.
Masu komunikācija un kritiskās mediju studijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.04.2024 12:27:45
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_123 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilva Skulte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Studentiem jābūt priekšzināšanām par komunikācijas principiem, mediju konceptiem. Vēlams, lai studenti ir apmeklējuši kursus Ievads komunikācijas teorijās un Ievads socioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem teorētiskas zināšanas un analītiskos rīkus, kā arī praktiskās iemaņas, kas nepieciešamas, lai izprastu un kritiski izvērtētu savu mijiedarbību ar mediju vidi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Lekcija. Ievads masu komunikācijas teorijās. Pārskats par dienaskārtības noteikšanu, Lietojuma un apmierinājuma teoriju, rāmēšanas teoriju. Jautājums: kā masu komunikācijas teorijas var palīdzēt izprast mediju ietekmi uz sabiedrību? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Lekcija. Dienaskārtības noteikšana un tās galvenie koncepti. Mediju dienaskārtības noteikšanas teorijas pielietošana: politiskās kampaņas, sociālie mediji. Jautājums: kā mediji ietekmē to, kādus jautājums sabiedrība uzskata par būtiskiem? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Seminārs: mediju patēriņa analīze. Individuālais izvērtējums: veikt savu mediju lietojuma analīzi, identificēt lietošanas paradums + grupu diskusija: kā mediju lietošanu ietekmē daudzveidīgi faktori (demogrāfija, intereses, vienaudži). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Lekcija: Kultivācijas teorija: mediju lietošanas ilgtermiņa efektu ietekme uz realitātes uztveri. Jautājums: kā konkrēta mediju satura lietošana ilgtermiņā ietekmē mūsu pasaules uzskatus? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Seminārs. Mediju rakstu analīze (izmantojot kontentanalīzi kā metodi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Lekcija. Rāmēšanas teorija: kā mediju rāmējumi ietekmē auditorijas uztveri. Jautājums: kā mediju rāmējumi ietekmē sabiedrisko domu? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Medijpratība un kritiskā domāšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Medijpratības darbnīca + grupu refleksija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Kritiskās studijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Lekcija. Ievads masu komunikācijas teorijās. Pārskats par dienaskārtības noteikšanu, Lietojuma un apmierinājuma teoriju, rāmēšanas teoriju. Jautājums: kā masu komunikācijas teorijas var palīdzēt izprast mediju ietekmi uz sabiedrību? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Lekcija. Dienaskārtības noteikšana un tās galvenie koncepti. Mediju dienaskārtības noteikšanas teorijas pielietošana: politiskās kampaņas, sociālie mediji. Jautājums: kā mediji ietekmē to, kādus jautājums sabiedrība uzskata par būtiskiem? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Seminārs: mediju patēriņa analīze. Individuālais izvērtējums: veikt savu mediju lietojuma analīzi, identificēt lietošanas paradums + grupu diskusija: kā mediju lietošanu ietekmē daudzveidīgi faktori (demogrāfija, intereses, vienaudži). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Lekcija: Kultivācijas teorija: mediju lietošanas ilgtermiņa efektu ietekme uz realitātes uztveri. Jautājums: kā konkrēta mediju satura lietošana ilgtermiņā ietekmē mūsu pasaules uzskatus? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Seminārs. Mediju rakstu analīze (izmantojot kontentanalīzi kā metodi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Lekcija. Rāmēšanas teorija: kā mediju rāmējumi ietekmē auditorijas uztveri. Jautājums: kā mediju rāmējumi ietekmē sabiedrisko domu? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Medijpratība un kritiskā domāšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Medijpratības darbnīca + grupu refleksija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgā darba (jāveic empīrisks pētījums un jāiesniedz referāts par šo pētījumu) par noteiktu mediju vai žurnālistu, vai citu komunikatoru (sabiedrisko attiecību uzņēmumu utt.) tēmas izvēle un prezentācija, balstoties uz kādu no apgūtajām teorētiskajām pieejām un ar atsaucēm uz šajā studiju kursā apgūto komunikācijas teorētisko literatūru. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība lekcijās un diskusijās, teorētisko tekstu analīze, referāts par patstāvīgo darbu un tā prezentācija (50% no gala vērtējuma) un rakstisks eksāmens (50% no gala vērtējuma). Rakstisks eksāmens ir vērsts uz studiju kursā apgūstamo komunikācijas teoriju izpratnes un to saiknes ar profesionālo praksi noskaidrošanu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti prot nosaukt un izklāstīt galvenās teorētiskās pieejas un aktuālos jautājumus masu komunikācijas, sabiedrības un kultūras jomā, un veidot analīzes pamatu patstāvīgam pētījumam žurnālistikas, sabiedrisko attiecību vai multimediju komunikācijas jomā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti ir gatavi: • identificēt un analizēt procesus un problēmas dažādās masu komunikācijas jomās un dažādos aspektos – mediju organizācijas un sistēmu, auditoriju un mediju lietojumu, saturu, mediju ietekmi uz sabiedrību un kultūru; • veidot vēstījumus un analītiskus darbus publiskajai komunikācijai, ņemot vērā masu auditorijas un masu komunikācijas specifiku; • veidot bakalaura darba konceptuāli teorētisko dizainu. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēj pielietot savas zināšanas masu komunikācijas jomā, lai attīstītu patstāvīgus pētījumus žurnālistikā, sabiedriskajās attiecībās un multimediju komunikācijas praksē, balstoties uz precīzi izvēlētu teorētisko perspektīvu ar tās konceptuālo un metodoloģisko aparātu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mediji un komunikācijas zinātne. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2021 | ||||||||
2 | Veinberga, Sandra. Masmediji: Prese, radio un televīzija. Rīga: Zvaigzne ABS, 2005, 6-90.lpp. | ||||||||
3 | Apsalons, Edmunds. Komunikācijas kompetence: Kā saprasties un veidot attiecības. Rīga: Zvaigzne ABC, 2013, 11.-44.lpp. | ||||||||
4 | Fiske, John. Introduction to Communication Studies. 2nd ed. London, New York: Routledge, 1990. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | McQuail, D. Mass Communication Theory. London: SAGE Publication, 2010. | ||||||||
2 | Hallin, Daniel C, Mancini, Paolo. Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. New York: Cambridge University Press, 2004. | ||||||||
3 | Rožukalne, Anda. Kam pieder Latvijas mediji? Monogrāfija par Latvijas mediju sistēmu un ietekmīgākajiem mediju īpašniekiem. Rīga: Zinātne, 2013. | ||||||||
4 | Luhmann, Niklas. The Reality of the Mass Media. Stanford: Stanford University Press, 2000. | ||||||||
5 | McLuhan, Marshall. The Medium is the Message. Corte Madera, CA: Gingko Press, 2001 |