.
Individuālā konsultēšana mākslu terapijā un psihodinamika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.08.2024 11:47:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_029 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Paiča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati, personības un attīstības psiholoģija, neiropsiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Radīt iespēju apgūt pamatzināšanas par psiholoģiskās konsultēšanas galvenajiem principiem un to specifiku mākslu terapijā dažādām klientu grupām, attīstīt konsultēšanas prasmes ar klientiem/pacientiem, izmantojot dažādas intervences, metodes un tehnikas mākslu terapijas kontekstā. Radīt iespēju iegūt zināšanas un prasmes atpazīt personības funkcionēšanas līmeņus, psihes aizsardzības mehānismus, transferences un kontrtransferences fenomenu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskās konsultēšanas, psihoterapijas un mākslu terapijas kopīgais un atšķirīgais. Ētikas jautājumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Dažādas teorētiskās pieejas konsultēšanā. Konsultēšanas neiropsiholoģiskie pamati. Terapeitiskie faktori. Konsultanta personības kvalitātes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, process, etapi. Informētā piekrišana, vienošanās. Īstermiņa fokusētās konsultēšanas pamatprincipi. Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Mikroprasmju hierarhija. Konsultēšanas pamata prasmes: klātbūtne, uzmanība, acu kontakts. Prasmju treniņš | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Konsultēšanas prasmes: aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, emociju atpazīšana un citas. Emocijas un jūtas konsultēšanā. Emociju regulācija | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Parafrāze, apkopošana, psihoizglītošana, konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana. Sākotnējās informācijas ievākšana un strukturēšana, izmantojot lomu spēli. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Psihodinamiski informēta konsultēšana. Psihes aizsargmehānismi, to funkcijas un veidi. Transference un kontrtransference. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Personības funkcionēšanas līmeņi, to pazīmes. Personības tipi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Norma un psihopatoloģija. Krīzes intervence. Suicīds. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Konsultēšanas prasmju integrācija, lomu spēles veidā vadot mākslas terapijas sesijas daļu. Transferences un kontrtransferences pamanīšana. Psihes aizsargmehānismu pamanīšana un analizēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Personības funkcionēšanas līmeņi (neirotiskais, robežstāvokļa, psihotiskais). Konsultēšanas specifika ar dažādos līmeņos funkcionējošiem klientiem/pacientiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Dažādu klientu/pacientu grupu konsultēšana. Bērnu konsultēšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot e-studijās norādītos avotus (t.sk., jaunākos zinātniskos pētījumus), sagatavoties nodarbībām - abos semestros. 2. Veikt sākotnējo interviju pieaugušajam, strukturēt iegūto informāciju, veikt ierakstus konsultēšanas protokolā, reflektēt par savām konsultēšanas prasmēm. Prezentēt nodarbībā. - 1. semestrī. 3. Darbs mazajā grupā, iejūtoties klienta, terapeita un novērotāja lomās. Mākslas terapijas sesijas daļas demonstrācija lomu spēles veidā. Protokola aizpildīšana. Prezentācija. - 2. semestrī. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. semestrī: 1) aktīva dalība nodarbībās, iesaistīšanās prasmju treniņā, atgriezeniskās saites sniegšana (ieskaitīts/neieskaitīts); 2) patstāvīgais darbs: individuāla konsultēšana pieaugušajam (kontakta dibināšana, informētā piekrišana, jautāšana par aktuālajām grūtībām, to izpausmi, resursu noskaidrošana), iegūtās informācijas strukturēšana protokolā, pašrefleksija par savām konsultēšanas prasmēm, īsa prezentācija (25%); 3) teorētisko zināšanu tests (kontroldarbs) (25%). 2. semestrī: 1) aktīva dalība nodarbībās, iesaistīšanās prasmju treniņā, atgriezeniskās saites sniegšana (ieskaitīts/neieskaitīts); 2) patstāvīgais darbs: mazajā grupā iejusties katrā no lomām (terapeits - klients - novērotājs), lomu spēles veidā demonstrēt daļu no mākslas terapijas sesijas, veikt pierakstus protokolā. Novērot un analizēt pamanītos psihes aizsargmehānismus, transferenci/kontrtransferenci. Īsa prezentācija par savām konsultēšanas prasmēm, pašrefleksija (25%); 3) teorētisko zināšanu tests (kontroldarbs) (25%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Maģistranti apraksta terapeitisko attiecību ar klientu/pacientu veidošanas principus, izskaidro individuālās konsultēšanas un psihoterapijas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta drošu terapeitisko vidi veidojošos faktorus. | ||||||||
Prasmes: | Maģistranti spēj izzināt un analizēt klienta/pacienta vajadzības, grūtības un resursus, daļēji spēj interpretēt un integrēt ievākto informāciju. Maģistranti savā darbībā pielieto konsultēšanas prasmes, spēj radīt drošu vidi un labvēlīgu atmosfēru, nodibināt kontaktu un izveidot terapeitiskās attiecības ar klientu/pacientu (simulācijas situācijās); noslēgt vienošanos (izskaidrot MT procesu, noteikumus, saņemt informēto piekrišanu). Maģistrants sniedz emocionālo atbalstu klientam/pacientam, veicina izmaiņas un sekmē risinājumus (simulācijas situācijās). Maģistranti atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā. Spēj atpazīt klienta/pacienta personības funkcionēšanas līmeni, lietotos psihes aizsardzības mehānismus. | ||||||||
Kompetences: | Maģistrants reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Maģistranti pauž empātisku attieksmi pret klientu/pacientu, detalizēti analizē problēmu, izvērtē prognozes, akceptējot pacienta vajadzības. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Atgriezeniskā saite | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Es/Citi apgalvojumu pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Fokusēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Iedrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Ieteikumi | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Klusuma pauze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Konfrontācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
13 | Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
14 | Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
15 | Neatbilstību pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
16 | Norādījumi / Instrukcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
17 | Novērošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
18 | Parafrāze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
19 | Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
20 | Pašpalīdzība | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
21 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
22 | Psihoizglītošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
23 | Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
24 | Sesijas/konsultācijas strukturēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2018). Intentional interviewing and counseling: Facilitating client development in a multicultural society. Nelson Education. | ||||||||
2 | Bite, Mārtinsone, Sudraba (Red.) (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Corey, G. (2016). Theory and practice of counseling and psychotherapy, Enhanced. Cengage Learning. | ||||||||
4 | Mārtinsone, K., Miltuze, A. (Red.) Psiholoģija. (2015). 3 sējumi. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
5 | Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | De Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., Trepper, T., McCollum, E., & Berg, I. K. (2021). More than miracles: The state of the art of solution-focused brief therapy. Routledge. | ||||||||
2 | Pope-Davis, Donald, B., et.al. (2003). Handbook of Multicultural Competencies in Counseling and Psychology. EBSCO eBooks. Publisher: Sage Publications. | ||||||||
3 | Keisments, P. (2003). Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa. | ||||||||
4 | Brummers, M., Enckells, H. (2011). Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava. | ||||||||
5 | Gelso, C. J., & Hayes, J. A. (1998). The psychotherapy relationship: Theory, research, and practice. John Wiley & Sons Inc. | ||||||||
6 | Safran, J. D., & Muran, J. C. (2003). Negotiating the therapeutic alliance: A relational treatment guide. Guilford Press. | ||||||||
7 | Sommers-Flanagan, J. & Sommers-Flanagan, R. (2018). Counseling and Psychotherapy Theories in Context and Practice: skills, strategies, and techniques. 3rd edition. Hoboken, NJ: Wiley. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association | ||||||||
2 | International Journal of Art Therapy: Inscape |