.
Vispārīgā psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:10.08.2023 14:58:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_143 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Guna Svence | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 24 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 48 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt studentiem vispārīgas zināšanas par psiholoģijas zinātni un galvenajām nozarēm, psihologa profesiju un darba ētiku, psiholoģijas vēsturisko attīstību, pētniecības metodēm psiholoģijā, nervu sistēmas uzbūves pamatprincipiem, indivīda attīstību un iedzimtības un vides lomu indivīda attīstībā, psihiskajiem procesiem, emocionālajiem stāvokļiem, motivācijas teorijām, personības teorijām, indivīda saskarsmi un mijiedarbību grupā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Indivīda psiholoģiskās attīstības periodizācija un likumsakarības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Personības jēdziens: Personība, indivīds, individualitāte. Personības struktūra: temperaments un raksturs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Indivīds sociālajā vidē. Grupas sociālpsiholoģiskie procesi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi lasa norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus, galvenos secinājumus, raksta pašrefleksiju pēc katras tēmas un sagatavo ar citiem dalībniekiem prezentāciju par konkrēto tēmu, gatavojas eksāmenam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Aktīva dalība semināros (15%). • Pašrefleksija (30%). • Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija (15%). • Rakstisks eksāmens (40%). Aktīvi piedalīties semināros un diskusijās. Prasības: Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. Raksta relfeksiju par lekcijās apgūto materiālu. Prasības: Refleksija: 1)Apjoms - 1lpp, 12 fonta izmērs, intervāls starp rindām 1.15; 2)Pašrefleksija attaino izvēlēto atslēgvārdu (1-3) galveno izpratni; 3)Pašrefleksijā ir pausts viedoklis par kādu no lekcijās dzirdētajām atziņām; 4)Pašrefleksija ir analītiska satura, var iekļaut papildliteratūrā iegūtās atziņas (norādīt avotus); 5)Noformējums ir strukturēts, teksts ir latviešu valodā, korekti noformētas atsauces; Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu. Grupu darbā sagatavo prezentāciju par konkrētu vispārīgās psiholoģijas tēmu. Prasības: Students mazajās grupās sagatavo prezentāciju par konkrētu vispārīgās psiholoģijas tēmu, patstāvīgi apgūstot iepriekš norādīto teorētisko literatūru. Nokārto rakstisko eksāmenu ar 10 jautājumiem Prasības: Students sekmīgi nokārtojis eksāmenu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus. 2. Nosauc mūsdienu psiholoģijas galvenos virzienus. 3. Raksturo dažādu psiholoģijas skolu koncepcijas un to galvenās atšķirības. 4. Atpazīst cilvēka psihiskās īpašības un stāvokļus, psihiskos procesus. 5. Nosauc galvenās pētīšanas metodes psiholoģijā. 6. Definē, kas ir psihe un kādi ir psihisko izpausmju veidi. 7. Apraksta, kādi ir vispārīgās psiholoģijas galvenie uzdevumi. 8. Apraksta nervu sistēmas uzbūvi, cilvēku smadzeņu uzbūvi un bioķīmiskos procesus. 9. Raksturo iedzimtības un vides lomu indivīda attīstībā. 10. Definē tādus jēdzienus kā "apziņa, uzmanība, uztvere, sajūtas, atmiņa, valoda, domāšana un intelekts". 11. Raksturo emocionālos procesus, emocijas ietekmējošos faktorus un emociju saistību ar kognitīvajiem procesiem. 12. Apraksta motivācijas jēdzienu. 13. Raksturo domāšanas procesus, domāšanas saikni ar atmiņu, domāšanas operācijas, jēdzienu veidošanās un domāšanas un runas saistību. 14. Apraksta indivīda attīstību bērnībā, pusaudžu, jauniešu un pieaugušo vecumposmā. 15. Definē temperamenta jēdzienu. 16. Apraksta indivīda uzvedību sociālajā vidē. 17. Apraksta grupas jēdzienu, grupas veidus, struktūru un attīstības fāzes. | ||||||||
Prasmes: | 1. Skaidro galvenos psiholoģijas virzienus un nozares. 2. Apraksta personības individuāli tipoloģiskās īpatnības. 3. Skaidro faktorus, kas ietekmē grupas lēmumu. | ||||||||
Kompetences: | 1. Skaidro dažādus psihiskos fenomenus. 2. Salīdzina dažādus psiholoģijas virzienus un nozares. 3. Skaidro psiholoģijas zinātnes pamatjēdzienus indivīda un grupas kontekstā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Rīga: Zvaigzne ABC, 358.lpp. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC, 304.lpp. | ||||||||
3 | Mārtinsone K. & Miltuze K. (red.). (2015) Psiholoģija. 3. daļa. Lietišķās jomas. Rīga: Zvaigzne ABC, 166.lpp. | ||||||||
4 | Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021) Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning. | ||||||||
5 | Gray, P, & Bjorklund, F. D. (2018) Psychology. New York: Macmillan Education: Worth Publishers. | ||||||||
6 | Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021) Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Weiner, I. B. (2013) Handbook of psychology. Hoboken: Wiley. | ||||||||
2 | Gray, P. (2011) Psychology. New York: Worth Publishers. | ||||||||
3 | Mārtinsone, K., Lasmane, A., & Karpova Ā. (2016) Psiholoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC, 544. lpp. | ||||||||
4 | Schacter, D., Gilbert, D. T. & Wegner, D. M. (2009) Psychology. New York: Worth Publishers. | ||||||||
5 | Eysenck, M. (2004) Psychology: an international perspective. Hove; New York: Psychology Press. | ||||||||
6 | Gross, R. (2010) Psychology: the science of mind and behaviour. London: Hodder Education. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | American Journal of Psychology | ||||||||
2 | American Psychologist | ||||||||
3 | Annual Review of Psychology | ||||||||
4 | Psychological Bulletin | ||||||||
5 | Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied | ||||||||
6 | British Journal of Psychology | ||||||||
7 | Psychological Review | ||||||||
8 | Current Directions in Psychological Science |