.
Kognitīvā psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.04.2023 11:00:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_045 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ingūna Griškēviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūts studiju kurss "Vispārīgā psiholoģija". | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt izpratni par kognitīvajiem procesiem (uzmanību, uztveri, atmiņu, valodu, domāšanu, lēmumu pieņemšanu, intelektu, kreativitāti u.c.), to savstarpējo mijiedarbību, tos ietekmējošajiem faktoriem un jaunāko atklājumu kognitīvās psiholoģijas nozarē praktisko nozīmi cilvēku dzīvē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads Kognitīvās psiholoģijas kursā. Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un kritēriji. Kognitīvās psiholoģijas jēdziens, psihobioloģiskie pamati, attīstības vēsture, pētniecības jautājumi, aktuālās problēmas un jomas izaicinājumi. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
2 | Uztveres jēdziens un funkcijas. Uztveres process, tipi un veidi. Uztveres elementi un pakāpes. Uztveri ietekmējošie faktori. Uztveres likumi un ilūzijās. Uztveres konitīvās teorijas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Atmiņas jēdziens, funkcijas, procesi un veidi. Tradicionālie un alternatīvie atmiņas modeļi. Atmiņas semantiskā organizācija un modeļi. Atmiņu ietekmējošie faktori un pētniecība. Atmiņu ietekmējošie faktori. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
4 | Valodas jēdziens, funkcijas, veidi, attīstība, aspekti, faktori, komponenti un elementi. Valodas kognitīvās teorijas. Valodas saistība ar domāšanas funkcijām. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
5 | Uzmanības jēdziens un funkcijas, uzmanības noteicošie faktori un funkciju teorijas, uzmanības veidi un pakāpes, modrība un uzmanību ietekmējošie faktori, uzmanību raksturojošie faktori, uzmanības filtru teorijas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | Mācīšanās un zināšanu kognitīvie mehanismi un bioloģiskie pamati. Mācīšanās veidi un kognitīvās mācīšanās teorijas. Zināšanu veidi un reprezentācijas. Sociālā kognīcija un empātija, emocijas un kognitīvo procesu mijiedarbība. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
7 | Intelekta un inteliģences kognitīvie un neirobioloģiskie pamati un definēšana. Intelekta funkcijas, procesi, veidi un elementi. Intelekta teorijas, teoriju klasifikācija, mūsdienu pētniecības pieejas. Cilvēka un mākslīgais intelekts, mākslīgā intelekta jēdziens un definēšana. Cilvēka un mākslīgā intelekta mijiedarbība. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | Domāšanas kognitīvie procesi, funkcijas, veidi un elementi. Kritiskā domāšana. Domāšanas un emociu mijiedarbība. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas procesi, funkcijas, veidi un elementi. Domāšanas un lēmumu pieņemšanas bioloģiskie pamati. Iztēles process, funkcijas, veidi un elementi. Iztēles mijiedarbība ar citiem kognitīviem procesiem. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
9 | Apziņas definēšana un definīcijas. Apziņas veidi, stāvokļi un līmeņi. Apziņas bioloģiskie pamati un pētīšanas izaicinājumi. Apziņas teorijas. Apziņa un kreativitāte. Kreativitātes jēdziens, process, veidi, un elementi. Kreativitātes kognitīvie procesi. Kreativitātes teorijas. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
10 | Dalība RSU konferencē "Veselība un personības attīstība: starpdisciplināra pieeja" kognitīvās psiholoģijas sekcijās. Atgriezeniskās saites sniegšana. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
11 | Jaunāko kognitīvās psiholoģijas jomas pētījumu analīze un prezentācija. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads Kognitīvās psiholoģijas kursā. Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un kritēriji. Kognitīvās psiholoģijas jēdziens, psihobioloģiskie pamati, attīstības vēsture, pētniecības jautājumi, aktuālās problēmas un jomas izaicinājumi. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
2 | Uztveres jēdziens un funkcijas. Uztveres process, tipi un veidi. Uztveres elementi un pakāpes. Uztveri ietekmējošie faktori. Uztveres likumi un ilūzijās. Uztveres konitīvās teorijas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Atmiņas jēdziens, funkcijas, procesi un veidi. Tradicionālie un alternatīvie atmiņas modeļi. Atmiņas semantiskā organizācija un modeļi. Atmiņu ietekmējošie faktori un pētniecība. Atmiņu ietekmējošie faktori. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Valodas jēdziens, funkcijas, veidi, attīstība, aspekti, faktori, komponenti un elementi. Valodas kognitīvās teorijas. Valodas saistība ar domāšanas funkcijām. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
5 | Uzmanības jēdziens un funkcijas, uzmanības noteicošie faktori un funkciju teorijas, uzmanības veidi un pakāpes, modrība un uzmanību ietekmējošie faktori, uzmanību raksturojošie faktori, uzmanības filtru teorijas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | Mācīšanās un zināšanu kognitīvie mehanismi un bioloģiskie pamati. Mācīšanās veidi un kognitīvās mācīšanās teorijas. Zināšanu veidi un reprezentācijas. Sociālā kognīcija un empātija, emocijas un kognitīvo procesu mijiedarbība. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
7 | Intelekta un inteliģences kognitīvie un neirobioloģiskie pamati un definēšana. Intelekta funkcijas, procesi, veidi un elementi. Intelekta teorijas, teoriju klasifikācija, mūsdienu pētniecības pieejas. Cilvēka un mākslīgais intelekts, mākslīgā intelekta jēdziens un definēšana. Cilvēka un mākslīgā intelekta mijiedarbība. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | Domāšanas kognitīvie procesi, funkcijas, veidi un elementi. Kritiskā domāšana. Domāšanas un emociu mijiedarbība. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas procesi, funkcijas, veidi un elementi. Domāšanas un lēmumu pieņemšanas bioloģiskie pamati. Iztēles process, funkcijas, veidi un elementi. Iztēles mijiedarbība ar citiem kognitīviem procesiem. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
9 | Apziņas definēšana un definīcijas. Apziņas veidi, stāvokļi un līmeņi. Apziņas bioloģiskie pamati un pētīšanas izaicinājumi. Apziņas teorijas. Apziņa un kreativitāte. Kreativitātes jēdziens, process, veidi, un elementi. Kreativitātes kognitīvie procesi. Kreativitātes teorijas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
11 | Jaunāko kognitīvās psiholoģijas jomas pētījumu analīze un prezentācija. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos literatūras avotus un aktīvi piedaloties praktiskajās nodarbībās; patstāvīgi sameklē jaunākos pētījumus kognitīvajā psiholoģijā un izdara kopsavilkumus, galvenos secinājumus, ko prezentē praktiskajās nodarbībās; kopā ar citiem dalībniekiem sagatavo prezentāciju par konkrētu kognitīvās psiholoģijas tēmu; sagatavojas rakstiskajam pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Rakstiska atgriezeniskā saite par tēmu (15%). • Literatūras izpētes ziņojumi (15%). • Jaunāko pētījumu kognitīvajā psiholoģijā prezentācija seminārā (20%). • Rakstisks eksāmens (50%). • Aktīvi piedalīties semināros un diskusijās. Prasības: Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. • Sagatavoties rakstiskajam pārbaudījumam (kontroldarbam) par lekcijās apgūto materiālu. Prasības: Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu. • Patstāvīgi sagatavot prezentāciju par konkrēto kognitīvās psiholoģijas tēmu. Prasības: Students sagatavo prezentāciju par izvēlēto kognitīvo procesu, to ietekmējošajiem faktoriem, tā mijiedarbību ar citiem kognitīvajiem procesiem un ar to saistītajiem traucējumiem. • Patstāvīgi lasīt jaunākos pētījumus kognitīvajā psiholoģijā un prezentēt tos seminārā. Prasības: Students patstāvīgi sameklē un iepazīstas ar jaunākajiem zinātniskajiem pētījumiem par uzdoto kognitīvās psiholoģijas tēmu, praktiskajās nodarbībās prezentē galvenos secinājumus un argumentēti diskutē par izlasīto. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Apraksta kognitīvās psiholoģijas jēdzienu un tās izveides un attīstības nosacījumus. • Analizē un skaidro kognitīvās psiholoģijas teorijas un koncepcijas atbilstoši psiholoģijas zinātnes mūsdienu sasniegumiem. • Salīdzina kognitīvās psiholoģijas atšķirības ar citām psiholoģijas disciplīnām. • Raksturo jaunākās mūsdienu tendences kognitīvajā psiholoģijā. • Definē uzmanības, uztveres, atmiņas, zināšanu reprezentācijas, valodas, domāšanas, intelekta un kreativitātes jēdzienus. • Raksturo kognitīvos procesus ietekmējošos faktorus. • Apraksta vadošās teorijas kognitīvajā psiholoģijā. | ||||||||
Prasmes: | • Novērtē kognitīvos procesus ietekmējošos faktorus un kognitīvo procesu savstarpējo mijiedarbību. • Lieto korektus ar kognitīvo psiholoģiju saistītus jēdzienus. • Skaidro ar kognitīvajiem procesiem saistītus traucējumus. | ||||||||
Kompetences: | • Diskutē par kognitīvās psiholoģijas jēdzieniem. • Skaidro kognitīvos procesus un tos ietekmējošos faktorus. • Izskaidro, kā cilvēki uztver, saglabā un apstrādā informāciju. • Izskaidro, kā cilvēki risina problēmas, pieņem lēmumus un rada jaunas idejas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Čukurs, E., Hofmane, A. (2015). Psihiskie procesi. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (127. -167. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
2 | Čukurs, E. (2015). Intelekts. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (216. -233. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Čukurs, E. (2015). Kreativitāte. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (237. -254. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sternberg, R. J. (1999). Cognitive psychology. Forth Worth: Harcourt Brace College Publishers. | ||||||||
2 | Ochsner, K. N. & Kosslyn, S. M. (2014). The Oxford handbook of cognitive neuroscience. Oxford; New York: Oxford University Press. | ||||||||
3 | Friedenberg, J., & Silverman, G. (2006). Cognitive science: an introduction to the study of mind. Thousand Oaks: Sage Publications. | ||||||||
4 | Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2000). Cognitive Psyhology. Hove, East Sussex: Psychology Press. | ||||||||
5 | Galotti, K. M. (1999). Cognitive psychology in and out of the laboratory. Toronto: Nelson Educations. | ||||||||
6 | Best, J. B. (1999). Cognitive psychology. St. Paul: West Publishing Company. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Cognitive Psychology | ||||||||
2 | Advances in Cognitive Psychology | ||||||||
3 | Cognitive Development | ||||||||
4 | Applied Cognitive Psychology |