.
Grupu konsultēšana un psihoterapija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.01.2023 16:16:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_154 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aelita Vagale | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psihologa profesionālā darbība, psiholoģiskā konsultēšana, klīniskā veselības psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Teorētiski un praktiski apgūt zināšanas un prasmes grupu atlasē un grupu konsultēšanā veselības uzvedības jomā, pilnveidot grupas izpētes un konsultēšana metodes grupas vadīšanas procesam dažādās profesionālajās vidēs; attīstīt prasmi pielietot konsultēšanas prasmes grupā par veselības uzvedības jautājumiem, pilnveidot zināšanas, prasmes un kompetenci par dažādu grupu veidu organizēšanu un vadīšanu dažāda vecuma un problēmu klientu grupām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Grupa un tās dalībnieki. Grupu daudzveidība. Grupas darba priekšrocības un ierobežojumi. Grupas mērķi un uzdevumi. Grupas dalībnieku atlase. Grupas sastāvs un kultūras lietpratības jautājumi. Normas un noteikumi grupā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Grupas vadītājs kā personība. Grupas vadītāja vispārējās profesionālās kompetences un profesionālā identitāte. Grupas vadītājs un grupas vadīšana. Grupas vadītāja lomas un vadības stili. Jauno grupas vadītāju grūtības un to pārvarēšana. Ētikas pamatprincipi un profesionālā kompetence kā profesionālās ētikas sastāvdaļa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Grupas process. Grupas dinamika. Terapeitiskie faktori. Grupas attīstības stadijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu. | Nodarbības | 8.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, patstāvīga literatūras teorētisko avotu apgūšana. Gatavošanās grupas konsultēšanas uzdevuma realizēšanai mācību grupā. Prasības: Informatīvi izglītojošās grupas par noteiktu, ar veselības uzvedību saistītu tēmu (tēma tiek saskaņota ar pasniedzēju) sagatavošana un vadīšana studiju vidē. 10 sesiju plāna sagatavošana par noteiktu tēmu, izmantojot jaunākos pētījumus un teorētiskos avotus. Plānā aprakstīta teorija par grupas galveno tēmu un 10 sesiju tēmas saskaņā ar grupas mērķi. Aprakstā norādīts: grupas tēma, mērķi, īss teorētisks apraksts par grupas veidu un tēmu, atsauce uz pētījumiem, 3. nodarbības izvērsts plāns ar laika norādi uzdevumiem. Pēc mācību uzdevuma – grupas vadīšanas studiju vidē, aizpildīta „Atgriezeniskās saites lapa” pēc dotā parauga. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmena uzdevums: 1. Iepriekš sagatavots un nodots 10 grupas nodarbību plāns pēc noteiktā parauga (iesūtīts uz e-pastu). 2. Novadīta viena (trešā) nodarbība (45 min.) informatīvi izglītojošā grupa studentu grupai pasniedzēja klātbūtnē. 3. Saņemta pozitīva atgriezeniskā saite no studentu grupas dalībniekiem un pasniedzēja. 4. Nākamajā nodarbībā iesniegta (iesūtīta uz e-pastu) atgriezeniskās saites lapa par savām grupas vadītāja prasmēm pēc dotā parauga. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti definē grupu konsultēšanu un tās pamatprincipus veselības uzvedības jomā, formulē indikācijas grupu konsultēšanai, apraksta individuālās un grupu konsultēšanas līdzības un atšķirības dažādās profesionālajās vidēs. Apraksta grupas veidošanas pamatprincipus un identificē grupas procesus. Izprot terapeitiskos faktorus un grupas procesa plānošanas/ strukturēšanas nepieciešamību. Nosauc grupas vadītāja lomas un uzdevumus. | ||||||||
Prasmes: | Studenti integrē iegūtās zināšanas mācību grupas procesā, pasniedzēja klātbūtnē vadot strukturētu grupas uzdevumu informatīvi izglītojošai grupai. Sākotnēji mācību uzdevumā demonstrē spēju slēgt grupas kontraktu. Izmanto grupas konsultēšanas prasmes, metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Analizē grupas procesus, savu un citu studentu darbu grupas vadīšanā, ar teorētiskām zināšanām pamato savu viedokli. | ||||||||
Kompetences: | Studenti izveido un patstāvīgi sagatavo grupas plānu noteiktam sesiju skaitam informatīvi izglītojošai grupai veselības uzvedības jomā un demonstrē grupas konsultēšanas prasmes. Studentiem ir pieredze pielietot konsultēšanas prasmes mācību grupā, spēj izmantot apgūtās grupas konsultēšanas prasmes kādā no profesionālājām vidēm; attīsta savas prasmes, supervizējot savu darbību. Ir pašrefleksijas pieredze. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts grupas konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Es/Citi apgalvojumu pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Fokusēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Grupas kontrakts | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Iedrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Ieteikumi | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Klusuma pauze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
13 | Konfrontācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
14 | Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
15 | Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
16 | Neatbilstību pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
17 | Norādījumi / Instrukcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
18 | Novērošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
19 | Parafrāze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
20 | Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
21 | Pašpalīdzība | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
22 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
23 | Psihoizglītošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
24 | Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
25 | Sesijas/konsultācijas strukturēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
2 | Sudraba, V., Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Brown, R. (2004). Group Processes: Dynamics Within and Between Groups. London: Blackwell Publishing. | ||||||||
2 | Delucia-Waack, J.L., Gerrity, D.A. Kolodner, C.R. & Riva, M.T. (Eds.) (2004). Handbook of Group Counseling and Psychotherapy. Beverly Hills, CA: Sage Publications. | ||||||||
3 | Кочюнас, Р. (2000). Психотерапевтические группы: теория и практика. Академический проект. | ||||||||
4 | Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija un prakse. Rīga: RSU | ||||||||
5 | Рудестам, К. (2012). Груповая психотерапия.СПб: Питер. | ||||||||
6 | Whitaker, D. (2001). Using Groups to Help People. (2nd ed)., New York: Routledge. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Journal of Group Psychotherapy | ||||||||
2 | Journal of Personality and Social Psychology |