.
Veselības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:15.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.02.2024 08:47:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_137 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Gulbe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psihes bioloģiskie pamati. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studentu izpratni par veselības psiholoģijas jēdzieniem, pamatjautājumiem, uzdevumiem, biopsihosociālo pieeju kā metodoloģisko pamatu, galvenajiem principiem, pētījumu virzieniem un tās integrāciju veselības aprūpē, kā arī sabiedrības veselības veicināšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības un slimības pieejas. Veselības psiholoģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Biopsihosociālais modelis. Problēmu risināšanas modelis. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Veselības uzvedība un veselības uzvedības modeļi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | Personības faktori un veselība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Stress un veselība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
6 | Pacientu izglītošana. Komunikācija veselības aprūpē. Pacientu līdzestība un to ietekmējošie faktori. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
7 | Sāpju jēdziens. Akūtas un hroniskas sāpes. Sāpju kontroles tehnikas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
8 | Hroniskas slimības. Fiziskās un sociālpsiholoģiskās sekas. Faktori, kas ietekmē hronisku slimību pārvarēšanu. Psiholoģiskās intervences hronisku slimību pārvarēšanā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
9 | Noslēguma darbu aizstāvēšana | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības un slimības pieejas. Veselības psiholoģija. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
2 | Biopsihosociālais modelis. Problēmu risināšanas modelis. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
3 | Veselības uzvedība un veselības uzvedības modeļi. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
4 | Personības faktori un veselība. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
5 | Stress un veselība. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
6 | Pacientu izglītošana. Komunikācija veselības aprūpē. Pacientu līdzestība un to ietekmējošie faktori. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
7 | Sāpju jēdziens. Akūtas un hroniskas sāpes. Sāpju kontroles tehnikas. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
8 | Hroniskas slimības. Fiziskās un sociālpsiholoģiskās sekas. Faktori, kas ietekmē hronisku slimību pārvarēšanu. Psiholoģiskās intervences hronisku slimību pārvarēšanā. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 0.50 | E-studiju vide | |||||||
9 | Noslēguma darbu aizstāvēšana | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Noslēguma darbs mazajās grupās (3 studējošie) - Savas vai kāda cita (piemēram, klienta) veselības uzvedības izvērtējums: - izvēlēties aktuālu veselības uzvedības maiņu; - veikt gadījuma / situācijas aprakstu; - izvērtēt veselību pēc Biopsihosociālā modeļa – gan etioloģiju, gan sekas; - definēt problēmu; - formulēt veselības uzvedības maiņas mērķi pēc SMART shēmas (saskanīgu ar problēmu); - izvērtēt izvēlētās veselības uzvedības maiņu no Transteorētiskā modeļa viedokļa - sniegt pamatojumu un piedāvāt 1 intervenci, katra posma ietvaros; - sniegt secinājumus / grupas pašrefleksiju par darbu; - sniegt individuālo pašrefleksiju rakstiski (līdz 2 lpp). E-studijās iesniegt (augšupielādēt) noslēguma darba prezentāciju un individuālo darbu un prezentēt noslēguma nodarbībā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa vērtējumu veidojošie kritēriji: - apmeklējums (10%); - pārbaudes testi pēc katras tēmas (30%); - noslēguma darbs - aizstāvēšana mazajās grupās (prezentācija 10-12 min) un individuālais darbs (pašrefleksija) (rakstiski līdz 2 lpp) (60%). E-studijās norādītajā laikā iesniegta noslēguma darba prezentācija un individuālais darbs (pašrefleksija) (iesniegšanas kavēšana tiks ņemta vērā, izliekot gala vērtējumu). Vēršu uzmanību, ka obligāta prasība ir studiju kursa izvērtējuma/atgriezeniskās saites sniegšana studiju kursa noslēgumā e-studiju platformā! Lūgums iepazīties ar Mākslīgā intelekta vadlīnijām studiju procesā: https://www.rsu.lv/maksligais-intelekts-augstakaja-izglitiba | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Nosauc un raksturo veselības psiholoģijas mērķus, uzdevumus, metodoloģisko pamatprincipus, apakšnozares, aktualitātes mūsdienās, pieejas. Apraksta stresa un personības faktoru saistību ar veselību. Raksturo atšķirību starp akūtām un hroniskām sāpēm un sāpju kontroles tehnikas. Formulē atšķirības starp veselības uzvedības modeļiem un nosauc to sastāvdaļas. Raksturo ārstu un pacientu komunikācijas stilus un to ietekmi uz veselības uzvedību. Raksturo hronisku slimību fiziskās un sociālpsiholoģiskās sekas, kā arī faktorus, kas ietekmē hronisku slimību pārvarēšanu. | ||||||||
Prasmes: | Pielieto zināšanas, lai raksturotu konkrētu pētījumu / problēmu / uzdevumu / situāciju biopsihosociālos aspektus. Pielieto veselības uzvedības teorijas un modeļus konkrētu fenomenu raksturošanai (piemēram, līdzestība, zāļu lietošana, dzīvesveida maiņa, profilaktiskās pārbaudes) un veselības uzvedības interpretācijai. Analizē dažādu komunikācijas stilu ietekmi uz veselības uzvedību. Analizē stresa pārvarēšanas stratēģijas un to saistību ar veselību. | ||||||||
Kompetences: | Nodala / atšķir klīniskās, sabiedrības, kritiskās, kopienu un darba veselības pieejas un izvēlas konkrētas veselības psiholoģijas problēmas risināšanai visatbilstošāko pieeju. Sasaista veselības psiholoģijas mērķus un uzdevumus ar aktuāliem veselības psiholoģijas problēmām / sabiedrības veselības jautājumiem. Lieto biopsihosociālo pieeju, vērtējot veselības psiholoģijas fenomenus, konkrētu klientu / grupu psiholoģiskās problēmas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Sudraba, V. (zin.red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība. | ||||||||
2 | Mārtinsone K., Sudraba V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Kolektīvajā monogrāfijā. RSU izdevniecība. | ||||||||
3 | Ayers, S., de Visser, R. (2017). Psychology for Medicine and Healthcare (2nd ed.). SAGE Publications. | ||||||||
4 | Ogden, J. (2012). Health Psychology: A Textbook (5th ed.). Maidenhead, UK: Open University Press. | ||||||||
5 | Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2014). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions (7th ed.). John Wiley & Sons. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Freimane, G. (2019). Veselības psiholoģija – psiholoģijas zinātnes apakšnozare un profesionālās darbības joma. RSU izdevniecība. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K., Girgensone, B. (zin.red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Tiesu namu aģentūra. | ||||||||
3 | Ashley, S. C. (2013). Health Psychology. Hoboken, N. J. | ||||||||
4 | Stokenberga, I., Freimane, G., Sudraba, V. un Bite, I. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. No Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (red.). Psiholoģija, 2.sēj. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, (171. – 230.lpp.). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
5 | Taylor, S. E. (2012). Health Psychology. New York. | ||||||||
6 | The British Psychological Society. Health Psychology Division. | ||||||||
7 | WHO Europe (2012). Health 2020: Policy framework and strategy. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Health Psychology. | ||||||||
2 | British Journal of Health Psychology. | ||||||||
3 | Psychology and Health. | ||||||||
4 | Lietišķās veselības psiholoģijas blogs. |