.
Mikroekonomikas teorija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.04.2024 15:17:05
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_083 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.33 | ECTS: | 5.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ekonomika; Mikroekonomika | Mērķauditorija: | Tirgzinības un reklāma | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Olga Veilande | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas ekonomikas pamatos vidusskolas līmenī, matemātikā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem pārskatu par mikroekonomikas teoriju, saistot to ar šīs teorijas praktiskās pielietošanas iespējām, izvērtējot alternatīvas un pieņemot pamatotus lēmumus ekonomikā. Šāda pieeja palīdz studentiem labāk izprast ne tikai mikroekonomikas teorijas nozīmi, bet arī rosina paredzēt gan savas, gan pārējo ekonomikas subjektu rīcības sekas, kritiski izvērtējot pieņemtos lēmumus dažādās sabiedrības ekonomiskās dzīves situācijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mikro un makroekonomika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Resursu ierobežotība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Alternatīvās izmaksas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ekonomiskās sistēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Tirgus sistēma. Tirgus nepilnības un valsts loma ekonomikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Jaunā ekonomika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ražošanas organizācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ieņēmumi un ražošanas izmaksas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Konkurence un tirgus struktūra. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Firmas rīcība pilnīgās un nepilnīgās konkurences tirgū. Ražošanas resursu tirgus. Ienākumu sadale. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mikro un makroekonomika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Resursu ierobežotība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Alternatīvās izmaksas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ekonomiskās sistēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Tirgus sistēma. Tirgus nepilnības un valsts loma ekonomikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Patērētāju rīcība tirgū un galējais derīgums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ražošanas organizācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ieņēmumi un ražošanas izmaksas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Konkurence un tirgus struktūra. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kopsavilkumu izstrāde, referāts. Referāti: 1. Pozitīvās un normatīvās mikroekonomikas piemēri Latvijas (Igaunijas, Lietuvas) tautsaimniecībā. 2. Pieprasījuma un piedāvājuma šoku piemēri Latvijas (Igaunijas, Lietuvas) tautsaimniecībā. 3. RSU studenta budžeta taisne un priekšrocības. 4. Latvijas tirgus pieprasījuma elastība (preces/pakalpojumu izvēle studenta ziņā). 5. Engela līknes izmaiņas Latvijā, mainoties vidējai darba algai. 6. Darba laika un brīvā laika priekšrocības Latvijā un to ietekme uz darba spēka piedāvājumu. 7. Ražošanas funkcija un ražošanas resursu veidi. 8. Ilgtermiņa kapitāla problēmātika Latvijā. 9. Latvijas ekonomikas ražīguma novērtējums. 10. Pilnīgas konkurences iespējas Latvijā. 11. Korporatīvo finanšu raksturojums Latvijā. 12. Patēriņa pārpalikuma iespējas Latvijā. 13. Ražotāja pārpalikuma iespējas Latvijā. 14. Cenu diskriminācijas piemēri Latvijā. 15. Monopoli un oligopoli Latvijā. 16. Latvijas patenti. 17. Karteļi Latvijā. 18. Optimālā patēriņa iespējas Latvijā. 19. Projekta tīrās šodienas vērtības novērtējuma iespējas Latvijā. 20. Sociālā labklājība un nabadzība Latvijā. 21. Nodokļu politika Latvijā, Lietuvā, Igaunijā. 22. 2017.gada nodokļu reformā Latvijā, tās progresivitātes elementi. 23. Optimālais nodokļu apjoms Latvijā. 24. Uzvedības ekonomikas piemēri Latvijā. 25. Valdības kļūdas un panākumi uzvedības ekonomikā Latvijā. 26. Veselības aprūpes sistēma: izmaksas un ieguvumi. Publiskais un privātais finansējums. 27. Latvijas pensiju sistēma: mana pensija 2060. gadā. 28. Trīs soļi pretī ietverošai augsmei Latvijā. 29. Latvijas ienākumu deciļu izmaiņu iespējas. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Referāts – 20%, Kopsavilkumi – 20%, Aktivitāte un testi semināros – 20%, Eksāmens – 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj uzskaitīt tirgus sistēmas funkcionēšanas likumsakarības, identificēt tirgus nepilnības, definēt valsts lomu ekonomikā, kā arī atrast ražotāja un patērētāja rīcības motivāciju konkurences un resursu ierobežotības apstākļos. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs izskaidrot tirgus sistēmas funkcionēšanas likumsakarības, pētīt ierobežoto resursu izmantošanas alternatīvas. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie spēs klasificēt kopas, veikt matricu ekonomisko interpretāciju, izskaidrot funkciju pētīšanas algoritmu, definēt finanšu matemātikas jēdzienus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baumol, W. J. and Blinder, A. S. 2011. Economics Principles and Policy. 12th ed. South-Western Cengage Learning | ||||||||
2 | Bikse, V. 2007. Ekonomikas teorijas pamatprincipi. Rīga: Izglītības soļi | ||||||||
3 | Gods, U. 2008. Mikroekonomika. Rīga: Turība | ||||||||
4 | Nešpors, V. 2012. Mikroekonomikas teorijas pamati. Rīga | ||||||||
5 | Mankiw, N. G. and Taylor, M. P. 2011. Economics. 2nd ed. Cengage Learning EMEA | ||||||||
6 | OECD, 2019. OECD Economic Surveys: Latvia 2019, OECD Publishing, Paris | ||||||||
7 | Piketī, T. 2015. Kapitāls 21. gadsimtā. Rīga: Francijas institūts | ||||||||
8 | Rifkins, Dž. 2004. Jaunās ekonomikas laikmets. Rīga: Jumava | ||||||||
9 | Škapars, R. 2003. Mikroekonomika. Rīga: LU | ||||||||
10 | Škapars, R. 2007. Mikroekonomika. Loģiskās shēmas. Rīga: Hansabanka | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | LR Centrālās Statistikas Pārvaldes datu bāzes. | ||||||||
2 | Begg, D., Fisher, S. and Dornbuch, R. 2008. Economics. 9th ed. McGRAW-HILL BOOK Company. | ||||||||
3 | Dzelmīte, M. Volodina, M. 2004. Mikroekonomika. Rīga: Izglītības soļi | ||||||||
4 | Nešpors, V., Ruperte, I., Saulītis, J. 2003. Mikroekonomika. Rīga: Kamene | ||||||||
5 | Mankiw, N. G. 2008. Principles of economics. 6th ed. The Dryden Press | ||||||||
6 | McConnell, C., Brue, S. and Flynn, S. 2008. Microeconomics. 18th ed. McGRAW-HILL/Irwin | ||||||||
7 | Parkin, M., Bade, R. 2008. Microeconomics. 4th ed. Addison-Wesley Publishers Limited | ||||||||
8 | Perloff, J. 2012. Microeconomics. 6th ed. Pearson. | ||||||||
9 | Snyder, C. and Nicholson, W. 2012. Microeconomic Theory. Basic principles and Extentions. 11th ed. South-Western, Cengage Learning |