas no Krievijas mūsdienu politiskā diskursa medijos (pēc studentu izvēlētas tēmas: demokrātija, valsts, minoritātes, plurālisms, valsts prezidents, ģeopolitiskās prioritātes, kolektīvo atmiņu konstruēšana) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Austrumi? Rietumi? Trešā telpa? Krievijas vēstures pamattendences un transformācijas konteksti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Feodālisma un absolūtisma mijiedarbība Maskavas valsts transformācijās 17.gs. Ivana Bargā tēls Krievijas modernisma kino. Romanovu dinastijas simboliskā politika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | 18. gs. eiropeizācija un absolūtisma attīstība dzimtbūšanas kontekstā. Pētera I politika Eiropā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Impērijas diskurss Krievijas politiskā kultūrā. Bizantijas un Rietumu Romas semiotiskā mijiedarbība Krievijas valdnieku tēlā. Katrīnas II Konstantinopoles projekts un tā loma politiskā kultūrā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Apgaismības diskurss Krievijā. Didro un Voltēra uzskati par Krievijas sabiedrību civilizācijas diskursā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Nacionālisms Krievijā. Impērija un nācija Krievijas nacionālisma diskursā. Etniskās minoritātes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Liberālisma diskurss Krievijā 19.gs. otrā pusē. Rietumnieki un slavofili | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Reliģiskās kultūras faktors: pareizticības un Bizantijas ķeizaru tēli politiskās vertikāles veidošanā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Krievu reliģiskā filozofija un ģeopolitika. Ļeontjeva koncepcija. Krievijas ģeopolitika postkoloniālajā paradigmā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Krievu literatūra kā disidentisma telpa. Dialogs ar varu. No Radiševa līdz Dovlatovam | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Monarhijas princips politiskās kultūras transformācijā. Romanovi un PSRS līderi. Putins un valdnieka ikonogrāfija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Revolūcija un terors. 1917. Boļševiku universālisms un Staļina nacionālboļševisms impērijas diskursā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
19 | Traumatiskā kolektīvā pieredze un atmiņas politika. Karš, katastrofa un uzvara | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
20 | Demokrātija, Rietumu politiskā kultūra un neonacionālisms. Izklaides kultūra un ģeopolitika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads jēdzienā politiskā kultūra, tā vieta un problemātika kultūras teorijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Transformācijas jēdziens “plūstošās modernitātes” kontekstā (Z. Baumana koncepcija) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kā analizēt kultūru? Kultūras pagriezienu atzinumi (interpretatīvais pagrieziens) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Postkoloniālais pagrieziens, performatīvais pagrieziens politiskās kultūras analīzē | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kolektīvu atmiņu un vēstures politikas koncepcija: no kultūras teorijas uz ģeopolitiku? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kultūras procesu analīze: gadījuma studijas no Krievijas mūsdienu politiskā diskursa medijos (pēc studentu izvēlētas tēmas: demokrātija, valsts, minoritātes, plurālisms, valsts prezidents, ģeopolitiskās prioritātes, kolektīvo atmiņu konstruēšana) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Austrumi? Rietumi? Trešā telpa? Krievijas vēstures pamattendences un transformācijas konteksti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Feodālisma un absolūtisma mijiedarbība Maskavas valsts transformācijās 17.gs. Ivana Bargā tēls Krievijas modernisma kino. Romanovu dinastijas simboliskā politika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | 18. gs. eiropeizācija un absolūtisma attīstība dzimtbūšanas kontekstā. Pētera I politika Eiropā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Impērijas diskurss Krievijas politiskā kultūrā. Bizantijas un Rietumu Romas semiotiskā mijiedarbība Krievijas valdnieku tēlā. Katrīnas II Konstantinopoles projekts un tā loma politiskā kultūrā | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Apgaismības diskurss Krievijā. Didro un Voltēra uzskati par Krievijas sabiedrību civilizācijas diskursā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Nacionālisms Krievijā. Impērija un nācija Krievijas nacionālisma diskursā. Etniskās minoritātes | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Liberālisma diskurss Krievijā 19.gs. otrā pusē. Rietumnieki un slavofili | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
14 | Reliģiskās kultūras faktors: pareizticības un Bizantijas ķeizaru tēli politiskās vertikāles veidošanā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
15 | Krievu reliģiskā filozofija un ģeopolitika. Ļeontjeva koncepcija. Krievijas ģeopolitika postkoloniālajā paradigmā | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Krievu literatūra kā disidentisma telpa. Dialogs ar varu. No Radiševa līdz Dovlatovam | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
17 | Monarhijas princips politiskās kultūras transformācijā. Romanovi un PSRS līderi. Putins un valdnieka ikonogrāfija | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
18 | Revolūcija un terors. 1917. Boļševiku universālisms un Staļina nacionālboļševisms impērijas diskursā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
19 | Traumatiskā kolektīvā pieredze un atmiņas politika. Karš, katastrofa un uzvara | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
20 | Demokrātija, Rietumu politiskā kultūra un neonacionālisms. Izklaides kultūra un ģeopolitika | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursā apgūtās zināšanas tiek pārbaudītas semināru laikā, diskusijās par izvēlētiem tekstiem. Prasmes tiek apgūtas un vērtētas, veidojot referātus par kursa tēmām, iesniedzot referātus e-studijās. Gala pārbaudījumā studējošais prezentē savu referātu klātienē un piedalās diskusijā ar kolēģiem par problēmjautājumu, kas analizēts referātā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Dalība seminārā par izvēlēto kursa literatūru (min. 50 lpp. apmērā no e-studiju kataloga) veido 40% no kursa gala vērtējuma. • Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde referāta formā – 40% no gala vērtējuma. • Eksāmenā tiek vērtēta prasme piedalīties diskusijā par referāta rezultātiem – 20% no kursa gala vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti izskaidros Krievijas politiskās kultūras attīsības posmus. Studenti raksturos, kādi bijuši nozīmīgākie Krievijas politiskās kultūras transformācijas posmi un to attīstības dinamika pēdējo 300 gadu laikā. Studenti atšķirs kultūras teoriju jēdzienus no politiskās kultūras jēdzieniem un principiem, kā arī veiks to salīdzināšanu. | ||||||||
Prasmes: | Studenti patstāvīgi analizēs tekstus par Krievijas politiskās kultūras attīstību pēdējo 300 gadu laikā, kritiski atlasot informācijas avotus, prezentējot savus secinājumus un argumentēti atbildot uz jautājumiem semināru laikā. Studenti argumentēti un padziļināti skaidros Krievijas politiskās kultūras transformācijas dinamiku un paredzēs Krievijas politiskās kultūras attīstības tendences perspektīvā. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie izstrādās rakstu darbus, balstoties starpdisciplinārā zinātniskajā literatūrā, kombinējot kultūras un politikas zinātnes teorētiskos konceptus un pielietojot tos empīrisku elementu izpētē. Teorētiskās atziņās veidotus pieņēmumus studējošie interpretēs Krievijas aktuālo transformācijas procesu kontekstā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Hanovs, Deniss (2023) "Concrete Dust Versus Angel's Wings? Sacralization of the “Victory Monument” and Postcolonial Memory Politics in Latvia," Occasional Papers on Religion in Eastern Europe: Vol. 43, 2023 : Iss. 9 , Article 2. | ||||||||
3 | Hanovs D., Gubenko I. (eds.). (2018) Memory – access denied? Political landscapes of memory and inclusion in contemporary Europe. Versions, tendencies and analytical novelties. Riga: Zinatne, 2018. – pp. 95-115 | ||||||||
4 | Gubenko I., Hanovs D., Malahovskis V. (eds.). (2016). The New Heroes. The Old Victims. Politics of memory in Russia and the Baltics. Riga: Zinatne, 2016. | ||||||||
5 | Neil Robinson. (2017). Russian Neo-patrimonialism and Putin’s ‘Cultural Turn’ In: EUROPE-ASIA STUDIES, 2017 Vol. 69, No. 2, March 2017, pp. 348–366 | ||||||||
6 | Stephanie Lawson. (2011). Cosmopolitan Pluralism: Beyond the Cultural Turn. In: Cosmopolitan Civil Societies Journal, Vol.3, No.3, 2011. pp. 27-46. | ||||||||
7 | Zygmunt Bauman. Liquid modernity. (2000). Polity: London. | ||||||||
8 | Richard Handler. (2002). Cultural Theory in History Today. In: American Historical Review December, pp. 1512-1520. | ||||||||
9 | Erika Rappaport. (2008). Imperial Possessions, Cultural Histories, and the Material Turn: Response. In: Victorian Studies / Volume 50, no. 2, pp. 289-296. | ||||||||
10 | Jarmo Kotilaine and Marshall Poe (eds.) (2004.) Modernizing Muscovy. Reform and social change in seventeenth-century Russia. RoutledgeCurzon: London. | ||||||||
11 | Paul Bushkovitsch. (2004). Peter the Great. The Struggle for Power, 1671-1725. Cambridge University Press: Cambridge. | ||||||||
12 | Kelly O` Neill. (2017). Claiming Crimea: A History of Catherine the Great`s Southern Empire. Yale University Press: London. | ||||||||
13 | Alexander Polunov. (2005). Russia in the Nineteenth century: Autocracy, Reform, and Social Change, 1814-1914. M.E.Sharpe: Armonk, New York | ||||||||
14 | Eric Lohr (2003). Nationalizing the Russian empire. The campaign against enemy Alien during World War I. Harvard University Press: London. | ||||||||
15 | Alexei Miller. (2008). The Romanov Empire and Nationalism. Essays in the methodology of historical research. CEU Press: New York. | ||||||||
16 | Candida Yates. (2015). The Play of Political Culture, Emotion and Identity. Palgrave Macmillan: London. | ||||||||
17 | Robert A. Segal. (2012). Clifford Geertz’s Interpretive Approach to Religion. In: Religion Compass 6/12 (2012): pp. 511–524. | ||||||||
18 | Dvora Yanow and Peregrine Schwartz-Shea (eds.) 2015. Interpretation and Method Empirical Research Methods and the Interpretive Turn. M.E.Sharpe: Armonk, New York | ||||||||
19 | Ben White. (2007) Clifford Geertz: Singular Genius of Interpretive Anthropology. In: Development and Change 38(6), (2007), pp. 1187–1208 | ||||||||
20 | Robert van Voren. (2009). On Dissidents and Madness. From The Soviet Union of Leonid Brezhnev to the “Soviet Union” of Vladimir Putin. Rodopi: New York. | ||||||||
21 | Anandam Kavoori and Kalyani Chadha. (2009). The Cultural Turn in International Communication. In:Journal of Broadcasting & Electronic Media/June 2009, pp. 336-346. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Journal of Cultural studies. | ||||||||
2 | The International Journal of Politics, Culture, and Society |