.
Starpkultūru psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.02.2024 14:46:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_130 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Edijs Zemvaldis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija. Kognitīvā psiholoģija. Personības un attīstības psiholoģija. Sociālā psiholoģija. Klīniskā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt studentu izpratni par kultūras un psiholoģijas saikni, pilnveidojot prasmi analizēt kultūras iespējamās ietekmes uz pētījumiem, kā arī dažādiem psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli un grupā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā: līdzvērtība, emic un etic pieejas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Starpkultūru psiholoģijas pamata koncepcijas: kultūras dimensijas un vērtības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Starpkultūru konsultēšana (jēdziens, problēma un aktualitāte). Kultūras kompetence (kopīgais, atšķirīgas ASV, Eiropā un Latvijā). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Starpkultūru izpēte (kopīgais, atšķirīgais izpētē). Klientūras specifika Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ētiskie apsvērumi un aktualitātes citas kultūras pārstāvju konsultēšanā, izpētē. Dzimuma, reliģiskās/garīgās piederības, sociālā statusa un veseslības jautājumu nozīme citu kultūru pārstāvju konsultēšnā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Tests. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu. | Nodarbības | 7.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā: līdzvērtība, emic un etic pieejas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Starpkultūru psiholoģijas pamata koncepcijas: kultūras dimensijas un vērtības. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Starpkultūru konsultēšana (jēdziens, problēma un aktualitāte). Kultūras kompetence (kopīgais, atšķirīgas ASV, Eiropā un Latvijā). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Starpkultūru izpēte (kopīgais, atšķirīgais izpētē). Klientūras specifika Latvijā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Ētiskie apsvērumi un aktualitātes citas kultūras pārstāvju konsultēšanā, izpētē. Dzimuma, reliģiskās/garīgās piederības, sociālā statusa un veseslības jautājumu nozīme citu kultūru pārstāvju konsultēšnā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Tests. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus, sagatavoties testam formulēt pētnieciskos problēmjautājumus sava darba kontekstā un to potenciālās risināšanas stratēģijas; izveidot grupas projekta darbu, prezentēt to. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tests (50%). Projekta darba izstrāde par izvēlēto tēmu un tā prezentācija grupā (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Analizē, salīdzina un kritiski izvērtē starpkultūru psiholoģijas koncepcijas, respektējot metodoloģiskos apsvērumus un lietojot atbilstošu terminoloģiju. | ||||||||
Prasmes: | Skaidro starkultūru psiholoģijas konceptus par dažādiem psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli, interpretē publicētos pētījumus starpkultūru psiholoģijā par savu pētījuma tēmu un, pamatojoties uz pētījumu rezultātiem, formulē problēmjautājumus un to risināšanas stratēģijas. | ||||||||
Kompetences: | Analizē kultūras iespējamās ietekmes uz dažādiem psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli un grupā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dragūns, J. & Mārtinsone, K. (2015). Psiholoģija un kultūra. No: K. Mārtinsone, A. Miltuze (Red.). Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC. 245 – 287.lpp. | ||||||||
2 | Keith, K.D. (Eds.). (2011). Cross-cultural psychology. Contemporary themes and perspectives. Chichester: Wiley-Blackwell. | ||||||||
3 | Matsumoto, D. & Juang, L. (2013). Culture and psychology (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Berry, J.W., Poortinga, Y. H., Breugelmans, S. M., Chasiotis, A., & Sam, D.L. (2011). Cross-cultural psychology: Research and applications (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press | ||||||||
2 | Cole, M. (1996). Cultural psychology: A once and future discipline. Cambridge: Harvard University Press | ||||||||
3 | Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind (3rd ed.). New York: McGraw-Hill. | ||||||||
4 | Kagitcibasi, C. (2007). Family, self, and human development across cultures: Theory and applications (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum | ||||||||
5 | Kitayama S. & Cohen D. (Eds.). (2007). Handbook of cultural psychology. New York: Guilford Press. | ||||||||
6 | Matsumoto, D. & van de Vijver, F.J. R. (Eds.). (2011). Cross-cultural research methods in psychology. New York: Cambridge University Press. | ||||||||
7 | Barrett, K. H., George, W., H. (2005). Race, Culture, Psychology, and Law. SAGE publications. | ||||||||
8 | Sue, D. W., Sue, D. (2015). Counseling The Culturally Diverse (7th. edition) Theory & Practice.Willey. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cross-Cultural Research. | ||||||||
2 | Journal of Cross-Cultural Psychology. | ||||||||
3 | Journal of Personality and Social Psychology. | ||||||||
4 | Personality and Individual Differences. |