.
Informācijas karš un propaganda
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.03.2024 09:35:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_072 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politikas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne; Sociālā antropoloģija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Tiesību zinātne; Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lelde Metla-Rozentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Lai sekmīgi apgūtu kursu, studentiem ieteicams būt pamatzināšanām par starptautiskajām attiecībām, politisko teoriju un masu mediju darbību. Nav nepieciešamas specifiskas priekšzināšanas par informācijas kara vai propagandas specifiku. | ||||||||
Mērķis: | Šī kursa mērķis ir sniegt studentiem izpratni par informācijas kara un propagandas teorijām, metodēm un praksi, kā arī to izmantošanu starptautiskajā politikā un sabiedrībā. Pilnveidot kritisko domāšanu un spēju analizēt dažādus informācijas avotus, atpazīt propagandas tehnikas un stratēģijas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijas karš: definīcijas un teorijas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Propagandas vēsture un teorija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mediju sistēmas un informācijas avoti | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Informācijas kara stratēģijas un taktikas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Psiholoģiskās operācijas un to ietekme | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Propagandas analīzes metodes | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Digitālā propaganda un sociālie mediji | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Dezinformācija un "Fake News" | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Kiberuzbrukumi un informācijas drošība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Valstu stratēģijas informācijas karā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Sabiedrības noturība pret propagandu | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Etiķete informācijas kara veikšanā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Propagandas loma konfliktu eskalācijā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Mediju ''literatūra'' un kritiskā domāšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Reģionālie informācijas kari | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Starptautiskās organizācijas un informācijas karš | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Propagandas izmantošana miera procesos | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Gadījuma analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Mūsdienu propagandas rīki un tehnoloģijas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
20 | Kursa pārskats un gatavošanās eksāmenam | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības) | Nodarbības | 3.00 | E-studiju vide | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijas karš: definīcijas un teorijas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Propagandas vēsture un teorija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mediju sistēmas un informācijas avoti | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Informācijas kara stratēģijas un taktikas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Psiholoģiskās operācijas un to ietekme | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Propagandas analīzes metodes | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Digitālā propaganda un sociālie mediji | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Dezinformācija un "Fake News" | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Kiberuzbrukumi un informācijas drošība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Valstu stratēģijas informācijas karā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Sabiedrības noturība pret propagandu | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Etiķete informācijas kara veikšanā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Propagandas loma konfliktu eskalācijā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Mediju ''literatūra'' un kritiskā domāšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Reģionālie informācijas kari | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Starptautiskās organizācijas un informācijas karš | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Propagandas izmantošana miera procesos | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Gadījuma analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Mūsdienu propagandas rīki un tehnoloģijas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
20 | Kursa pārskats un gatavošanās eksāmenam | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības) | Nodarbības | 3.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursa "Informācijas karš un propaganda" laikā studentiem jāveic vairāki patstāvīgi darbi, kas sevī ietver: Eseju rakstīšana: Studentiem jāizstrādā eseja par kādu konkrētu informācijas kara vai propagandas gadījumu, analizējot tā ietekmi un izmantotās stratēģijas. Esejā jāparāda spēja kritiski analizēt un interpretēt informāciju, izmantojot kursa laikā apgūtās teorijas un metodoloģijas. Prezentācijas semināriem: Katram studentam vai studentu grupai jāsagatavo prezentācija par noteiktu tēmu, kas saistīta ar informācijas karu un propagandu. Prezentācijās jāuzrāda spēja izklāstīt izpētīto materiālu skaidri un pārliecinoši, kā arī jāiekļauj kritiskā analīze. Referāta izstrāde: Studentiem jāveic detalizēta izpēte par izvēlētu tēmu, kas saistīta ar kursu, un jāsagatavo referāts. Referātā jādemonstrē dziļa temata izpratne, jāizmanto dažādi avoti un jāveic kritiska analīze. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtēšana notiek 10 ballu skalā, pēc kumulatīvā principa, kurā tiek ņemti vērā šādi aspekti: Patstāvīgie darbi (40%): Esejas, prezentācijas un referāti tiek vērtēti, atbilstoši to kvalitātei, analīzes dziļumam un argumentācijas spējai. Aktīva līdzdalība semināros (20%): Regulāra un aktīva piedalīšanās diskusijās, spēja kritiski domāt un konstruktīvi iesaistīties semināru darbā. Eksāmens (40%): Teorētisku zināšanu pārbaude un praktisku gadījumu analīze, kur eksāmenā demonstrēta spēja piemērot teoriju un veikt kritisku analīzi. Eksāmens kursā "Informācijas karš un propaganda" tiek veikts kā kombinēts tests, kas ietver gan teorētiskus jautājumus, gan gadījumu analīzi. Studentiem jāparāda sava spēja piemērot kursā apgūto teoriju praktiskās situācijās, veicot analīzi un argumentējot savu viedokli. Katra darba un aktivitātes kvalitāte tiek novērtēta, balstoties uz izvirzītajiem kritērijiem, un tiek summēta, lai noteiktu galīgo vērtējumu. Studentiem ir jāsasniedz vismaz 4 punkti no 10, lai kursu sekmīgi pabeigtu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Dziļa izpratne par informācijas kara un propagandas teoriju. Zināšanas par dažādām propagandas tehnikām un to izmantošanu. Sapratne par mediju lomu un ietekmi sabiedrībā. | ||||||||
Prasmes: | Spēja kritiski analizēt mediju saturu un atpazīt propagandu. Prasme veikt propagandas analīzi, izmantojot dažādas metodes. Spēja izstrādāt stratēģijas, informācijas kara novēršanai un pretpropagandas veikšanai. | ||||||||
Kompetences: | Iemaņas efektīvā komunikācijā un argumentācijā. Spēja pielietot teorētiskās zināšanas praktiskās situācijās. Iemaņas strādāt komandā, veicot grupas uzdevumus un projekta darbu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Jowett, G.S., & O'Donnell, V. (2019). Propaganda & Persuasion. Sage Publications. | ||||||||
3 | Rid, T. (2020). Active Measures: The Secret History of Disinformation and Political Warfare. Farrar, Straus and Giroux. | ||||||||
4 | Bennett, W.L., & Livingston, S. (2018). The Disinformation Age: Politics, Technology, and Disruptive Communication in the United States. Cambridge University Press. | ||||||||
5 | Woolley, S.C., & Howard, P.N. (2019). Computational Propaganda: Political Parties, Politicians, and Political Manipulation on Social Media. Oxford University Press. | ||||||||
6 | Winkler, C. (2019). The Rhetoric of Terror: Reflections on 9/11 and the War on Terror. Lexington Books. | ||||||||
7 | Sunstein, C.R. (2018). #Republic: Divided Democracy in the Age of Social Media. Princeton University Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Taylor, P.M. (2003). Munitions of the Mind: A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Era. Manchester University Press. | ||||||||
2 | Wolfsfeld, G. (2013). Media and Political Conflict: News from the Middle East. Cambridge University Press. | ||||||||
3 | Tufekci, Z. (2017). Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. Yale University Press. | ||||||||
4 | Silverman, C. (2016). Lies, Damn Lies, and Viral Content: How News Websites Spread (and Debunk) Online Rumors, Unverified Claims, and Misinformation. Tow Center for Digital Journalism. |