.
Krievijas-Ķīnas partnerība - faktori un intereses
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.02.2024 09:31:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_063 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Una Aleksandra Bērziņa-Čerenkova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 26 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 34 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgas zināšanas par Starptautisko attiecību teorijām un metodēm, kā arī pamatzināšanas par Krieviju un Ķīnu. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par Krievijas-Ķīnas partnerības galvenajiem aspektiem; sniegt ieguldījumu studentu analītisko prasmju attīstībā, piedāvājot instrumentus lielvaru attiecību analīzei Eirāzijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Attiecību statuss: oficiālie Krievijas un Ķīnas naratīvi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Krievijas pieeja Joslas un Ceļa Iniciatīvai | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Vai tiešām "neveidojam alianses"? Sadarbības realitāte drošībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | "Arktikai tuva" domāšana: Ķīnas ambīcijas, Krievijas reakcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ķīna Krievijas apkaimē: Centrālāzijas "virves vilkšana" | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Krievija Ķīnas apkaimē: Vjetnamas gadījuma izpēte | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Eirāzija ir plašāka par Krieviju un Ķīnu: Indijas faktors | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ziemeļkoreja: sarežģītais kopīgais kaimiņš | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | ASV ietekme uz Krievijas-Ķīnas attiecībām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Aktuālie notikumi Krievijas-Ķīnas attiecībās [2021.g. tēma – Gan slimībā, gan veselībā: COVID-19 ietekme] | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Konsultācija par referātu izveidi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sadarbības naratīvi. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Krievijas pieeja Joslas un Ceļa Iniciatīvai. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Ķīnas intereses Krievijas Arktikā un plašāk: Ķīna Arktikas padomē un Arktikas lokā. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Krievija un Ķīna kā drošības partneri: iespējas un ierobežojumi. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Ķīnas klātbūtne Centrālāzijā un Krievijas reakcijas. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Konsultācija par rakstisko darbu metodoloģiju | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
18 | Krievijas saites ar Dienvidaustrumāziju – tikai iedomas? Gadījuma izpēte. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Krievijas otrs partneris Eirāzijā – Indija. RIC, BRICS un ŠSO. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | KTDR un Krievijas-Ķīnas sadarbība – Krievijas un Ķīnas politiku elementi attiecībā uz Ziemeļkoreju. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | ASV – Krievijas-Ķīnas tuvināšanās atslēgas faktors? Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Aktuālie jautājumi Krievijas un Ķīnas attiecībās. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas. Kursa noslēgums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Eksāmens | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Attiecību statuss: oficiālie Krievijas un Ķīnas naratīvi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Krievijas pieeja Joslas un Ceļa Iniciatīvai | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Vai tiešām "neveidojam alianses"? Sadarbības realitāte drošībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | "Arktikai tuva" domāšana: Ķīnas ambīcijas, Krievijas reakcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ķīna Krievijas apkaimē: Centrālāzijas "virves vilkšana" | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Krievija Ķīnas apkaimē: Vjetnamas gadījuma izpēte | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Eirāzija ir plašāka par Krieviju un Ķīnu: Indijas faktors | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Ziemeļkoreja: sarežģītais kopīgais kaimiņš | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | ASV ietekme uz Krievijas-Ķīnas attiecībām | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Aktuālie notikumi Krievijas-Ķīnas attiecībās [2021.g. tēma – Gan slimībā, gan veselībā: COVID-19 ietekme] | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Konsultācija par referātu izveidi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sadarbības naratīvi. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Krievijas pieeja Joslas un Ceļa Iniciatīvai. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Ķīnas intereses Krievijas Arktikā un plašāk: Ķīna Arktikas padomē un Arktikas lokā. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Krievija un Ķīna kā drošības partneri: iespējas un ierobežojumi. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Ķīnas klātbūtne Centrālāzijā un Krievijas reakcijas. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
17 | Konsultācija par rakstisko darbu metodoloģiju | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
18 | Krievijas saites ar Dienvidaustrumāziju – tikai iedomas? Gadījuma izpēte. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
19 | Krievijas otrs partneris Eirāzijā – Indija. RIC, BRICS un ŠSO. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
20 | KTDR un Krievijas-Ķīnas sadarbība – Krievijas un Ķīnas politiku elementi attiecībā uz Ziemeļkoreju. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
21 | ASV – Krievijas-Ķīnas tuvināšanās atslēgas faktors? Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
22 | Aktuālie jautājumi Krievijas un Ķīnas attiecībās. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas. Kursa noslēgums | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
23 | Eksāmens | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Moduļa ietvaros, studenti gatavosies semināriem, lasīs ieteikto literatūru, rakstīs referātu un sagatavos prezentāciju. Semināru mērķis – attīstīt studentu spējas argumentēt savu viedokli; veicināt aktivitāti; pārbaudīt zināšanas par jautājuma tēmu un materiālus. Referāta mērķis – attīstīt spēju noteikt tēmas pamatproblēmu; identificēt un novērtēt alternatīvus argumentus un viedokļus; piedāvāt savu viedokli, skaidrojot un argumentējot, kāpēc tieši šis viedoklis ir pieņemamāks un pārāks par jebkuru citu. Referāta ietvaros, jāsalīdzina visas iespējamās alternatīvas, izsverot visas to vājās un stiprās puses. Vēl viens mērķis – attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt situāciju un problēmu izpēti, dot tām novērtējumu un spēt izstrādāt risinājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums – 10%; Aktivitāte un sagatavotība nodarbību laikā – 30%; Prezentācija un referāts – 40%; Gala pārbaudījums (eseja) – 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izmantojot studiju kursā iegūtās padziļinātās zināšanas par Krievijas un Ķīnas sadarbības dinamiku vēsturiskā un mūsdienu kontekstā, studējošie ilustrēs dažādu iekšpolitisko un ārpolitisko faktoru ietekmi uz Krievijas un Ķīnas sadarbību. Balstoties literatūras analīzē par vēsturisko un aktuālo abu valstu attiecībās, studējošie raksturos Krievijas militāro un politisko varu, kā arī Ķīnas ekonomisko varu un aizvien vairāk būtisko ekonomisko un politisko varu. Studenti skaidros ne vien šo valstu mijiedarbību, bet arī mijiedarbības ietekmi uz citiem reģioniem, jo īpaši Centrālāziju. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie izvēlēsies patstāvīgā darba tēmai atbilstošu zinātnisko literatūru par Krievijas un Ķīnas sadarbību vēsturiskā un mūsdienu kontekstā. Studējošie kritiski izvērtēs zinātniskajā literatūrā paustās idejas un diskutēs par šo ideju interpretāciju kolēģu prezentācijās. Izstrādājot patstāvīgo darbu, studējošie sniegs pārskatu Krievijas-Ķīnas partnerības attīstības perspektīvām un izaicinājumiem un veiks šo attiecību problēmsituāciju kritisku analīzi. | ||||||||
Kompetences: | Studenti kritiski un visaptveroši izvērtēs un argumentēti skaidros dažādu faktori ietekmi uz Krievijas-Ķīnas partnerību un līdz ar to abu mijiedarbības ietekmēto reģionu attīstību. Studenti radīs rekomendācijas un jaunas idejas par Krievijas-Ķīnas sadarbības attīstības scenārijiem profesionālajā, akadēmiskajā un uzņēmējdarbības vidē. Šīs kompetences būs pielietojamas arī citu jautājumu analīzē, it īpaši divu daļēji līdzvērtīgu, bet vienlaikus atšķirīgu varas centru mijiedarbībā. Kontrastējot dažādu valstu pieredzes un izvēlētos modeļus, studējošie praksē demonstrēs izpratni par salīdzinošās politikas metodēm. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | "A new era for China-Russia relationship in 2019," ChinaDaily, source: Xinhua, December 28, 2019. | ||||||||
3 | Bērziņa-Čerenkova, U.A. "The People’s Republic of China and the Russian Federation as Strategic Allies: Narrative analysis of public statements by Russian and Chinese officials." Riga: NATO Strategic Communications Centre of Excellence, 2020. | ||||||||
4 | "Beginning of Russian-Chinese talks in restricted format". President of Russia, June 5, 2019. | ||||||||
5 | Chatzky, Andrew, McBride, James. "China’s Massive Belt and Road Initiative". Council on Foreign Relations. | ||||||||
6 | Feng, Yujun, Gabuev, Alexander, Haenle, Paul, Ma, Bin, Trenin, Dmitri. "The Belt and Road Initiative: Views from Washington, Moscow, and Beijing," Carnegie Tsinghua, 2019. | ||||||||
7 | Gorenburg, Dmitry. "An Emerging Strategic Partnership: Trends in Russia-China Military Cooperation," George C. Marshall Center for European Security Studies, 2020. | ||||||||
8 | Guangmiao Xu. "China's Arctic Interests and Policy: History, Legal Ground and Implementation," Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2016, vol. 60, No 2, pp. 52-62. | ||||||||
9 | Guha, Seema. "Why Russia Remains India's Trusted Ally Despite Moscow's Bonhomie With China," Outlook India, July 13, 2020. | ||||||||
10 | Huong Le Thu, Sunny Cao. "Russia’s Growing Interests in the South China Sea," Real Clear Defense, December 18, 2019. | ||||||||
11 | Insinna, Valerie. "US looks to increase weapons exports to Vietnam, decrease Russian influence," Defence News, February 7, 2018. | ||||||||
12 | “Joint statement following the 20th India-Russia annual summit ”Reaching new heights of cooperation through trust and partnership“,” President of Russia, September 4, 2019. | ||||||||
13 | Kroenig, Matthew. "The United States Should Not Align With Russia Against China," Foreign Policy, May 13, 2020. | ||||||||
14 | Lynch, Ian. "What Are the Implications of China’s Growing Security Role in Central Asia?" The Diplomat, June 3, 2020. | ||||||||
15 | Makarov, Igor, Sokolova, Anna. "Coordination of the Eurasian Economic Union and the Silk Road Economic Belt: Opportunities for Russia," International Organisations Research Journal. Vol. 11. No 2 (2016). | ||||||||
16 | Masterson, Julia. "North Korea, China, Russia Converge Positions," Arms Control Association, January/February 2020. | ||||||||
17 | Phuc Thi Tran; Alena Vysotskaya G. Vieira; Laura C. Ferreira-Pereira. "Vietnam's strategic hedging vis-à-vis China: the roles of the European Union and Russia," Revista Brasileira de Política Internacional, vol.56 no.1 Brasília 2013. | ||||||||
18 | Rozman, Glibert. "The China-Russia-North Korea triangle after Kim Jong-Un's turn to diplomacy," Korea Economic Institute of America, 2019. | ||||||||
19 | "Russia-China Military-Technical and Military Cooperation," In: Russian–Chinese Dialogue: The 2019 Model: Report No. 46/2019, (ed. I. Ivanov) Russian International Affairs Council, p. 39-43. | ||||||||
20 | "Russia Loosens Its Belt". Foreign Policy, July 16, 2020. | ||||||||
21 | Shah, Ankur. "Russia Loosens Its Belt," Foreign Policy, July 16, 2020. | ||||||||
22 | Trenin, Dmitri. "Russia and China in the Arctic: Cooperation, Competition, and Consequences," Carnegie Moscow Center, 2020. | ||||||||
23 | Umarov, Temur. "China Looms Large in Central Asia," Carnegie Moscow Center, March 30, 2020. | ||||||||
24 | "US lacks responsibility of a superpower in face of pandemic," Global Times, March 16, 2020. | ||||||||
25 | Zheng, Yu. "A Look at the China-US-Russia Triangle", China US Focus, March 4, 2020. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | PIEZĪME: Kā papildus literatūra studentiem tiks piedāvātas nodaļas no kursa pasniedzējas topošās monogrāfijas/NOTE: As additional literature, students will be offered chapters from the future monograph of the course instructor "Xi’s China and Putin’s Russia: Negotiating a Multifaceted Relationship", World Scientific. |