.
Pārejas tiesiskums post-post-padomju telpā un ap to
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.03.2024 08:46:23
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_061 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika; Starptautiskā politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Arta Snipe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgas zināšanas par politiskajiem procesiem pasaulē XX – XXI gs. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt vispārējas zināšanas par pārejas tiesiskumu: tā mērķiem, mehānismiem, to piemērošanu; attīstīt spējas analizēt pārejas tiesiskuma procesus, izmantojot vēsturisko un aktuālo procesu pieredzi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kas ir pārejas tiesiskums. Pārejas tiesiskuma kā zinātnes jomas izveidošanās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pārejas tiesiskuma mērķi, līdzekļi, pieeja | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārejas tiesiskuma vēsturiskie posmi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Reģionu un procesu pārskats. Līmeņi un iesaistītās institūcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Darbojošās personas un to lomas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Tiesāšanas un amnestijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Tiesāšanas un amnestijas. Tribunāli un tiesas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Patiesības noskaidrošanas komisijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Patiesības noskaidrošanas komisijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Reparācijas un kompensāciju programmas. Institucionālās reformas. Tīrīšanas. Citi mehānismi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Individuālas konsultācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Gadījumu izpētes prezentācijas: Argentīna un Čīle. Salīdzināšanas analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Diskusija "Tiesāt vai piedod?", balstoties uz obligāto literatūru. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Studentu prezentācijas par pārejas tiesiskuma procesiem DĀR un Ruandā. Salīdzinoša analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Gadījumu izpētes prezentācijas: Polija un Vācija. Salīdzināšanas analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Gadījumu izpētes prezentācijas: Čehija un Slovākija. Salīdzināšanas analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Prezentācijas: vai pārejas tiesiskums darbojas? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Studentu prezentācijas par pārejas tiesiskuma procesiem Baltijas valstīs. Salīdzinoša analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Gadījumu izpētes prezentācijas: Latvija un Moldova. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Referāta prezentācijas: fokuss uz bijušo Padomju Savienību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Prezentācijas: Ko var nopirkt par naudu? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Referāta prezentācijas: Atmiņas likumi un atmiņas politika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Eksāmens | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kas ir pārejas tiesiskums. Pārejas tiesiskuma kā zinātnes jomas izveidošanās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pārejas tiesiskuma mērķi, līdzekļi, pieeja | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārejas tiesiskuma vēsturiskie posmi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Reģionu un procesu pārskats. Līmeņi un iesaistītās institūcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Darbojošās personas un to lomas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Tiesāšanas un amnestijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Tiesāšanas un amnestijas. Tribunāli un tiesas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Patiesības noskaidrošanas komisijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Patiesības noskaidrošanas komisijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Reparācijas un kompensāciju programmas. Institucionālās reformas. Tīrīšanas. Citi mehānismi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Individuālas konsultācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Gadījumu izpētes prezentācijas: Argentīna un Čīle. Salīdzināšanas analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Diskusija "Tiesāt vai piedod?", balstoties uz obligāto literatūru. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Studentu prezentācijas par pārejas tiesiskuma procesiem DĀR un Ruandā. Salīdzinoša analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Gadījumu izpētes prezentācijas: Polija un Vācija. Salīdzināšanas analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Gadījumu izpētes prezentācijas: Čehija un Slovākija. Salīdzināšanas analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Prezentācijas: vai pārejas tiesiskums darbojas? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Studentu prezentācijas par pārejas tiesiskuma procesiem Baltijas valstīs. Salīdzinoša analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Gadījumu izpētes prezentācijas: Latvija un Moldova. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Referāta prezentācijas: fokuss uz bijušo Padomju Savienību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Prezentācijas: Ko var nopirkt par naudu? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Referāta prezentācijas: Atmiņas likumi un atmiņas politika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Eksāmens | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Moduļa ietvaros studenti gatavosies semināriem, lasīs ieteikto literatūru un sagatavos prezentāciju. Semināru mērķis – attīstīt studentu spējas argumentēt savu viedokli; veicināt aktivitāti; pārbaudīt zināšanas par jautājuma tēmu un materiālus. Prezentācijas mērķis – attīstīt spēju noteikt tēmas pamatproblēmu; identificēt un novērtēt alternatīvus argumentus un viedokļus; piedāvāt savu viedokli, skaidrojot un argumentējot, kāpēc tieši šis viedoklis ir pieņemamāks un pārāks par jebkuru citu. Referāta ietvaros, jāsalīdzina visas iespējamās alternatīvas, izsverot visas to vājās un stiprās puses. Vēl viens mērķis – attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt situāciju un problēmu izpēti, dot tām novērtējumu un spēt izstrādāt risinājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums un aktivitāte lekciju laikā – 20%. Aktivitāte un sagatavotība nodarbību laikā – 30%. Prezentācija – 25%. Gala pārbaudījums – 25%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izmantojot studiju kursā iegūtās padziļinātās zināšanas par pārejas tiesiskumu un tā specifiku post-post-padomju telpā, studenti salīdzinās dažādus pārejas tiesiskuma mehānismus, analizēs to izvēles pamatojumu un rezultātus. Balstoties literatūras analīzē par vēsturisko un aktuālo pārejas procesu pieredzi, studējošie raksturos pārejas tiesiskuma procesus un to ietekmi uz pašreizējām tiesiskajām dilemmām, piemēram, dalīta īpašuma jautājumos. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie izvēlēsies patstāvīgā darba tēmai atbilstošu zinātnisko literatūru. Studējošie kritiski izvērtēs zinātniskajā literatūrā paustās idejas un diskutēs par šo ideju interpretāciju kolēģu prezentācijās. Izstrādājot patstāvīgo darbu, studējošie salīdzinās un pretstatīs dažādu valstu izvēlētos pārejas tiesiskuma mehānismus. | ||||||||
Kompetences: | Analizējot starpdisciplināru literatūru un izstrādājot patstāvīgo darbu, studējošie integrēs dažādu nozaru (politikas un tiesību zinātnes, vēstures) atziņas un metodes, stiprinot starpdisciplināras pētniecības kompetences. Kontrastējot dažādu valstu pieredzes un izvēlētos modeļus, studējošie praksē demonstrēs izpratni par salīdzinošās politikas metodēm. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Horne, et al. Transitional Justice and the Former Soviet Union: Reviewing the Past, Looking toward the Future / Edited by Cynthia M. Horne, Lavinia Stan. 2018. | ||||||||
3 | Lavinia Stan. Transitional Justice in Eastern Europe and the Former Soviet Union: Reckoning with the Communist Past / Edited by Lavinia Stan. Routledge, 2009. | ||||||||
4 | Post-Communist Transitional Justice/ Ed. by Lavinia Stan, Nadra Nedelsky. Cambridge University press, 2015. | ||||||||
5 | An introduction to Transitional Justice. 2nd ed./ Ed. by Olivera Simič. Routledge, 2021. | ||||||||
6 | Other readings are given under each lecture topic. Most materials are available online (RSU or National Library of Latvia access, Google books, or free online access). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Readings on case studies and required reading for seminars are given under each seminar topic (RSU or National Library of Latvia access). | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Center for Transitional Justice webpage. | ||||||||
2 | Transitional Justice Research Collaborative website. | ||||||||
3 | The UN High Commissioner of Refugees homepage: Country reports. | ||||||||
4 | International Military Tribunal At Nuremberg. | ||||||||
5 | International Criminal Court. | ||||||||
6 | United Nations International Residual Mechanism for Criminal Tribunals. | ||||||||
7 | International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia. | ||||||||
8 | The International Journal of Transitional Justice. | ||||||||
9 | Global Policy Forum. International Criminal Tribunals and Special Courts. |