Pārlekt uz galveno saturu

Ģimenes pedagoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2024 10:41:29
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_027LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Pedagoģija; Sociālā pedagoģijaMērķauditorija:Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Civilā un militārā aizsardzība; Medicīnas tehnoloģijas; Vadībzinātne; Sabiedrības veselība; Zobārstniecība; Medicīnas pakalpojumi; Farmācija; Psiholoģija; Dzīvās dabas zinātnes; Klīniskā farmācija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Rehabilitācija; Sociālā antropoloģija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Socioloģija; Bioloģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Ārstniecība; Pedagoģija; Māszinības; Tiesību zinātne; Komunikācijas zinātne; Sporta treneris; Uzņēmējdarbības vadība; Veselības vadība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aira Aija Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Paplašināt studentu zināšanas un izpratni par ģimenes pedagoģiju, padziļināt izpratni par speciālista (ārstniecības personas, veselības aprūpes speciālista, sociālā darbinieka u.c.) pedagoģiskās kompetences lomu ģimeņu izglītošanā un sociālo problēmu risināšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ģimenes pedagoģijas jēdziens. Ģimenes attīstības tendences.Lekcijas1.00MITC
2Ģimene kā institūcija. Ģimene kā personības vērtību un morāles īstenošanas vide.Lekcijas1.00MITC
3Attiecības ģimenē. Pāru attiecības. Vecāku un bērnu attiecības. Bērnu savstarpējās attiecības.Lekcijas1.00MITC
4Vecāku prasmes bērnu audzināšanā dažādos bērnu vecumposmos. Audzināšana.Lekcijas1.00MITC
5Ģimenes savstarpējā komunikācija un tradīcijas. Paaudžu attiecības.Lekcijas1.00MITC
6Ģimenes vajadzību psiholoģiski pedagoģiskais raksturojums.Lekcijas1.00MITC
7Ģimenes pedagoģija Latvijas transformatīvajā sabiedrībā.Lekcijas1.00MITC
8Speciālista (ārstniecības personas, veselības aprūpes speciālista, sociālā darbinieka u.c.) loma ģimenes izglītošanā.Lekcijas1.00MITC
9Vecāku loma bērnu audzināšanā. Tēva un mātes loma ģimenē.Nodarbības1.00MITC
10Bērnu intelektuālā un emocionālā audzināšana.Nodarbības1.00MITC
11Vecāku iesaiste bērnu audzināšanā. Nepietiekamas audzināšanas sekas.Nodarbības1.00MITC
12Audzināšanas specifika dažādās ģimenēs. Situāciju analīze.Nodarbības1.00MITC
13Laimīgs bērns laimīgā ģimenē.Nodarbības1.00MITC
14Speciālista atbalsts ģimenes izglītošanās vajadzību nodrošināšanā.Nodarbības1.00MITC
15Mācīšanās un audzināšana paradigmu maiņas kontekstā.Nodarbības1.00MITC
16Praktiski risinājumi ģimenes izglītošanā.Nodarbības1.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam (vismaz 48 stundas), studējošā patstāvīgā darba ietvaros: 1) aktīva iesaistīšanās lekcijās un nodarbībās, t.sk. diskusijas, problēmsituāciju/gadījumu analīze, lomu spēles u.c. studiju metodes, 2) patstāvīga norādītās literatūras lasīšana, sagatavošanās semināriem par izlasīto materiālu. 3) izstrādāti un iesniegti 3 patstāvīgie darbi: ģimenes raksturojums, situācijas analīze un ģimenes izglītošanas aktivitāte.
Vērtēšanas kritēriji:
Vērtējumu eksāmenā (ballēs 1-10) veido: Ģimenes pedagoģiski psiholoģisks raksturojums (1-2 lpp) – (20%) Problēmsituācijas/gadījuma darbā ar ģimeni analīze. (1–2 lpp) – (35%) Viena ģimenes tipa (audžuģimenes, bilingvālās ģimenes, viena vecāka ģimenes, jaunās ģimenes, ģimenes, kurā ir ilgstoši slimojošs bērns, destruktīvas ģimenes, šķirtas ģimenes u.c.) problēmanalīze. Izstrādāta ģimenes izglītošanas aktivitāte (programma 4–5 A4 lpp.) Ir sagatavota prezentācija (audio, video, prezi, klips, buklets u.c.) un 5–7 min. uzstāšanās studiju grupā – (45%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• pārzina ģimenes pedagoģijas kategorijas un problemātiku mūsdienās; • raksturo ģimeni kā sociālu institūciju un savstarpējās attiecības tajā; • apraksta dažādus ģimeņu tipus un ģimenes funkcionēšanas specifiku.
Prasmes:• diagnosticē bērnu un pieaugušo savstarpējo attiecību modeli ģimenē, izvērtē tā ietekmi uz bērnu; • analizē problēmsituācijas no ģimenes pedagoģijas viedokļa, izmanto teorētiskās zināšanas konfliktu risināšanā konkrētās situācijās; • skaidro ģimenes un audzināšanas lomu bērna personības attīstībā; • prot argumentēti pastāstīt un diskutēt par audzināšanas jautājumiem ģimenē ar vecākiem.
Kompetences:• izstrādā profesionālajai darbībai atbilstošu ģimenes izglītošanas aktivitāti; • reflektē par bērnu un ģimeņu stāvokļa sarežģītību mūsdienu kontekstā, saskata izglītības perspektīvas, sniedz pedagoģisko atbalstu; • apzinās un izvērtē savas pedagoģiskās kompetences lomu ģimeņu sociālo problēmu risināšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Family life in an age of migration and mobility : global perspectives through the life course / Majella Kilkey, Ewa Palenga-Mölenbeck, editors. (2016) London : Palgrave Macmillan; resurss pieejams arī tiešsaistē, skatīt bibliotēku kopkatalogā.
2PWO (2018). Situation analysis of child maltreatment prevention in Latvia
3PWO. (2016). INSPIRE: Seven strategies for Ending Violence Against Children
4Pedagoģija: izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē = Pedagogy: educational sciences and pedagogy in the changing world /[atb. red. Ilze Kangro]. Rīga: Latvijas Universitāte, (2005). 180 lpp. Resurss pieejams tiešsaistē, skatīt bibliotēku kopkatalogā.
5Šteinberga A. (2013) Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: RaKa, 176.
Papildu literatūra
1Ancāne G. (2017) Vecākiem par sevi un bērniem. RSU, 48.
2Successful Family Language Policy Parents, Children and Educators in Interaction. (2013). - Springer Science+Business Media Dordrecht,, 295.pp.
3Day, C., & Davis, H. (2010). Family partnership model: Reflective practice handbook (2nd ed.). London: The Centre for Parent and Child Support.
4Lee, A., Dunston, R., Fowler, C. (2012). Seeing is Believing: An Embodied Pedagogy of ‘Doing Partnership’ in Child and Family Health. In: Practice, Learning and Change. Practice-Theory Perspectives on Professional Learning, V 8, pp 267-276.
5Bērnu identitātes un pilsonības Eiropas asociācijas (Children's Identity & Citizenship European Association, CiCea) tīmekļvietne
6Azarovs J. (1986) Ģimenes pedagoģija. Rīga: Zvaigzne:1986, 186.
Citi informācijas avoti
1Labklājības ministrija. Bērnu, jaunatnes un ģimenes pamatnostādnes 2021.-2027.gadam
2Jansone-Ratinika N. (2013) Tēva pedagoģiskā kompetence mūsdienu ģimenē Promocijas darbs. LU
3Rudzītis, J. (2011). Vardarbība pret bērniem Vecajā Derībā. Prommocijas darbs. LU.
4Medne D. (2010) Audzināšana ģimenē transformatīvajā sabiedrībā. Promocijas darbs. LU