.
Ģimenes pedagoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2024 10:41:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_027 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Sociālā pedagoģija | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Civilā un militārā aizsardzība; Medicīnas tehnoloģijas; Vadībzinātne; Sabiedrības veselība; Zobārstniecība; Medicīnas pakalpojumi; Farmācija; Psiholoģija; Dzīvās dabas zinātnes; Klīniskā farmācija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Rehabilitācija; Sociālā antropoloģija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Socioloģija; Bioloģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Ārstniecība; Pedagoģija; Māszinības; Tiesību zinātne; Komunikācijas zinātne; Sporta treneris; Uzņēmējdarbības vadība; Veselības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aira Aija Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Paplašināt studentu zināšanas un izpratni par ģimenes pedagoģiju, padziļināt izpratni par speciālista (ārstniecības personas, veselības aprūpes speciālista, sociālā darbinieka u.c.) pedagoģiskās kompetences lomu ģimeņu izglītošanā un sociālo problēmu risināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ģimenes pedagoģijas jēdziens. Ģimenes attīstības tendences. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
2 | Ģimene kā institūcija. Ģimene kā personības vērtību un morāles īstenošanas vide. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
3 | Attiecības ģimenē. Pāru attiecības. Vecāku un bērnu attiecības. Bērnu savstarpējās attiecības. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
4 | Vecāku prasmes bērnu audzināšanā dažādos bērnu vecumposmos. Audzināšana. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
5 | Ģimenes savstarpējā komunikācija un tradīcijas. Paaudžu attiecības. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
6 | Ģimenes vajadzību psiholoģiski pedagoģiskais raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
7 | Ģimenes pedagoģija Latvijas transformatīvajā sabiedrībā. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
8 | Speciālista (ārstniecības personas, veselības aprūpes speciālista, sociālā darbinieka u.c.) loma ģimenes izglītošanā. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
9 | Vecāku loma bērnu audzināšanā. Tēva un mātes loma ģimenē. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
10 | Bērnu intelektuālā un emocionālā audzināšana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
11 | Vecāku iesaiste bērnu audzināšanā. Nepietiekamas audzināšanas sekas. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
12 | Audzināšanas specifika dažādās ģimenēs. Situāciju analīze. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
13 | Laimīgs bērns laimīgā ģimenē. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
14 | Speciālista atbalsts ģimenes izglītošanās vajadzību nodrošināšanā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
15 | Mācīšanās un audzināšana paradigmu maiņas kontekstā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
16 | Praktiski risinājumi ģimenes izglītošanā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam (vismaz 48 stundas), studējošā patstāvīgā darba ietvaros: 1) aktīva iesaistīšanās lekcijās un nodarbībās, t.sk. diskusijas, problēmsituāciju/gadījumu analīze, lomu spēles u.c. studiju metodes, 2) patstāvīga norādītās literatūras lasīšana, sagatavošanās semināriem par izlasīto materiālu. 3) izstrādāti un iesniegti 3 patstāvīgie darbi: ģimenes raksturojums, situācijas analīze un ģimenes izglītošanas aktivitāte. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtējumu eksāmenā (ballēs 1-10) veido: Ģimenes pedagoģiski psiholoģisks raksturojums (1-2 lpp) – (20%) Problēmsituācijas/gadījuma darbā ar ģimeni analīze. (1–2 lpp) – (35%) Viena ģimenes tipa (audžuģimenes, bilingvālās ģimenes, viena vecāka ģimenes, jaunās ģimenes, ģimenes, kurā ir ilgstoši slimojošs bērns, destruktīvas ģimenes, šķirtas ģimenes u.c.) problēmanalīze. Izstrādāta ģimenes izglītošanas aktivitāte (programma 4–5 A4 lpp.) Ir sagatavota prezentācija (audio, video, prezi, klips, buklets u.c.) un 5–7 min. uzstāšanās studiju grupā – (45%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • pārzina ģimenes pedagoģijas kategorijas un problemātiku mūsdienās; • raksturo ģimeni kā sociālu institūciju un savstarpējās attiecības tajā; • apraksta dažādus ģimeņu tipus un ģimenes funkcionēšanas specifiku. | ||||||||
Prasmes: | • diagnosticē bērnu un pieaugušo savstarpējo attiecību modeli ģimenē, izvērtē tā ietekmi uz bērnu; • analizē problēmsituācijas no ģimenes pedagoģijas viedokļa, izmanto teorētiskās zināšanas konfliktu risināšanā konkrētās situācijās; • skaidro ģimenes un audzināšanas lomu bērna personības attīstībā; • prot argumentēti pastāstīt un diskutēt par audzināšanas jautājumiem ģimenē ar vecākiem. | ||||||||
Kompetences: | • izstrādā profesionālajai darbībai atbilstošu ģimenes izglītošanas aktivitāti; • reflektē par bērnu un ģimeņu stāvokļa sarežģītību mūsdienu kontekstā, saskata izglītības perspektīvas, sniedz pedagoģisko atbalstu; • apzinās un izvērtē savas pedagoģiskās kompetences lomu ģimeņu sociālo problēmu risināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Family life in an age of migration and mobility : global perspectives through the life course / Majella Kilkey, Ewa Palenga-Mölenbeck, editors. (2016) London : Palgrave Macmillan; resurss pieejams arī tiešsaistē, skatīt bibliotēku kopkatalogā. | ||||||||
2 | PWO (2018). Situation analysis of child maltreatment prevention in Latvia | ||||||||
3 | PWO. (2016). INSPIRE: Seven strategies for Ending Violence Against Children | ||||||||
4 | Pedagoģija: izglītības zinātnes un pedagoģija mūsdienu pasaulē = Pedagogy: educational sciences and pedagogy in the changing world /[atb. red. Ilze Kangro]. Rīga: Latvijas Universitāte, (2005). 180 lpp. Resurss pieejams tiešsaistē, skatīt bibliotēku kopkatalogā. | ||||||||
5 | Šteinberga A. (2013) Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: RaKa, 176. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ancāne G. (2017) Vecākiem par sevi un bērniem. RSU, 48. | ||||||||
2 | Successful Family Language Policy Parents, Children and Educators in Interaction. (2013). - Springer Science+Business Media Dordrecht,, 295.pp. | ||||||||
3 | Day, C., & Davis, H. (2010). Family partnership model: Reflective practice handbook (2nd ed.). London: The Centre for Parent and Child Support. | ||||||||
4 | Lee, A., Dunston, R., Fowler, C. (2012). Seeing is Believing: An Embodied Pedagogy of ‘Doing Partnership’ in Child and Family Health. In: Practice, Learning and Change. Practice-Theory Perspectives on Professional Learning, V 8, pp 267-276. | ||||||||
5 | Bērnu identitātes un pilsonības Eiropas asociācijas (Children's Identity & Citizenship European Association, CiCea) tīmekļvietne | ||||||||
6 | Azarovs J. (1986) Ģimenes pedagoģija. Rīga: Zvaigzne:1986, 186. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Labklājības ministrija. Bērnu, jaunatnes un ģimenes pamatnostādnes 2021.-2027.gadam | ||||||||
2 | Jansone-Ratinika N. (2013) Tēva pedagoģiskā kompetence mūsdienu ģimenē Promocijas darbs. LU | ||||||||
3 | Rudzītis, J. (2011). Vardarbība pret bērniem Vecajā Derībā. Prommocijas darbs. LU. | ||||||||
4 | Medne D. (2010) Audzināšana ģimenē transformatīvajā sabiedrībā. Promocijas darbs. LU |