.
Pedagoģija veselības aprūpē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2024 11:02:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_168 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija | Mērķauditorija: | Politikas zinātne; Vadībzinātne; Psiholoģija; Veselības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Sociālā antropoloģija; Socioloģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Medicīnas tehnoloģijas; Uzņēmējdarbības vadība; Tirgzinības un reklāma; Pedagoģija; Māszinības; Sporta treneris; Ārstniecība; Rehabilitācija; Komunikācijas zinātne; Zobārstniecība; Farmācija; Medicīnas pakalpojumi; Klīniskā farmācija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Sabiedrības veselība; Civilā un militārā aizsardzība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aira Aija Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt izpratni par pedagoģijas pamatkategorijām un likumībām veselības aprūpē, pilnveidot prasmi lietot zināšanas personīgajā izaugsmē un profesionālajā darbībā pacientu/klientu labā, nodrošināt gatavību iesaistīties pedagoģijas problēmu vērtēšanā un risināšanā dažādās mērķauditorijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pedagoģijas pamatprincipi un kategorijas veselības aprūpes kontekstā. Pieaugušo izglītības metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pedagoģija veselības aprūpē, vēsturiskā virzība, tendences, perspektīva. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mācīšanās teorētiskie pamati. Teorētiskās pieejas izglītībā – kognitīvā, biheiviorālā, humānā u.c. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Efektīvas mācīšanās principi. Mācību metodes. Pacientcentrēts mācību process. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Indivīda uztveri, atmiņu un mācīšanās prasmes ietekmējošie faktori dažādos vecumposmos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pedagoģiskā ētika un emocionālais intelekts profesionālajā darbībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Speciālista profesionālās un dzīves prasmes (kognitīvās, sociālās, emocionālās prasmes). Kompetence un profesionalitāte. Dzīvesziņa, prasmes šodien un nākotnē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ieskats izziņas procesu (sajūtas, uztvere, atmiņa, iztēle, domāšana, runa u. c.) funkcionēšanā. Atmiņas, domāšanas un uzmanības trenēšana un attīstīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Individuālais darbs un darbs ar grupām. Pacienta izglītošanās plāna sastādīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Darbs ar grupām (grupas vadīšanas principi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Izglītojoši preventīvā darba nozīme veselības saglabāšanā. Gadījumu un situāciju analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Profesionālā komunikācija un pacientu izglītošana. Kompetenta argumentācija veselības aprūpē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Diskusija par aktuāliem veselības aprūpes jautājumiem zinātnē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam, studējošā patstāvīgā darba ietvaros ietilpst: 1) patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, • lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju, • iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c., • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm; 2) iesniegt gadījuma analīzi (apraksts 1-2 lpp), kurā iekļauts efektīvas mācīšanās piemērs konkrētam pacientam; 3) izstrādāt izglītošanas plānu (3-4 lpp) noteiktai pacientu grupai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens: Vērtējums ballēs 1-10 tiek saņemts, ja students: 1) aktīvi iesaistās nodarbībās, diskusijās, grupu darbā; savlaicīgi aizpilda studiju kursa novērtēšanas anketu un sniedz atgriezenisko saiti – 10%; 2) izstrādā izglītojošu aktivitāti darbam ar pacientu, konkrēta gadījuma ietvaros (individuāli). Aktivitātes apraksts (1-2 lpp) un prezentācija – 40%; 3) izstrādā plānu pacientu grupas izglītošanai (divatā) vairākām tikšanās reizēm. Plāna apraksts (3-4 lpp) un prezentācija – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. definē efektīvas mācīšanās pamatprincipus dažādos vecumposmos; 2. apraksta pacientcentrēta mācību procesa teorētiskos aspektus; 3. skaidro izglītojoši preventīvā darba nozīmi veselības saglabāšanā. | ||||||||
Prasmes: | 1. izvēlas un lieto klienta/pacienta attīstībai, savām studiju un profesionālajām vajadzībām atbilstošas didaktiskās metodes profesionālajā komunikācijā; 2. demonstrē konkrētas prasmes (jautājumu uzdošana, saruna, dialogs, parafrāze) studiju (simulētā) vidē. | ||||||||
Kompetences: | 1. demonstrē zināšanas un prasmes patstāvīgi konsultēt klientu, konkrētas situācijas (gadījuma) ietvaros; 2. izstrādā pacientu grupas izglītošanas plānu konkrētai mērķauditorijai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Goodyear, V. Armour, K. (2019). Young People, Social Media and Health. Routledge, 232. | ||||||||
2 | Slusser, M., Luis I. Garcia, L.I., at. a. (2019). Foundations of Interprofessional Collaborative Practice in Health Care - E-Book | ||||||||
3 | Krūmiņa A.A., Mihailovs I.J. u.c. (2016) Komunikācija veselības aprūpes vidē. No: K.Mārtinsone, V.Sudraba (red.) Veselības psiholoģija (153.-177.), RSU | ||||||||
4 | Bēta, G. (2017). Māsu profesionālā lietpratība pacientu izglītošanas procesā. Promocijas darbs, LiepU. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
6 | Goodyear, V. Armour, K. (2019). Young People, Social Media and Health. Routledge, 232. | ||||||||
7 | Slusser, M., Luis I. Garcia, L.I., at. a. (2019). Foundations of Interprofessional Collaborative Practice in Health Care - E-Book | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Technology and Health. Promoting Attitude and Behavior Change (2020) 1st Edition. | ||||||||
2 | SU-i Hou (2014). Health Education: Theoretical Concepts, Effective Strategies and Core Competencies. | ||||||||
3 | Puķīte, M. (2012). Medicīnas studentu pedagoģiskās kompetences veidošanās studiju procesā. Promocijas darbs LU. | ||||||||
4 | Cullen, R., Harris, M., Hill, R.R. (2012). The Learner-centered Curriculum: Design and Implementation. (The Jossey-Bass Higher and Adult Education Series) Ebrary Academic Complete, 272. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
6 | Technology and Health. Promoting Attitude and Behavior Change (2020) 1st Edition. | ||||||||
7 | SU-i Hou (2014). Health Education: Theoretical Concepts, Effective Strategies and Core Competencies. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Veselība 2020: Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai: saīsinātā versija (2013). PVO Eiropas Reģionālais birojs; Rīga: Slimību profilakses un kontroles centrs. | ||||||||
2 | Sabiedrības veselības pamatnostādnēm 2021.−2027.gadam | ||||||||
3 | https://www.brighton.ac.uk/healthresearch/research-areas/pe… | ||||||||
4 | Sabiedrības veselība. VM. Būtiskākie normatīvie akti sabiedrības veselības jomā. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
6 | https://www.brighton.ac.uk/healthresearch/research-areas/pe… |