Pārlekt uz galveno saturu

Veselības uzvedība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.09.2024 09:03:54
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_142LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Ārstniecība; Tirgzinības un reklāma; Vadībzinātne; Medicīnas pakalpojumi; Māszinības; Sociālā antropoloģija; Medicīnas tehnoloģijas; Veselības vadība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Tiesību zinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Rehabilitācija; Sporta treneris; Klīniskā farmācija; Socioloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Politikas zinātne; Zobārstniecība; Uzņēmējdarbības vadība; Pedagoģija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Psiholoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Tiesību zinātne; Komunikācijas zinātne; Bioloģija; Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Elīna Ieva Smule
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)11Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas22
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Sniegt iespēju studējošajiem apgūt zināšanas un izveidot izpratni par veselības uzvedību, tās teorijām, modeļiem un psihoemocionālo pašregulāciju, lai izmantotu profesionālajā darbā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības un slimības konceptsLekcijas1.00auditorija
2Veselības uzvedība un saistītie jēdzieniLekcijas1.00auditorija
3Veselības uzvedības teorijas un modeļiLekcijas3.00auditorija
4Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktoriLekcijas3.00auditorija
5Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņaLekcijas3.00auditorija
6Motivējošā intervija un pašregulācijas metodesNodarbības2.00auditorija
7Noslēguma darba prezentēšanaNodarbības3.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības un slimības konceptsLekcijas1.00auditorija
2Veselības uzvedība un saistītie jēdzieniLekcijas1.00auditorija
3Veselības uzvedības teorijas un modeļiLekcijas1.00auditorija
4Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktoriLekcijas1.00auditorija
5Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņaLekcijas1.00auditorija
6Motivējošā intervija un pašregulācijas metodesNodarbības1.00auditorija
7Noslēguma darba prezentēšanaNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Grupu darbs: Grupās izveidota prezentācija par izlozēto veselības uzvedības teoriju/modeli ar piemēriem no pētījumiem. Noslēguma darbs: Eseja par veselības uzvedības kursa apgūto zināšanu pielietojumu savā profesionālā darbībā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība visās lekcijās un nodarbībās (10%); Grupu darba prezentācija (30%); Noslēguma darbs (60%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie salīdzina un izvērtē dažādus veselības uzvedības modeļus un teorijas; nosauc stresa fiziskās un emocionālās izpausmes un stresa iespējamās sekas; analizē veselību veicinošu un kompromitējošu uzvedību, izprot veselīga dzīvesveida lomu un nozīmi; studējošiem ir izpratne par uzvedības izmaiņu modeļiem.
Prasmes:Studējošie lieto studiju kursā apgūto terminoloģiju, pielieto zināšanas, lai izvērtētu indivīda veselības uzvedību un formulētu veselību sekmējošas uzvedības mērķus; pielieto veselības uzvedības teorijas un modeļus veselības uzvedības plānošanā un veicina veselības uzvedības attīstību.
Kompetences:Studenti izvērtē veselības uzvedību un formulē uz veselību orientētas uzvedības mērķus; studējošie spēj zinātniski pamatot veselības uzvedības veicināšanu izvirzītajiem mērķiem, pamatojoties uz veselības uzvedības teorijām un modeļiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone K., Sudraba V. (zin.red.) (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.
2Mārtinsone K., Sudraba V. (red.) (2016). Veselības psiholoģija. Kolektīvajā monogrāfijā.
3Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam.
Papildu literatūra
1Glanz, K., Rimer, B. K., Viswanath. (2015). Health Behavior : Theory, Research, and Practice (5th edition). Jossey - Bass, A Wiley Brand
2Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 1: Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Zvaigzne ABC.
3Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 2: Personība, grupa, sabiedrība, kultūra (13.nodaļa: Veselība un slimība psiholoģijā). Zvaigzne ABC.
4Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 3: lietišķās jomas. Zvaigzne ABC.
5Sanderson C.A. (2013). Health psychology (2nd ed.). NY: Wiley.
6Bite, I., Mārtinsone K., Sudraba V. (red.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC.
7Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
Citi informācijas avoti
1British Journal of Health Psychology
2Journal of Epidemiology of Community Health
3Journal of Health Psychology
4Psychology and Health
5Publikāciju bibliogrāfiskās un citēšanas informācijas datubāzes: Scopus, Web of Science.
6E-žurnālu datubāzes: Academic Search Complete, Cambridge journals, Wiley-Blackwell, ScienceDirect.