.
Izpētes metodes psiholoģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.08.2024 12:55:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_182 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Gulbe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bakalaura līmenī apgūtie studiju kursi – psihometrika, vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, kognitīvā psiholoģija, personības psiholoģija, patopsiholoģija, klīniskā psiholoģija, psihiatrija. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt zināšanas par psiholoģiskās izpētes metodēm un to pielietojamības iespējām un ierobežojumiem, ievērojot psihologa profesionālās ētikas normas. Sekmēt maģistrantu izpratni un prasmi veikt psiholoģisko izpēti (novērtēšanu), izmantojot zinātniski pamatotas metodes bērniem un pieaugušajiem par personības iezīmēm, intelektuālajām spējām u.c. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Stidiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģiskā izpēte bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Izziņas procesu izpētes metodes bērniem. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Izziņas procesu izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Emocionālo sfēru izpētes metodes bērniem – gadījumu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušiem. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Izziņas procesu izpētes metodes pieaugušajiem – gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Personības izpētes metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Intelekta izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Atzinuma sagatavošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Studenti patstāvīgi gatavojas praktiskām nodarbībām, aprakstot mācību gadījumus. 2. Izveidot darba komplektu "Psiholoģiskās izpētes metodes bērniem un pieaugušajiem". 3. Izpētīt psihologu dokumentāciju (Izglītības kvalitātes valsts dienests, psihologiem). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Izveidots darba komplekts "Psiholoģiskās izpētes metodes bērniem un pieaugušajiem" (20%). 2. Atzinumu sagatavošana (uz iepriekš sagatavoto mācību gadījumu jāuzraksta divus atzinumus, formāts – Word) (60%). • Korekti raksturo klienta/pacienta vajadzības un problēmas, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību. • Atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām un pasūtījumam izvirza sasniedzamus psiholoģiskās izpētes mērķus. • Izplānot psiholoģiskās izpētes procesu, izvēloties piemērotākās izpētes metodes. • Korekti analizē informāciju, kas ievākta psiholoģiskās izpētes gaitā. • Izveidoti korekti secinājumi. • Korekti sagatavo atzinumu par psiholoģiskās izpētes rezultātiem, atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. • Atbilstoši tiek lietota terminoloģija. 3. Studija kursa beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu) par studiju kursu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Nosauc un raksturo zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes metodes un apraksta to specifiku bērniem un pieaugušajiem. Raksturo psiholoģiskās izpētes procesu. Raksturo atzinuma sagatavošanas principus. | ||||||||
Prasmes: | Izvirza sasniedzamus psiholoģiskās izpētes mērķus un izplāno psiholoģiskās izpētes procesu. Izvēlas piemērotākās psiholoģiskās izpētes metodes. Veic psiholoģisko izpēti, atbilstoši izplānotajam psiholoģiskās izpētes procesam. Izvērtē paveikto psiholoģiskās izpētes procesu, integre ievākto informāciju un veic secinājumus. Sagatavo atzinumu par psiholoģiskās izpētes rezultātiem atbilstoši psiholoģiskās izpētes mērķim. Sagatavo sadarbības pārskatu un citus dokumentus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti patstāvīgi veic katram konkrētajam gadījumam (pieaugušajam vai bērnam) psiholoģisko izpēti, izvēloties piemērotākās izpētes metodes, to analizē un interpretē, rakstiskā veidā sniedzot atzinumu un rekomendācijas (mācību gadījumi). | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Wright, A. J. (Ed.). (2019). Essentials of psychological assessment supervision. John Wiley & Sons, Incorporated. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson Higher Ed USA. | ||||||||
2 | Mārtinsone un B. Girgensone (red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra. | ||||||||
3 | Psihologu ētikas kodekss izdots saskaņā ar Psihologu likuma 7.panta ceturtās daļas 3.punktu. | ||||||||
4 | Tuokko, H. & Smatr C. M. (2018). Neuropsychology of cognitive decline: a developmental approach to assessment and intervention. New York : The Guilford Press | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologa atzinuma par personas psiholoģisko izpēti vadlīnijas. | ||||||||
2 | Izglītības kvalitātes valsts dienests. Vadlīnijas sadarbības pārskata veidošanai. | ||||||||
3 | Ministru kabineta noteikumi Nr. 301. Psihologu noteikumi. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 106, 31.05.2018. OP numurs: 2018/106.3. | ||||||||
4 | Saeima ir pieņēmusi un Valsts prezidents izsludina šādu likumu: Psihologu likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 75, 12.04.2017. OP numurs: 2017/75.1 |