.
Makroekonomikas teorija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.04.2024 15:18:02
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_085 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.33 | ECTS: | 5.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ekonomika; Makroekonomika | Mērķauditorija: | Uzņēmējdarbības vadība; Tirgzinības un reklāma; Vadībzinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inna Dovladbekova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas zināšanas ekonomikas pamatos, mikroekonomikā, matemātikā un statistikā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par makroekonomikas teoriju kā ekonomiskās teorijas sastāvdaļu, veicināt zināšanas par makroekonomikas teorētisko konceptu, tā kategorijām un pamatjautājumiem, piedāvājot informāciju gan vēsturiskajā, gan mūsdienu kontekstā, nostiprināt makroekonomikas teorijas un politikas zināšanas ar piemēriem, kas ilustrē makroekonomikas principu pielietošanu reālajā dzīvē un uzņēmējdarbībā, veikt konkrētu gadījumu analīzi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Makroekonomikas priekšmets, makroekonomiskās aktivitātes mērīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Nacionālā ienākuma noteikšana. Kopējais pieprasījums. Multiplikatora (reizinātāja) modelis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Valsts loma tirgus ekonomikā. Fiskālā politika, budžeta deficīts un valsts parāds. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Nauda, banku sistēma un monetārā politika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kopējais piedāvājums. Makroekonomiskais līdzsvars. IS-LM modelis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Nestabilitāte ekonomikā. Inflācija un bezdarbs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ekonomikas izaugsme un ekonomiskais cikls. Dzīves līmenis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Starptautiskās ekonomiskās attiecības. Starptautiskā tirdzniecība un starptautiskā monetārā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Makroekonomikas priekšmets, makroekonomiskās aktivitātes mērīšana. Kopējais pieprasījums. Multiplikatora (reizinātāja) modelis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fiskālā politika. Nauda, banku sistēma un monetārā politika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kopējais piedāvājums. Makroekonomiskais līdzsvars. IS-LM modelis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Nestabilitāte ekonomikā. Inflācija un bezdarbs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Ekonomiskā izaugsme, biznesa cikls. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Starptautiskā tirdzniecība un starptautiskā monetārā sistēma. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Makroekonomikas priekšmets, makroekonomiskās aktivitātes mērīšana. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Nacionālā ienākuma noteikšana. Kopējais pieprasījums. Multiplikatora (reizinātāja) modelis. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Valsts loma tirgus ekonomikā. Fiskālā politika, budžeta deficīts un valsts parāds. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Nauda, banku sistēma un monetārā politika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kopējais piedāvājums. Makroekonomiskais līdzsvars. IS-LM modelis. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Nestabilitāte ekonomikā. Inflācija un bezdarbs. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Ekonomikas izaugsme un ekonomiskais cikls. Dzīves līmenis. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Starptautiskās ekonomiskās attiecības. Starptautiskā tirdzniecība un starptautiskā monetārā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Makroekonomikas priekšmets, makroekonomiskās aktivitātes mērīšana. Kopējais pieprasījums. Multiplikatora (reizinātāja) modelis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fiskālā politika. Nauda, banku sistēma un monetārā politika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kopējais piedāvājums. Makroekonomiskais līdzsvars. IS-LM modelis. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Nestabilitāte ekonomikā. Inflācija un bezdarbs. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Ekonomiskā izaugsme, biznesa cikls. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
14 | Starptautiskā tirdzniecība un starptautiskā monetārā sistēma. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras analīze, kopsavilkumu izstrāde, mājas uzdevumu izpilde, grupu darbs un prezentāciju sagatavošana, individuālais referāts. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un semināru apmeklētība – 5%. Līdzdalība semināros (aktivitāte un atbilžu kvalitāte, kontroldarbu izpilde, grupu darbs – 20%. Kopsavilkumu un mājas uzdevumu vērtējums – 15%. Individuālais referāts – 20%. Eksāmena atzīme – 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie izprot tirgus ekonomikas funkcionēšanas makroekonomisko konceptu un tā likumsakarību praktiskās izpausmes saskaņā ar jaunākajām attīstības tendencēm, pārzina makroekonomiskās teorijas lomu uzņēmējdarbībā un valsts funkcionēšanā, izprot ekonomikas ciklisko attīstību, regulēšanas metodes saskaņā ar mūsdienu teorijām, nosaka starptautisko ekonomisko sakaru lomu globālajā saimniecības sistēmā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs aprēķināt makroekonomiskos rādītājus, interpretēt un izmantot tos ekonomiskās situācijas izvērtēšanai. Studējošie spēs veikt makroekonomiskā līdzsvara un tā ietekmējošo faktoru analīzi, klasificēt bezdarba un inflācijas veidus un cēloņus, argumentēti diskutēt par fiskālās un monetārās politikas instrumentu pielietošanu atkarībā no biznesa cikla izmaiņām, noteikt ekonomiskās izaugsmes faktorus ilgtspējīgas attīstības kontekstā. Pielietot teorētiskās zināšanas par makroekonomikas pamatnostādnēm ekonomisko procesu un biznesa vides analīzei, aktuālo problēmu risināšanai, kā arī zinātniski pētnieciskā darba veikšanai, argumentēti diskutēt par makroekonomikas aktuālajiem jautājumiem. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie spēs analizēt un interpretēt makroekonomiskos rādītājus, izskaidrot makroekonomiskā līdzsvara pētīšanas algoritmu, raksturot fiskālās un monetārās politikas instrumentus un noteikt to pielietošanu atkarībā no ekonomiskās situācijas valstī, izvēlēties inflācijas un bezdarba samazināšanas rīkus, noteikt ekonomiskās izaugsmes un dzīves līmeņa faktorus un rādītājus, raksturot valstu konkurētspējīgās priekšrocības un lomu pasaules ekonomikā, analizēt valūtas kursu ietekmējošus faktorus un starptautiskās finanšu sistēmas jēdzienus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Krugman P., Wells R. Macroeconomics. NY: Macmillan Education, 5th ed., 2018, 561 P. | ||||||||
2 | Begg D., Vernasca G., Fisher S., Dornbusch R. Economics. Mc Graw-Hill book company, 11th ed., 2013, 1197 P. | ||||||||
3 | Mankiw G.N. Macroeconomics. Worth Publishers, 7th ed., 2015, 839 P. | ||||||||
4 | Šenfelde M. Makroekonomika. Rīga, RTU, 2006, 231 lpp. | ||||||||
5 | Dovladbekova I., Eteris E., Zelmenis D. Eiropas Savienības ekonomiskā politika un Latvija. RSU, Rīga, 2008, 349 lpp. | ||||||||
6 | Dovladbekova I., Eteris E., Zelmenis D. Mūsdienu finanšu un ekonomiskā krīze Eiropā un Latvijā: izeju meklējot. RSU, Rīga, 2011, 110 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Christopher T.S. Ragan, Richard G. Lipsey Macroeconomics. Pearson, 2011. | ||||||||
2 | Bikse V. Ekonomikas teorijas pamatprincipi. Rīga, Izglītības soļi, 2007, 454 lpp. | ||||||||
3 | Saksonova S. Valsts ieņēmumi un izdevumi (e-grāmata). Rīga, LU, 2010. | ||||||||
4 | Principles of Macroeconomics. OpenStax College, 2014. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Latvijas Banka. | ||||||||
2 | IMF World Economic Outlook. | ||||||||
3 | Central Intelligence Agency The World Factbook. | ||||||||
4 | Human Development Reports. | ||||||||
5 | Eurostat. | ||||||||
6 | European Central Bank. | ||||||||
7 | European Central Bank. |