.
Mākslu terapijas procesa pamatprincipi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 09:10:35
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_065 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elīna Akmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati; Izvērtēšanas principi un process mākslu terapijā; Personības un attīstības psiholoģija; Individuālā konsultēšana mākslu terapijā un psihodinamika. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt zināšanas, prasmes un attieksmi par mākslu terapijas procesu, intervencēm un radošo procesu un rezultātu veidojošiem faktoriem darbā ar dažādām klientu/pacientu grupām dažādās prakses/darba vidēs. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar bērniem, pusaudžiem un pieaugušajiem psihiatrijā. UDHS, autisms, uzvedības traucējumi, ēšanas traucējumi, emocionāli traucējumi, depresija, trauksme, šizofrēnija, atkarības slimība. | Lekcijas | 6.00 | auditorija | |||||
2 | Mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar bērniem, pusaudžiem un pieaugušajiem somatiskajā medicīnā un medicīniskajā rehabilitācijā. Neiroloģiski traucējumi (bērnu cerebralā trieka, insults), neirodeģeneratīvas saslimšanas (demence, multiplā skleroze), hroniskas sāpes, somatoformi traucējumi, darbs ar onkoloģiskajiem pacientiem. | Lekcijas | 6.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus. 2. Sagatavoties eksāmenam – noslēguma testam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens – noslēguma tests par vispārīgiem mākslas terapijas procesa pamatprincipiem dažādām klientu/pacientu grupām, atbilstoši klientu/pacientu grūtībām. Testā maksimālais iegūstamais % lielums ir 100%, kurš tiek pārvērsts ballēs saskaņā ar RSU studjiju reglamentā noteikto. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti nosauc, izskaidro un teorētiski raksturo mākslas terapijas procesa pamatprincipus kontekstā ar dažādu klientu/pacientu grupu vajadzībām; raksturo dažādu intervenču nepieciešamību darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām dažādās vidēs. | ||||||||
Prasmes: | Izvirza un formulē klientu/pacientu grupai atbilstošus mākslas terapijas mērķus un uzdevumus, izvēlās teorētiskās pieejas, saskaņā ar kurām plāno darbības stratēģijas un veido mākslas terapijas plānu, ņemot vērā klientu/pacientu grupas specifiku, vecumposmu un iespējamos riskus; analizē un novērtē mākslas terapijas procesu un rezultātu no satura viedokļa, balstoties uz mākslu terapijas faktoriem. | ||||||||
Kompetences: | Nosaka klienta/pacienta grūtības; izvirza mākslas terapijas mērķus; plāno darbības stratēģijas un izveido mākslas terapijas plānu, atbilstoši konkrētai situācijai un pacienta vajadzībām; plāno mākslas terapijas procesu individuāli un multidisciplināras komandas sastāvā sadarbībā ar ārstu un citiem speciālistiem; izmanto atbilstošas mākslas terapijas medicīniskās tehnoloģijas; veic radošā procesa un rezultāta analīzi; ievēro profesionālo ētiku un respektē klientu/pacientu vajadzības; veic pašrefleksiju; atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., un Krevica, E. (Sast.) (2014). Mākslu terapija dažādām klientu/ pacientu grupām. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte. | ||||||||
2 | Malchiodi, C.A. (Ed.) (2013). Art Therapy and Health Care. New York; London: Guilford Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bite, I., Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (Sast.). 2016. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
2 | Gil, E. 2012. Art and Play Therapy with Sexually Abused children. In: Handbook of Art Therapy. New York: The Guilford Press. Chapter 13, p.175-191. | ||||||||
3 | Elbrecht, C. 2013. Trauma Healing at the Clay Field: A Sensorimotor Art Therapy Approach. London: Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
4 | Klorer, P. G. 2012. Group Approaches with Sexually Abused Children. In: Handbook of Art Therapy. New York: The Guilford Press. Chapter 26, p.383-396. | ||||||||
5 | Barber, V. 2011. Creating children's art games for emotional support. London: Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
6 | Lee, H. & Adams, T. 2011. Creative Approaches in Dementia Care. Hampshire: Palgrave Macmillian. | ||||||||
7 | Winbolt, B. 2011. Solution Focused Therapy for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers | ||||||||
8 | Mākslu terapija. 2011. Sast. Mārtinsone, K. Rīga: RaKa. | ||||||||
9 | McWilliams, N. 2011. Psychoanalytic Diagnosis. Understanding Personality Structure in the Clinical Process (2nd edition). NY, London: The Guilford Press | ||||||||
10 | Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. 2020. Sast. Mārtinsone, K. Rīga: Raka | ||||||||
11 | Pētījumi mākslu terapijā: rakstu krājums. 2010. Sast. Mārtinsone, K. Rīga: Drukātava. | ||||||||
12 | Arts therapies in schools: research and practice. 2010. Karkou,V. (Ed.). London; Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
13 | Hill, H. 2009. Dancing with hope: dance therapy with people with dementia. In Chaiklin,S. & Wengrower, H.(Eds.) The Art and Science of Dance Movement Therapy: Life is Dance. London: Routledge. p.181-194. | ||||||||
14 | Bannister, A. & Huntington, A. 2002. Communicating with Children and Adolescents: Action for Change. London: Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
15 | Greenman, C. 2008. Expression and Survival: An Aesthetic Approach to the Problem of Suicide. . London: Jessica Kingsley Publishers. Iegūts no ProQuest Ebrary. | ||||||||
16 | Rappaport, L. 2008. Focusing-Oriented Art Therapy: Accessing the Body's Wisdom and Creative Intelligence. Iegūts no ProQuest Ebrary. | ||||||||
17 | Hinz, L.D. 2006. Drawing from Within: Using Art to Treat Eating Disorders. Iegūts no ProQuest Ebrary. | ||||||||
18 | Karkou, V., Sanderson, P. 2006. Art Therapies: A Research-Based Map of the Field. London: Elsevier Churchill Livingstone. | ||||||||
19 | Creative arts therapies manual: a guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies. 2006. Ed. S.L. Brooke. Springfield, Ill.: Charles C Thomas Publisher, LTD. | ||||||||
20 | Waller, D. & Sibbett, C. 2005. Art Therapy and Cancer Care. Berkshire: McGraw-Hill Education. Iegūts no ProQuest Ebrary. | ||||||||
21 | Safran, D.S. 2002. Art Therapy and AD/HD: Diagnostic and Therapeutic Approaches. London: Jessica Kingsley Publishers. Iegūts no ProQuest Ebrary. | ||||||||
22 | Wigram, Y. 2019. A Comprehensive Guide to Music Therapy: Theory, Clinical Practice, Research and Training. London: Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
23 | Gazda, G.M., Ginter, E.J. & Horne, A.M. 2001. Group counseling and group psychotherapy. Theory and application. Allyn & Bacon. | ||||||||
24 | Evans, K. & Dubowski, J. 1999. Art Therapy with Children on the Autistic Spectrum: Beyond Words. . London : Jessica Kingsley Publishers. Iegūts no ProQuest Ebrary. | ||||||||
25 | Rees, M. 1998. Drawing on Difference: Art Therapy with People Who Have Learning Difficulties. London : Routledge. Iegūts no ProQuest Ebrary. | ||||||||
26 | Schaverien, J. & Killick, K. 1997. Art Psychotherapy and Psychosis. London : Routledge. Iegūts no ProQuest Ebrary. | ||||||||
27 | Landy, R. 1994. Drama Therapy: Concepts, Theories, and Practices. Illinois: Charles T. Thomas Publisher. | ||||||||
28 | Art Therapy and Learning Disabilities: "Don't Guess My Happiness". 2012. Ed. S. Bull, K. O'Farrell. Hove, East Sussex; New York, NY: Routledge. | ||||||||
29 | Mūzikas terapija: izglītība un pētniecība, pieredze un prakse: zinātnisko rakstu krājums. 2014. Sast. Paipare, M. Liepāja: LiePA. | ||||||||
30 | Mihailova, S. 2014. Dance Movement Therapy in Latvia. Scientific reviewer: Karkou V., Mārtinsone K., Svence G.. Rīga: Drukātava. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association | ||||||||
2 | International Journal of Art Therapy: Inscape | ||||||||
3 | International Journal of Arts Medicine | ||||||||
4 | The Arts in psychotherapy |