Pārlekt uz galveno saturu

Veselības psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:15.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.02.2024 08:47:39
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_137LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Gulbe
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Psihes bioloģiskie pamati.
Mērķis:
Veidot studentu izpratni par veselības psiholoģijas jēdzieniem, pamatjautājumiem, uzdevumiem, biopsihosociālo pieeju kā metodoloģisko pamatu, galvenajiem principiem, pētījumu virzieniem un tās integrāciju veselības aprūpē, kā arī sabiedrības veselības veicināšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības un slimības pieejas. Veselības psiholoģija.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Biopsihosociālais modelis. Problēmu risināšanas modelis.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
3Veselības uzvedība un veselības uzvedības modeļi.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
4Personības faktori un veselība.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Stress un veselība.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
6Pacientu izglītošana. Komunikācija veselības aprūpē. Pacientu līdzestība un to ietekmējošie faktori.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
7Sāpju jēdziens. Akūtas un hroniskas sāpes. Sāpju kontroles tehnikas.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
8Hroniskas slimības. Fiziskās un sociālpsiholoģiskās sekas. Faktori, kas ietekmē hronisku slimību pārvarēšanu. Psiholoģiskās intervences hronisku slimību pārvarēšanā.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
9Noslēguma darbu aizstāvēšanaNodarbības2.00E-studiju vide
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības un slimības pieejas. Veselības psiholoģija.Lekcijas0.50E-studiju vide
2Biopsihosociālais modelis. Problēmu risināšanas modelis.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības0.50E-studiju vide
3Veselības uzvedība un veselības uzvedības modeļi.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības0.50E-studiju vide
4Personības faktori un veselība.Lekcijas0.50E-studiju vide
5Stress un veselība.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības0.50E-studiju vide
6Pacientu izglītošana. Komunikācija veselības aprūpē. Pacientu līdzestība un to ietekmējošie faktori.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības0.50E-studiju vide
7Sāpju jēdziens. Akūtas un hroniskas sāpes. Sāpju kontroles tehnikas.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības0.50E-studiju vide
8Hroniskas slimības. Fiziskās un sociālpsiholoģiskās sekas. Faktori, kas ietekmē hronisku slimību pārvarēšanu. Psiholoģiskās intervences hronisku slimību pārvarēšanā.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības0.50E-studiju vide
9Noslēguma darbu aizstāvēšanaNodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Noslēguma darbs mazajās grupās (3 studējošie) - Savas vai kāda cita (piemēram, klienta) veselības uzvedības izvērtējums: - izvēlēties aktuālu veselības uzvedības maiņu; - veikt gadījuma / situācijas aprakstu; - izvērtēt veselību pēc Biopsihosociālā modeļa – gan etioloģiju, gan sekas; - definēt problēmu; - formulēt veselības uzvedības maiņas mērķi pēc SMART shēmas (saskanīgu ar problēmu); - izvērtēt izvēlētās veselības uzvedības maiņu no Transteorētiskā modeļa viedokļa - sniegt pamatojumu un piedāvāt 1 intervenci, katra posma ietvaros; - sniegt secinājumus / grupas pašrefleksiju par darbu; - sniegt individuālo pašrefleksiju rakstiski (līdz 2 lpp). E-studijās iesniegt (augšupielādēt) noslēguma darba prezentāciju un individuālo darbu un prezentēt noslēguma nodarbībā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa vērtējumu veidojošie kritēriji: - apmeklējums (10%); - pārbaudes testi pēc katras tēmas (30%); - noslēguma darbs - aizstāvēšana mazajās grupās (prezentācija 10-12 min) un individuālais darbs (pašrefleksija) (rakstiski līdz 2 lpp) (60%). E-studijās norādītajā laikā iesniegta noslēguma darba prezentācija un individuālais darbs (pašrefleksija) (iesniegšanas kavēšana tiks ņemta vērā, izliekot gala vērtējumu). Vēršu uzmanību, ka obligāta prasība ir studiju kursa izvērtējuma/atgriezeniskās saites sniegšana studiju kursa noslēgumā e-studiju platformā! Lūgums iepazīties ar Mākslīgā intelekta vadlīnijām studiju procesā: https://www.rsu.lv/maksligais-intelekts-augstakaja-izglitiba
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Nosauc un raksturo veselības psiholoģijas mērķus, uzdevumus, metodoloģisko pamatprincipus, apakšnozares, aktualitātes mūsdienās, pieejas. Apraksta stresa un personības faktoru saistību ar veselību. Raksturo atšķirību starp akūtām un hroniskām sāpēm un sāpju kontroles tehnikas. Formulē atšķirības starp veselības uzvedības modeļiem un nosauc to sastāvdaļas. Raksturo ārstu un pacientu komunikācijas stilus un to ietekmi uz veselības uzvedību. Raksturo hronisku slimību fiziskās un sociālpsiholoģiskās sekas, kā arī faktorus, kas ietekmē hronisku slimību pārvarēšanu.
Prasmes:Pielieto zināšanas, lai raksturotu konkrētu pētījumu / problēmu / uzdevumu / situāciju biopsihosociālos aspektus. Pielieto veselības uzvedības teorijas un modeļus konkrētu fenomenu raksturošanai (piemēram, līdzestība, zāļu lietošana, dzīvesveida maiņa, profilaktiskās pārbaudes) un veselības uzvedības interpretācijai. Analizē dažādu komunikācijas stilu ietekmi uz veselības uzvedību. Analizē stresa pārvarēšanas stratēģijas un to saistību ar veselību.
Kompetences:Nodala / atšķir klīniskās, sabiedrības, kritiskās, kopienu un darba veselības pieejas un izvēlas konkrētas veselības psiholoģijas problēmas risināšanai visatbilstošāko pieeju. Sasaista veselības psiholoģijas mērķus un uzdevumus ar aktuāliem veselības psiholoģijas problēmām / sabiedrības veselības jautājumiem. Lieto biopsihosociālo pieeju, vērtējot veselības psiholoģijas fenomenus, konkrētu klientu / grupu psiholoģiskās problēmas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K., Sudraba, V. (zin.red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība.
2Mārtinsone K., Sudraba V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Kolektīvajā monogrāfijā. RSU izdevniecība.
3Ayers, S., de Visser, R. (2017). Psychology for Medicine and Healthcare (2nd ed.). SAGE Publications.
4Ogden, J. (2012). Health Psychology: A Textbook (5th ed.). Maidenhead, UK: Open University Press.
5Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2014). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions (7th ed.). John Wiley & Sons.
Papildu literatūra
1Mārtinsone, K., Freimane, G. (2019). Veselības psiholoģija – psiholoģijas zinātnes apakšnozare un profesionālās darbības joma. RSU izdevniecība.
2Mārtinsone, K., Girgensone, B. (zin.red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Tiesu namu aģentūra.
3Ashley, S. C. (2013). Health Psychology. Hoboken, N. J.
4Stokenberga, I., Freimane, G., Sudraba, V. un Bite, I. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. No Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (red.). Psiholoģija, 2.sēj. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, (171. – 230.lpp.). Rīga: Zvaigzne ABC.
5Taylor, S. E. (2012). Health Psychology. New York.
6The British Psychological Society. Health Psychology Division.
7WHO Europe (2012). Health 2020: Policy framework and strategy.
Citi informācijas avoti
1Journal of Health Psychology.
2British Journal of Health Psychology.
3Psychology and Health.
4Lietišķās veselības psiholoģijas blogs.