.
Veselības uzvedība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.09.2024 09:03:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_142 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība; Tirgzinības un reklāma; Vadībzinātne; Medicīnas pakalpojumi; Māszinības; Sociālā antropoloģija; Medicīnas tehnoloģijas; Veselības vadība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Tiesību zinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Rehabilitācija; Sporta treneris; Klīniskā farmācija; Socioloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Politikas zinātne; Zobārstniecība; Uzņēmējdarbības vadība; Pedagoģija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Psiholoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Tiesību zinātne; Komunikācijas zinātne; Bioloģija; Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elīna Ieva Smule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju studējošajiem apgūt zināšanas un izveidot izpratni par veselības uzvedību, tās teorijām, modeļiem un psihoemocionālo pašregulāciju, lai izmantotu profesionālajā darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības un slimības koncepts | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības uzvedība un saistītie jēdzieni | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības uzvedības teorijas un modeļi | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
4 | Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktori | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņa | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Motivējošā intervija un pašregulācijas metodes | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Noslēguma darba prezentēšana | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības un slimības koncepts | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības uzvedība un saistītie jēdzieni | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības uzvedības teorijas un modeļi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktori | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņa | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Motivējošā intervija un pašregulācijas metodes | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Noslēguma darba prezentēšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Grupu darbs: Grupās izveidota prezentācija par izlozēto veselības uzvedības teoriju/modeli ar piemēriem no pētījumiem. Noslēguma darbs: Eseja par veselības uzvedības kursa apgūto zināšanu pielietojumu savā profesionālā darbībā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība visās lekcijās un nodarbībās (10%); Grupu darba prezentācija (30%); Noslēguma darbs (60%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie salīdzina un izvērtē dažādus veselības uzvedības modeļus un teorijas; nosauc stresa fiziskās un emocionālās izpausmes un stresa iespējamās sekas; analizē veselību veicinošu un kompromitējošu uzvedību, izprot veselīga dzīvesveida lomu un nozīmi; studējošiem ir izpratne par uzvedības izmaiņu modeļiem. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie lieto studiju kursā apgūto terminoloģiju, pielieto zināšanas, lai izvērtētu indivīda veselības uzvedību un formulētu veselību sekmējošas uzvedības mērķus; pielieto veselības uzvedības teorijas un modeļus veselības uzvedības plānošanā un veicina veselības uzvedības attīstību. | ||||||||
Kompetences: | Studenti izvērtē veselības uzvedību un formulē uz veselību orientētas uzvedības mērķus; studējošie spēj zinātniski pamatot veselības uzvedības veicināšanu izvirzītajiem mērķiem, pamatojoties uz veselības uzvedības teorijām un modeļiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Sudraba V. (zin.red.) (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. | ||||||||
2 | Mārtinsone K., Sudraba V. (red.) (2016). Veselības psiholoģija. Kolektīvajā monogrāfijā. | ||||||||
3 | Mārtinsone, K., Šmits, D., Mihailovs, I. J., Mārtinsone, A., Ruža, A., Vanadziņš, I., ... & Paičs, I. (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: Metodes ikvienam. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Glanz, K., Rimer, B. K., Viswanath. (2015). Health Behavior : Theory, Research, and Practice (5th edition). Jossey - Bass, A Wiley Brand | ||||||||
2 | Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 1: Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 2: Personība, grupa, sabiedrība, kultūra (13.nodaļa: Veselība un slimība psiholoģijā). Zvaigzne ABC. | ||||||||
4 | Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 3: lietišķās jomas. Zvaigzne ABC. | ||||||||
5 | Sanderson C.A. (2013). Health psychology (2nd ed.). NY: Wiley. | ||||||||
6 | Bite, I., Mārtinsone K., Sudraba V. (red.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC. | ||||||||
7 | Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | British Journal of Health Psychology | ||||||||
2 | Journal of Epidemiology of Community Health | ||||||||
3 | Journal of Health Psychology | ||||||||
4 | Psychology and Health | ||||||||
5 | Publikāciju bibliogrāfiskās un citēšanas informācijas datubāzes: Scopus, Web of Science. | ||||||||
6 | E-žurnālu datubāzes: Academic Search Complete, Cambridge journals, Wiley-Blackwell, ScienceDirect. |