.
Politika un reliģija: Tuvo Austrumu pārvaldība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.03.2024 14:30:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_046 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politikas zinātne | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Māris Andžāns | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 26 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamata zināšanas politikā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir izpētīt reliģijas un politikas nozīmi un mijiedarbību globālā skatījumā, koncentrējoties uz jautājumiem, kas radušies no satricinājumiem Tuvajos Austrumos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads: Reliģijas un valsts attiecību modeļi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Jūdaisma un kristietības vēsture | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Islāma vēsture | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Fundamentālisms: kas un kāpēc? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Reliģija un vardarbība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Reliģija un konfliktu risināšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Reliģiskais radikālisms un demokrātijas mīkla | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sekularizācijas debates | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Vai notiek civilizāciju sadursme? | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Pētījumu prezentācijas | Nodarbības | 13.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Aktīva līdzdalība nodarbībās un semināros (kā arī kritika un ieteikumi, reaģējot uz citu studentu ziņojumiem); • Esejas; • Nobeiguma ziņojums. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentiem ir jāņem vērā šādas prasības un vērtēšanas kritēriji: • Aktīva līdzdalība nodarbībās un semināros (kā arī kritika un ieteikumi, reaģējot uz citu studentu referātiem) – 35% • Esejas – 10% • gala ziņojums – 20% • gala ziņojuma prezentācija – 15% • Eksāmens – 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs raksturot islāma izcelsmi un izplatību, dažādu sektu pamatprincipus un uzskatus. Studenti varēs salīdzināt šariata principus starptautiskajās attiecībās. Studenti demonstrēs spēju izskaidrot politisko vēsturi un galvenos konfliktu avotus Tuvajos Austrumos. Studenti varēs novērtēt reģiona problēmas un prognozēt nākotnes scenārijus. | ||||||||
Prasmes: | Studenti spēs raksturot dažādu islāma atzaru atšķirības. Studenti pratīs raksturot islāma vēsturi, šariata pamatprincipus. Studenti demonstrēs spēju izskaidrot politikas un reliģijas vēsturisko mijiedarbību Tuvajos Austrumos. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs atšķirt politiskos un reliģiskos konfliktus. Studenti spēs raksturot dažādu valstu ārpolitiku Tuvajos Austrumos. Studenti demonstrēs spēju analizēt svarīgākos reģionālos konfliktus un nestabilitātes avotus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Appleby, R. Scott. The Ambivalence of the Sacred: Religion, Violence, and Reconciliation. Lanham: Rowman & Littlefield. | ||||||||
3 | Cleveland W.L., Bunton M. A History of the Modern Middle East. Westview Press, 2016 | ||||||||
4 | Durkheim, Emile. 2001. The Elementary Forms of Religious Life. New York: Oxford University Press. | ||||||||
5 | Gerges, Fawaz A. 2009. The Far Enemy: Why Jihad Went Global. Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
6 | Van der Veer, Peter. 1994. Religious Nationalism: Hindus and Muslims in India. Berkeley: University of California Press. | ||||||||
7 | Weber, Max. 2001. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Routledge. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Lust, Ellen. ed. The Middle East. 16th edition. Washington, DC: CQ Press, 2023 | ||||||||
2 | Lewis B. The Emergence of Modern Turkey. Oxford University Press, 2003 | ||||||||
3 | “Resurgent Religion in Politics: the Martyr, the Convert and the Black Night of Apocalypse”, in Annual Review of the Sociology of Religion [Vol.2]. ed. By Michel P., Paze E. Brill, 2011 | ||||||||
4 | Rowe P.S. Religion and Global Politics. Toronto: Oxford University Press Canada, 2012 | ||||||||
5 | Tibi B. Political Islam, World Politics and Europe. Democratic Peace and Euro-Islam vs Global Jihad. Routledge, 2014 |