Pārlekt uz galveno saturu

Cilvēkpieredze veselības aprūpē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.04.2024 08:49:30
Par studiju kursu
Kursa kods:SZF_112LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Vadībzinātne; Sabiedrības vadībaMērķauditorija:Veselības vadība; Politikas zinātne; Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Vita Šteina
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt teorētiskas un praktiskas zināšanas par cilvēkpieredzes konceptu veselības aprūpē pasaulē un tās lomu veselības aprūpes kvalitātes nodrošināšanā. Studiju kursā iekļauti Pasaules Veselības organizācijas (PVO), IHI (Institute for Healthcare Improvements), The Beryl Institute, Planetree organizācijas izstrādātie koncepti, rīki, pētījumu rezultāti un labās prakses piemēri par pacientu un veselības aprūpes darbinieku pieredzi, kopienu un sabiedrības veselības pratību. Pēc sekmīgas kursa pabeigšanas studenti izpratīs cilvēkpieredzes nozīmi veselības aprūpes kvalitātes kontekstā, pārzinās pieejamus uz pierādījumiem balstītus informācijas avotus, starptautisku organizāciju ieteiktos rīkus un spēs analizēt nacionālos pacientu ziņotās pieredzes mērījumu (PREMS) datus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Cilvēkpieredze veselības aprūpē pasaulēLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Personvērsta veselības aprūpeLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Pacientu un veselības aprūpes darbinieku viedokļa nozīme (PREMs; PROMs)Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Komunikācijas metodes un sūdzību vadība pacientu pieredzes uzlabošanā un līdzestības veicināšanāLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
5Apgaitu veidi un "Co-design" metode iesaistes kultūras veicināšanāLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
- Patstāvīga literatūras izpēte un apguve; - Patstāvīga PREMS datu analīze; - Patstāvīga iepazīšanās ar pieejamajiem materiāliem SPKC web par pacientu pieredzi; - Darbs grupās un aktīva dalība lomu spēlēs; - Prezentēšana, argumentēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursam tiek piemērots kumulatīvais vērtējums, kuru sastāda: - individuālo uzdevumu un grupu darbu vidējais vērtējums (30%); - individuālā referāta vērtējums (70%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:- Zināt un izprast cilvēkpieredzes definīciju un elementus, lomu veselības aprūpes kvalitātes konceptā; - Izprast personvērstas veselības aprūpes ieguvumus; - Zināt personvērstas veselības komunikācijas metodes; - Zināt pacientu un darbinieku pieredzes starptautiskos mērījumus un spēt analizēt datus; - Zināt darbinieku pieredzes stratēģijas elementus; - Zināt starptautiskās organizācijas un pārzināt viņu piedāvātos rīkus un konceptus cilvēkpieredzes jomā.
Prasmes:- Pielietot personvērstas veselības aprūpes komunikācijas metodes atbilstošās situācijās; - Analizēt, interpretēt PREMS un darbinieku pieredzes datus; - Pielietot starptautisko organizāciju izstrādātos rīkus veselības aprūpes kvalitātes, tajā skaitā pacientu drošības un pacientu pieredzes jomā.
Kompetences:- PREMS datu analīze un rekomendāciju izstrāde, cilvēkpieredzes uzlabošanai; - Pacientu un darbinieku pieredzes uzlabošanas stratēģiju izstrāde.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Reinhard Busse, Niek Klazinga, Dimitra Panteli, and Wilm Quentin (2019). Improving Healthcare Quality in Europe.OECD. European Observatory
2Coulter A, Oldham J. (2016). Person-centred care: what is it and how do we get there? Future Hosp J. Jun;3(2):114-116. doi: 10.7861/futurehosp.3-2-114.
3Bradshaw J, Siddiqui N, Greenfield D, Sharma A. (2022). Kindness, Listening, and Connection: Patient and Clinician Key Requirements for Emotional Support in Chronic and Complex Care. J Patient Exp.
Papildu literatūra
1Andrea Mechanick Braverman, Elisabeth J. Kunkel, Leo Katz, et.al (2015). Do I buy it? How AIDET™ training changes residents’ values about patient care.
2Perlo J, Balik B, Swensen S,et al. (2017). IHI Framework for Improving Joy in Work. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement
3Thavapriya Sugavanam, Ben Fosh, James Close, et.al. (2018). Codesigning a Measure of Person-Centred Coordinated Care to Capture the Experience of the Patient: The Development of the P3CEQ
4Finefrock D, Patel S, Zodda D, et.al (2018). Patient-Centered Communication Behaviors That Correlate With Higher Patient Satisfaction Scores. J Patient Exp.;5(3):231-235.
Citi informācijas avoti
1Tools | Institute for Healthcare Improvement (ihi.org)
2Pacientu ziņotā pieredze | Slimību profilakses un kontroles centrs (spkc.gov.lv)
3Pacientu pieredzes mērījumi | Slimību profilakses un kontroles centrs (spkc.gov.lv)
4 The Beryl Institute
5Leading the Way in Person-Centered Care Services | Planetree