.
Starptautiskās un diplomātiskās tiesības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.04.2024 08:39:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_044 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politikas zinātne | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aleksandrs Fillers | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgas zināšanas par starptautiskajām attiecībām. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pamatzināšanas starptautiskajās publiskajās tiesībās, izvērtēt un noskaidrot mūsdienu starptautisko tiesību svarīgākos principus, prakses un interpretācijas iespējas starpvalstu attiecībās. Kursu pabeidzot studentam būs zināšanas un prasmes, lai izvērtētu valstu rīcības tiesiskumu, spētu analizēt argumentus, ko valstis izmanto, lai attaisnotu savu rīcību starptautisko tiesību kontekstā, kā arī apzinātos mehānismus, kādos strīdi starp valstīm var tikt tiesiski atrisināti. Lai sasniegtu šo mērķi ir nepieciešams analizēt un skaidrot mūsdienu starptautisko tiesību konceptuālos un juridiskos pamatus, tiesību formēšanas procesu, to dalīšanu dažādās kategorijās un nozīmi starptautiskajās attiecībās kopumā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Starptautisko tiesību vēsturiskā attīstība. Starptautisko tiesību sistēma un avoti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Paražu tiesības. Starptautisko tiesību subjekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Valstu rašanas un izbeigšanās. Valstu pēctecība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Starptautiskās līgumtiesības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Starptautiskās līgumtiesības (turpinājums). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Starptautiskā atbildība. Valstu jurisdikcija un imunitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Spēka lietošana un starptautisko strīdu mierīga izšķiršana. ANO loma starptautiskajās tiesībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Spēka lietošana un starptautisko strīdu mierīga izšķiršana. ANO loma starptautiskajās tiesībās (turpinājums). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Humanitārās tiesības un starptautiskās krimināltiesības. Ievads diplomātiskajās tiesībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Humanitārās tiesības un starptautiskās krimināltiesības. Ievads diplomātiskajās tiesībās (turpinājums). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Diplomātiskā aizsardzība. Ievads cilvēktiesībās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Diplomātiskā aizsardzība. Ievads cilvēktiesībās (turpinājums). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Diskusija par starptautisko tiesību sistēmas nozīmi mūsdienu pasaulē un praktisku uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Grupu prezentācijas. Praktisku uzdevumu risināšana un tiesību avotu (piem., ANO tiesas nolēmumu) analīze. | Nodarbības | 8.00 | auditorija | |||||
15 | Gala pārbaudījums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Grupas prezentācijas mērķis ir attīstīt studentu iemaņas savstarpēji sadarboties un analizēt sarežģītus starptautisko tiesību avots (piem., tiesu spriedumus, zinātnieku komentārus, utt.), izprast tajos ietvertos argumentus un to pamatotību. Šīs iemaņas studenti iegūst, gatavojot prezentāciju. Prezentējot sava darba rezultātus, studenti gūst iespēju attīstīt publiskas runas iemaņas. Prezentācijas tiek gatavotas grupā, studentu uzdevums ir saprātīgi sadalīt darba pienākumus, padziļināti izpētīt tiesību avotu (piem., tiesas spriedumu), spēt prezentēt savu analīzi un arī sniegt novērtējumu atziņām, kas ir atrodami attiecīgajā tiesību avotā. Pēc prezentācijas studenti iesniedz kursa lektoram prezentācijas slaidus. Vērtējot prezentāciju, tiek ņemts vērā, kādā mērā studenti ir identificējuši svarīgākās tiesību avotā izteiktās atziņas un spējuši kritiski izvērtēt to pamatotību, vai prezentācija ir strukturēta (piem., skaidrs ievads), vai studenti spēj brīvi izklāstīt tiesību avotā atrodamās atziņas. Gatavojoties semināra nodarbībām studenti pēta norādīto literatūru, kā arī citus avotus (konvencijas, ANO rezolūcijas, utt.), meklējot atbildes uz iepriekš norādītājiem teorētiskajiem jautājumiem vai praktiskajiem uzdevumiem. Tāpat studentiem tiek uzdots analizēt konkrētus tiesību avotus, izvērtējot tajos minēto argumentu pamatotību un tiesiskās sekas, ko tie var radīt. Vērtējot studentu aktivitāti semināros, tiek ņemts vēra, vai studenti ir rūpīgi izlasījuši semināra uzdevumu, atraduši pareizos tiesību avotus, izprot dažādu tiesību avotu mijiedarbību. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala atzīmi veido kursā iegūto atzīmju kopējais punktu skaits. Studentiem jāņem vērā šādas prasības un vērtēšanas kritēriji: - Līdzdalība, aktivitāte un atbilžu kvalitāte semināros - 10%; - Grupas prezentācija - 40%; - Eksāmens - 50%. Studentiem, kas nav piedalījušies trijos un vairāk semināros, lai iegūtu pozitīvu vērtējumu par dalību semināru nodarbībās ir jāiesniedz mājasdarbs. Attiecīgais mājasdarbs sastāv no teorētiska jautājuma vai praktiska uzdevuma, kas saistīts ar viena no kavēto semināru tēmu. Ja students nav izpildījis kādu kursa obligātajiem elementiem (izņemot eksāmenu), studenta atzīme tiek atbilstoši samazināta. Eksāmens sastāv no divu veida jautājumiem. Jautājumi ar vairākām izvēlēm no iepriekš izveidota saraksta un īsi un precīzi atvērtie jautājumi, uz kuriem ir jāsniedz lakoniska atbilde. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students izprot galvenos starptautisko tiesību terminus, prot sameklēt piemērojamās tiesību normas konkrētā situācijā, novērtēt tiesisko situāciju, salīdzināt dažādus tiesību institūtus. | ||||||||
Prasmes: | Students prot apkopot būtisku informāciju, kas attiecas uz konkrēto tiesisko situāciju, pielietot tiesību interpretācijas metodes, lietot starptautisko tiesību terminus, prezentēt savu viedokli. | ||||||||
Kompetences: | Spēj izmantot iegūtās zināšanas praksē, vērtēt konkrēto tiesisko situāciju no starptautisko publisko tiesību viedokļa, argumentēt strīdos, loģiski izskaidrot tiesiskās situācijas no starptautisko tiesību viedokļa. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | J. Klabbers. International Law, 3rd ed. Cambridge University Press, 2021. | ||||||||
3 | A. Orakhelashvili. Akehurst’s Modern Introduction to International Law, 8th ed. Routledge, 2019. | ||||||||
4 | M. Cini. European Union Politics, 4th ed. Oxford University Press, 2019. | ||||||||
5 | J. Dugard. Diplomatic Protection. Max Planck Encyclopedia of Public International Law, 2009. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A. Lulle. Rokasgrāmata par ANO. 2005. | ||||||||
2 | N. Nugent, M. Rhinard. “The Political roles of the European Commision”. Journal of European Integration, 2019, 41:2, p. 203-220. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Video on ordinary legislative procedure |