.
Metodisko materiālu izstrāde un psihoizglītošana psiholoģijas praksē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.04.2021 09:52:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_273 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aira Aija Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bakalaura programmās apgūtie obligātie kursi, Psihologa profesionālās darbības ētiskie un tiesiskie aspekti, Grupu konsultēšana. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt iespēju attīstīt un pilnveidot prasmi veikt psihoizglītojošo darbu, izstrādājot uz profesionāliem informācijas avotiem balstītu izglītojošu materiālu psiholoģijā – izglītojošu programmu un metodisko materiālu. Īstenot kursa laikā izstrādāto psihoizglītojošo programmu noteiktai mērķauditorijai praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Izglītojošas programmas – projekta izstrādes process: mērķi, uzdevumi, saturs, prakses organizēšana. Psihoizglītošana. Psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes noteiktās mērķgrupās. Priekšnosacījumi profesionālas un argumentētas izglītojošas programmas – projekta (metodiskā materiāla) izstrādei. Veiksmīga kontakta veidošanas pamatprincipi dažādās mērķauditorijās. Klienta mērķu un vajadzību noskaidrošana. Profesionālo risku apzināšanās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Didaktisko paņēmienu izvēle atbilstoši mērķauditorijai un izglītības programmas – projekta mērķim. Izglītojošā metodiskā materiāla (lekcijas/nodarbības un informatīvā bukleta/videosižeta) darbības vērtēšanas kritēriji. Rezultāta atbilstība sākotnējai iecerei un izvirzītajiem mērķiem. Psiholoģiskās palīdzības atbalsta plāna sastādīšana, atgriezeniskās saites nodrošināšana. Savas profesionālās darbības pašrefleksija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Projekta idejas prezentācija. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Praksē īstenotā projekta prezentācija. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam patstāvīgā darba ietvaros: 1) mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju, veidot personīgo informācijas/datu bāzi par izvēlēto tēmu, • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm, veikt savas darbības pašrefleksiju (20% no kopējā studiju kursa vērtējuma). 2) veikt literatūras apkopojumu, datu analīzi un izvērtējumu uz profesionāliem informācijas avotiem psiholoģijā balstītas psihoizglītojošas programmas un metodisko materiāla izstrādei (20%). 3) izvēlēties prakses vietu, saskaņot mērķauditoriju ar prakses vadītāju, prezentēt psihoizglītojošās programmas projektu studiju grupā (10%). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens sastāda 50% no studiju kursa gala vērtējuma. Vērtējumu eksāmenā veido: • patstāvīgi izstrādāta un iesniegta psihoizglītojošā programma un metodiskais materiāls (buklets vai videosižets) tās gala redakcijā (15%). • projekts ir īstenots praksē (4 – 6 h apjomā) un veikts tā izvērtējums, atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem, sagatavota un iesniegta prakses atskaite (20%). • veikta pašrefeksija mutvārdos (uzstāšanās 10 min.) studiju grupā (15%). Patstāvīgie darbi sastāda 50% no studiju kursa gala vērtējuma: Literatūras apkopojums, datu analīze un izvērtējums (20%) Psihoizglītojošas programmas projekta prezentācija (10%) Mērķtiecīga un aktīva iesaistīšanās nodarbībās, pašrefleksija (20%) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Pārzina un apraksta psihoizglītošanas un metodisko materiālu izstrādes psiholoģijā teorētiskos un empīriskos pamatprincipus. • Izprot profesionālās darbības būtiskus jēdzienus un riskus, lieto atbilstošu terminoloģiju. | ||||||||
Prasmes: | • Izvēlas piemērotākās metodes psiholoģiskā atbalsta sniegšanai atbilstoši izvirzītajam mērķim un uzdevumiem. • Patstāvīgi lieto apgūtās zināšanas, lai nodibinātu kontaktu ar klientu un radītu priekšnosacījumus psiholoģiskās palīdzības sniegšanai noteiktās mērķauditorijās, sniedz un saņem atgriezenisko saiti izglītošanas procesā. | ||||||||
Kompetences: | • Demonstrē zināšanas un prasmes patstāvīgi izstrādāt metodiskos materiālus, ietverot tos neformālās izglītības programmas formātā, kā arī veikt psihoizglītojošu darbu psihologa praksē. • Patstāvīgi īsteno izglītojošu psiholoģiskā atbalsta plānu klientiem, vada psiholoģiskās palīdzības procesu un sniedz/saņem atgriezenisko saiti. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Öksüz, E., Karaca, S., Özaltın, G., & Ateş, M. (2017). The Effects of Psychoeducation on the Expressed Emotion and Family Functioning of the Family Members in First-Episode Schizophrenia. Community Mental Health Journal, 53(4), 464-473. | ||||||||
2 | Walshaw, P., Armstrong, C., Garrett, A., Bookheimer, S., Chang, K., & Miklowitz, D. (2016). 27.3 Neural response to family-focused therapy versus psychoeducation in youth at-risk for bipolar disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(10), S300 | ||||||||
3 | Improving Practices. (2019). Ģimenes psihoizglītība. Pieejams no: https://www.improvingmipractices.org/practice-areas/family-… | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Rienecke, R.D. (2017). Family-based treatment of eating disorders in adolescents: current insights. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28615982 | ||||||||
2 | Sinha, N. (2013). Psychoeducation in Childhood Mental Disorders: Psychoeducation. Publisher: LAP LAMBERT Academic Publishing. ISBN-10: 3659402222. ISBN-10: 3659402222. ISBN-13: 978-3659402227 | ||||||||
3 | Brown, N. W. (2011). Psychoeducational Groups: Process and Practice 3rd Edition. Publisher: Routledge.ISBN-10: 0415882397 ISBN-13: 978-0415882392 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Pūce S., Rancāns E., Pūce A. (2013) Psihoedukācijas metodes pielietojuma nozīme šizofrēnijas pacientu ārstēšanā. RSU zinātniskā konference 2013.gada 21. un 22.martā Pieejams no: www.file:///D:/Psihoizglitosana/psihoedukacijas_metode.pdf | ||||||||
2 | The Free Dictionary By Farlex. 2009. Psihoizglītība. Available from: https://medical-dictionary.thefreedictionary.com/psychoeduc… | ||||||||
3 | Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostikas un korekcijas vadlīnijas bērniem un pusaudžiem. Pieejams no: https://www.rsu.lv/sites/default/files/imce/Dokumenti/pnk/U… |