.
Psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas prakse I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.08.2024 13:21:02
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_264 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 10.00 | ECTS: | 15.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Gulbe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 14 | ||||||||
Pilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 2 | ||||
Kopā kontaktstundas | 2 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, Psihes bioloģiskie pamati, Attīstības psiholoģija, Personības psiholoģija, Diferenciālā psiholoģija, Klīniskā psiholoģija, Psiholoģiskā izpēte un konsultēšana, Neiropsiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt un padziļināt izpratni par izziņas procesu un personības izpēti pieaugušajiem un bērniem, izmantojot zinātniski pamatotas metodes; attīstīt izpratni par to, kā veidot kontaktu ar klientu/ pacientu, izvirzīt un saskaņot ar klientu/ pacientu un, nepieciešamības gadījumā, speciālistu, psiholoģiskās izpētes mērķus, izstrādāt psiholoģiskās izpētes plānu, īstenot to; rakstīt atzinumu par psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) rezultātiem, sniegt rekomendācijas un informēt klientu/ pacientu par izpētes rezultātiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads izziņas procesu un personības psiholoģiskā izpētē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Prakse psihologa pārraudzībā. | Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||
3 | Izziņas procesu un personības psiholoģiskā izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Prakse psihologa pārraudzībā. | Nodarbības | 7.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Iepazīties ar prakses vietu un izveidot sadarbību ar prakses vadītājiem. 2. Veikt psiholoģisko izziņas procesu un personības izpēti (novērtēšanu) vismaz 6 klientiem/ pacientiem (pieaugušajiem un bērniem) saskaņā ar pieprasījumu un klienta/ pacienta vajadzībām, ar prakses vadītāju iepriekš saskaņojot izpētes mērķi, plānu, metožu izvēles pamatojumu un izpētes (novērtēšanas) procedūru. 3. Apstrādāt un analizēt iegūtos izpētes (novērtēšanas) rezultātus un veikt to interpretāciju. 4. Atbilstoši formulēt iegūtos izpētes (novērtēšanas) rezultātus un secinājumus, izstrādāt rekomendācijas. 5. Uzrakstīt atzinumus par psiholoģiskas izpētes (novērtēšanas) rezultātiem, saskaņojot tos ar prakses vadītāju. 6. Balstoties uz izpētes (novērtēšanas) rezultātiem formulēt iespējamos psiholoģiskās palīdzības mērķus, psiholoģisko intervenču plānu šo mērķu sasniegšanai (nepieciešamības gadījumā izstrādāt psiholoģiskās palīdzības stratēģiju), saskaņot to ar prakses vadītāju. 7. Pārrunāt un izskaidrot klientam/ pacientam izpētes (novērtēšanas) rezultātus, sniegt rekomendācijas klientam/ pacientam saprotamā veidā. 8. Regulāri apmeklēt prakses pārraudzības sesijas (vismaz 85% apmērā). 9. Regulāri rakstīt katras dienas darbības aprakstu (atbilstoši noteiktajiem kritērijiem). 10. Sagatavot divus atzinumus par psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) rezultātiem un prezentēt tos pārraudzības sesijā. 11. Patstāvīgi sagatavot divu gadījumu analīzes un atzinumus par psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) rezultātiem, nodot un prezentēt to prakses aizstāvēšanās laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Prakses vadītāju vērtējumi par maģistranta darbu prakses vietā. 2. Vismaz 85% apmeklētas pārraudzības sesijas. 3. Prakses dokumentācija sagatavota, ievērojot prasības un nodota paredzētāja laikā. 4. Prakses aizstāvēšanas laikā (pēc noteiktajiem kritērijiem) prezentēti divi atzinumi par psiholoģiskās izpētes rezultātiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pamatojoties uz profesionālās jomas jaunākajiem pētījumiem, studējošais padziļināti analizē un kritiski izvērtē dažādus mijiedarbības aspektus starp bioloģiskiem, psiholoģiskiem un sociāliem procesiem psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) kontekstā dažādām klientu grupām (bērniem un pieaugušajiem). Apraksta klientu izziņas procesu un personības izpētes specifiku, klientu/ pacientu psiholoģiskās izpētes īpatnības/ vajadzības, apraksta atzinuma par izpētes rezultātiem struktūru, izskaidro izpētē iegūtos rezultātus. | ||||||||
Prasmes: | Argumentēti izskaidro psihologa profesionālās darbības aspektus gan speciālistiem, gan nespeciālistiem (klientiem/ pacientiem). Nosaka psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) mērķi atbilstoši konkrētai situācijai un klientu/ pacientu vajadzībām, izvēloties, veidojot un lietojot zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes, sagatavo psihologa atzinumu, kā arī kritiski novērtē sava darba efektivitāti, ievērojot profesionālās darbības tiesiskos un ētiskos aspektus. Pārraudzībā veic gūtās informācijas kritisku izvērtējumu. | ||||||||
Kompetences: | Psihologa pārraudzībā īsteno mērķtiecīgu izpēti, interpretē iegūtos rezultātus, izvērtē klienta/ pacienta grūtības un resursus, un sastāda iespējamu psiholoģiskās palīdzības plānu klientiem/ pacientiem. Izprot izziņas procesu un personības pierādījumiem balstītas izpētes (novērtēšanas) metodēs, prot pamatoti izvēlēties un pielietot šīs metodes, interpretē izpētes rezultātus un apraksta tos strukturētā atzinumā. Atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Praksē īsteno ētisko atbildību, izprotot savas darbības iespējamo ietekmi uz indivīdu, grupu un vidi. Novērtē sava darba efektivitāti. Psihologa pārraudzībā plāno un īsteno savu kompetenču pilnveidi. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Atgriezeniskā saite | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Iedrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Ieteikumi | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Klusuma pauze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Neatbilstību pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Norādījumi / Instrukcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Psychological Assessment | ||||||||
2 | The official research journal of the British Association for Counselling and Psychotherapy | ||||||||
3 | Journal of Consulting &Clinical Psychology |