.
Klīniskā psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.03.2024 13:41:08
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_043 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Klīniskā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Personības psiholoģija, attīstības psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju apgūt zināšanas par klīnisko psiholoģiju, tās virzieniem, sniegt pārskatu par klīniskās psiholoģijas terminoloģiju un pamatjautājumiem, pilnveidot studentu izpratni par slimību kā procesu, psihisko procesu izmaiņām saslimšanas gadījumā, sniegt ieskatu patopsiholoģijā, traumas un krīzes pārdzīvojumā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa saturs un prasības. Normas nosacītība un normas jēdziens, tās noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Biopsihosociālais modelis. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Stress un psihiskā veselība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana un normāla krīzes gaita. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Personības traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Klīniskās psiholoģijas izpētes (novērtēšanas) metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa saturs un prasības. Normas nosacītība un normas jēdziens, tās noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Biopsihosociālais modelis. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Stress un psihiskā veselība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana un normāla krīzes gaita. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personības traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Klīniskās psiholoģijas izpētes (novērtēšanas) metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Sistemātiski lasīt norādītos avotus un analizēt gadījumu. 2. Izstrādāt referātu un prezentāciju par psihologa profesionālo darbību klīniskā vidē. 3. Sagatavoties eksāmenam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Izstrādāt referātu un prezentāciju par psihologa profesionālo darbību klīniskā vidē un pēc noteikta plāna un prezentēt studentu grupā (40%). 2. Tests – 10 jautājumi (60%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie skaidro klīniskās psiholoģijas terminoloģiju; raksturo psihisko traucējumu izpausmes un analizē tās veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā; raksturo klīniskās psiholoģijas izpētes (novērtēšanas) metodes; raksturo personības traucējumu veidus; raksturo krīzes veidus un stadijas, traumas pārdzīvojuma stadijas; raksturo vardarbības veidus un nosauc pazīmes. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie korekti lieto klīniskās psiholoģijas terminoloģiju; izvērtē aprakstītus klīniskos gadījumus par klienta problēmām, grūtībām, resursiem, kuri var tikt izmantoti klienta izvērtēšanā; atpazīst vardarbības veidus un pazīmes. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie skaidro un detalizēti izvērtē aprakstītus klīniskos gadījumus par klienta problēmām un grūtībām, analizē klienta problēmas un saskata likumsakarības starp simptomiem, ka arī izdara secinājumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. | ||||||||
2 | Hooley, J. M., Butcher, J. N., Matthew, K., N., & Mineka, S. (2017). Abnormal psychology and modern life (17th edition). London: Pearson Education Limited. | ||||||||
3 | Sommers-Flanagan, J. & Sommers-Flanagan, R. (2013). Clinical Interviewing. (5th edition). John & Sons. | ||||||||
4 | Llewelyn, S. & Murphy, D. (2014). What Is Clinical Psychology? Vol. Fifth edition edited by Susan Llewelyn, David Murphy. OUP Oxford. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Boulbijs D. (1998). Drošais pamats. Rasa; ABC. | ||||||||
2 | Faugno, D. K., Shores, M., Sievers, V., Smock, B., & Speck, P. M. (2021). Domestic violence and nonfatal strangulation assessment - ebook: For health care providers and first responders. STM Learning, Incorporated. | ||||||||
3 | Plante, T. G. (2005). Contemporary clinical psychology. New York: Wiley. | ||||||||
4 | Trull, T. J. (2005). Clinical psychology. Belmont, CA: Thomson/Wadsworth | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Annual Review of Clinical Psychology | ||||||||
2 | Clinical Psychologist | ||||||||
3 | Clinical Psychology Rewiev | ||||||||
4 | Journal of Abnormaly Psychology |