.
Veselības uzvedība un motivācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.02.2024 10:03:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_258 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aelita Vagale | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads specialitātē, psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā. | ||||||||
Mērķis: | Teorētiski un praktiski apgūt pamatzināšanas par veselības uzvedību un motivāciju, to ietekmējošiem faktoriem, attīstīt saskarsmes prasmes izmantojot motivējošo interviju veselības uzvedības veicināšanai un pacienta veselības uzvedības un uztura paradumu maiņai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības uzvedība un motivācija, to ietekmējošie faktori | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Veselība un slimība. Personības iezīmju saistība ar veselību | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Motivējošā intervija. Motivējošās intervijas fāzes un saturs | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Jaunākie pētījumi par motivējošās intervijas pielietojumu un efektivitāti | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Motivējošās intervijas pamatprincipi un pamatprasmes | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
7 | Dažādu pieeju izmantošana veselības uzvedības veicināšanā | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības uzvedība un motivācija, to ietekmējošie faktori | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Veselība un slimība. Personības iezīmju saistība ar veselību | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Motivējošā intervija. Motivējošās intervijas fāzes un saturs | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Jaunākie pētījumi par motivējošās intervijas pielietojumu un efektivitāti | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Motivējošās intervijas pamatprincipi un pamatprasmes | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
7 | Dažādu pieeju izmantošana veselības uzvedības veicināšanā | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, patstāvīga literatūras teorētisko avotu apgūšana. Motivējošās intervijas treniņš, mācību grupas ietvaros pasniedzēja vadībā. Aktīva dalība nodarbībās – lomu spēlēs, situāciju analīzē un simulācijā, kā arī atgriezeniskajā saitē. Kursa noslēgumā sadarbībā ar grupas biedru (grupas biedrs klienta lomā) patstāvīgi pēc dotā plāna veikt motivējošo interviju (45minūtes) kāda ieraduma/paraduma maiņai un saņemt atgriezeniskās saites lapu pēc dotā parauga, veikt rakstisku pašrefleksiju par MI procesu. Aizpildīta „Atgriezeniskās saites lapa” pēc dotā parauga. Aizpildīta „Pašrefleksijas lapa”pēc dotā parauga, izmantojot arī profesionālās izaugsmes dienasgrāmatas ierakstus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmena uzdevums: 1. Sadarbībā ar grupas biedru pārī veikta motivējošā intervija 45 minūšu garumā par kāda paraduma/ieraduma maiņu, izmantojot nodarbībās apgūtās zināšanas un prasmes. Nodarbībā pēc izvēles atskaņots audio/video ieraksts 10 min. garumā – veiksmīga/neveiksmīga intervence. 2. Aizpildīta atgriezeniskā saite („Atgriezeniskās saites lapa”) pēc dotā parauga par grupasbiedra prasmēm motivējošājā intervijā. 3. Aizpildīta „Pašrefleksijas lapa” pēc dotā parauga par savām MI prasmēm. 4. Elektroniski e-studijās noteiktajā datumā iesniegtas „Atgriezeniskās saites” un „Pašrefleksijas” lapas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti definē veselības uzvedību, motivāciju un motivējošo interviju un tās pamatprincipus, formulē indikācijas motivējošai intervijai, apraksta līdzības un atšķirības motivējošai intervijai dažāda vecuma un personības tipu pacientiem grupā un individuāli. Izprot veselības uzvedības modeļus, izprot motivācijas un veselības uzvedības saistību. Nosauc pamatprasmes, ka nepieciešamas veicot motivējošo interviju, tās fāzes un iespējamās grūtības un resursus katrā no tām. Pārzina dažādas pieejas veselības uzvedības veicināšanā. | ||||||||
Prasmes: | Pielieto motivējošās intervijas prasmes atbilstoši motivējošās intervijas struktūrai. Integrē iegūtās teorētiskās zināšanas praktiskos uzdevumos. Analizē savu un citu studentu darbu studiju procesā simulācijas situācijās. | ||||||||
Kompetences: | Izmanto saskarsmes prasmes un motivējošās intervijas pamatprasmes, metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā patstāvīgi. Analizē savas motivējošās intervijas pamatprasmes, veicot patstāvīgo darbu, par to aizpildot pašfrefleksijas lapu. Ar teorētiskām zināšanām pamato savu viedokli. Prot pamatot un diskutēt par iegūto zināšanu un prasmju pielietošanu profesionālā vidē. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts grupas konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Fokusēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Grupas kontrakts | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Iedrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Ieteikumi | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Klusuma pauze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Konfrontācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
13 | Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
14 | Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
15 | Neatbilstību pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
16 | Norādījumi / Instrukcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
17 | Novērošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
18 | Parafrāze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
19 | Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
20 | Pašpalīdzība | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
21 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
22 | Psihoizglītošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
23 | Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
24 | Sesijas/konsultācijas strukturēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Sudraba, V. (Sast.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU. (2. nodaļa, 3. nodaļa, 4. nodaļa, 5.1. nodaļa) | ||||||||
2 | Miller, W.R., Rollnick, S. (2013). Motivational interviewing: Helping People Change. New York, London: The Guilford press. | ||||||||
3 | Schumacher, J.A, Madson, M.A. (2014). Fundamentals of Motivational Interviewing: Tips and Strategies for Addressing Common Clinical Challenges. Oxford University Press Inc.(Part II) | ||||||||
4 | Rosengren, D.B. (2018). Building Motivational Interviewing Skills: A Practitioner Workbook 2nd New edition. Guilford Publications | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bess, M. (2009). Motivating people to be physically active; (no11-20 lpp) | ||||||||
2 | Mārtinsone, K. (2009). Darbs grupā: pamatjautājumu skice. No: Mākslas terapija teorija un prakse. Sastādītāja K. Mārtinsone. Rīga: Drukātava, (no 346–365.lpp) | ||||||||
3 | Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija(no 127.-214.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
4 | Handbook of personality and health (2006). Chichester, England.( no 73-157 lpp) | ||||||||
5 | Reņģe, V. (2000). Psiholoģija. Personības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Personality and Social Psychology |