Pārlekt uz galveno saturu

Izpētes metodes psiholoģijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.08.2024 12:55:15
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_182LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Gulbe
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bakalaura līmenī apgūtie studiju kursi – psihometrika, vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, kognitīvā psiholoģija, personības psiholoģija, patopsiholoģija, klīniskā psiholoģija, psihiatrija.
Mērķis:
Padziļināt zināšanas par psiholoģiskās izpētes metodēm un to pielietojamības iespējām un ierobežojumiem, ievērojot psihologa profesionālās ētikas normas. Sekmēt maģistrantu izpratni un prasmi veikt psiholoģisko izpēti (novērtēšanu), izmantojot zinātniski pamatotas metodes bērniem un pieaugušajiem par personības iezīmēm, intelektuālajām spējām u.c.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Stidiju kursa prasības un vērtēšanas kritērijiLekcijas1.00auditorija
2Psiholoģiskā izpēte bērniem.Lekcijas1.00auditorija
3Izziņas procesu izpētes metodes bērniem.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
4Izziņas procesu izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze.Nodarbības2.00auditorija
5Emocionālo sfēru izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem.Lekcijas4.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušajiem – gadījumu analīze.Nodarbības1.00auditorija
8Personības izpētes metodes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Intelekta izpēte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Atzinuma sagatavošana.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Studenti patstāvīgi gatavojas praktiskām nodarbībām, aprakstot mācību gadījumus. 2. Izveidot darba komplektu "Psiholoģiskās izpētes metodes bērniem un pieaugušajiem". 3. Izpētīt psihologu dokumentāciju (Izglītības kvalitātes valsts dienests, psihologiem).
Vērtēšanas kritēriji:
1. Izveidots darba komplekts "Psiholoģiskās izpētes metodes bērniem un pieaugušajiem" (20%). 2. Atzinumu sagatavošana (uz iepriekš sagatavoto mācību gadījumu jāuzraksta divus atzinumus, formāts – Word) (60%). • Korekti raksturo klienta/pacienta vajadzības un problēmas, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību. • Atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām un pasūtījumam izvirza sasniedzamus psiholoģiskās izpētes mērķus. • Izplānot psiholoģiskās izpētes procesu, izvēloties piemērotākās izpētes metodes. • Korekti analizē informāciju, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. • Izveidoti korekti secinājumi. • Korekti sagatavo atzinumu par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. • Atbilstoši tiek lietota terminoloģija. 3. Studija kursa beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu) par studiju kursu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Nosauc un raksturo zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes metodes un apraksta to specifiku bērniem un pieaugušajiem. Raksturo psiholoģiskās izpētes procesu. Raksturo atzinuma sagatavošanas principus.
Prasmes:Izvirza sasniedzamus psiholoģiskās izpētes mērķus un izplāno psiholoģiskās izpētes procesu. Izvēlas piemērotākās psiholoģiskās izpētes metodes. Veic psiholoģisko izpēti, atbilstoši izplānotajam psiholoģiskās izpētes procesam. Izvērtē paveikto psiholoģiskās izpētes procesu, integre ievākto informāciju un veic secinājumus. Sagatavo atzinumu par psiholoģiskās izpētes rezultātiem atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Sagatavo sadarbības pārskatu un citus dokumentus.
Kompetences:Studenti patstāvīgi veic katram konkrētajam gadījumam (pieaugušajam vai bērnam) psiholoģisko izpēti, izvēloties piemērotākās izpētes metodes, to analizē un interpretē, rakstiskā veidā sniedzot atzinumu un rekomendācijas (mācību gadījumi).
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated.
Papildu literatūra
1Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson Higher Ed USA.
2Mārtinsone un B. Girgensone (red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra.
3Psihologu ētikas kodekss izdots saskaņā ar Psihologu likuma 7.panta ceturtās daļas 3.punktu.
4Tuokko, H. & Smatr C. M. (2018). Neuropsychology of cognitive decline: a developmental approach to assessment and intervention. New York : The Guilford Press
Citi informācijas avoti
1Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologa atzinuma par personas psiholoģisko izpēti vadlīnijas.
2Izglītības kvalitātes valsts dienests. Vadlīnijas sadarbības pārskata veidošanai.
3Ministru kabineta noteikumi Nr. 301. Psihologu noteikumi. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 106, 31.05.2018. OP numurs: 2018/106.3.
4Saeima ir pieņēmusi un Valsts prezidents izsludina šādu likumu: Psihologu likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 75, 12.04.2017. OP numurs: 2017/75.1