Pārlekt uz galveno saturu

Metodisko materiālu izstrāde un psihoizglītošana psiholoģijas praksē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.04.2021 09:52:14
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_273LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aira Aija Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bakalaura programmās apgūtie obligātie kursi, Psihologa profesionālās darbības ētiskie un tiesiskie aspekti, Grupu konsultēšana.
Mērķis:
Nodrošināt iespēju attīstīt un pilnveidot prasmi veikt psihoizglītojošo darbu, izstrādājot uz profesionāliem informācijas avotiem balstītu izglītojošu materiālu psiholoģijā – izglītojošu programmu un metodisko materiālu. Īstenot kursa laikā izstrādāto psihoizglītojošo programmu noteiktai mērķauditorijai praksē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Izglītojošas programmas – projekta izstrādes process: mērķi, uzdevumi, saturs, prakses organizēšana. Psihoizglītošana. Psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes noteiktās mērķgrupās. Priekšnosacījumi profesionālas un argumentētas izglītojošas programmas – projekta (metodiskā materiāla) izstrādei. Veiksmīga kontakta veidošanas pamatprincipi dažādās mērķauditorijās. Klienta mērķu un vajadzību noskaidrošana. Profesionālo risku apzināšanās.Lekcijas2.00auditorija
2Didaktisko paņēmienu izvēle atbilstoši mērķauditorijai un izglītības programmas – projekta mērķim. Izglītojošā metodiskā materiāla (lekcijas/nodarbības un informatīvā bukleta/videosižeta) darbības vērtēšanas kritēriji. Rezultāta atbilstība sākotnējai iecerei un izvirzītajiem mērķiem. Psiholoģiskās palīdzības atbalsta plāna sastādīšana, atgriezeniskās saites nodrošināšana. Savas profesionālās darbības pašrefleksija.Lekcijas2.00auditorija
3Projekta idejas prezentācija.Nodarbības4.00auditorija
4Praksē īstenotā projekta prezentācija.Nodarbības4.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam patstāvīgā darba ietvaros: 1) mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju, veidot personīgo informācijas/datu bāzi par izvēlēto tēmu, • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm, veikt savas darbības pašrefleksiju (20% no kopējā studiju kursa vērtējuma). 2) veikt literatūras apkopojumu, datu analīzi un izvērtējumu uz profesionāliem informācijas avotiem psiholoģijā balstītas psihoizglītojošas programmas un metodisko materiāla izstrādei (20%). 3) izvēlēties prakses vietu, saskaņot mērķauditoriju ar prakses vadītāju, prezentēt psihoizglītojošās programmas projektu studiju grupā (10%).
Vērtēšanas kritēriji:
Eksāmens sastāda 50% no studiju kursa gala vērtējuma. Vērtējumu eksāmenā veido: • patstāvīgi izstrādāta un iesniegta psihoizglītojošā programma un metodiskais materiāls (buklets vai videosižets) tās gala redakcijā (15%). • projekts ir īstenots praksē (4 – 6 h apjomā) un veikts tā izvērtējums, atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem, sagatavota un iesniegta prakses atskaite (20%). • veikta pašrefeksija mutvārdos (uzstāšanās 10 min.) studiju grupā (15%). Patstāvīgie darbi sastāda 50% no studiju kursa gala vērtējuma: Literatūras apkopojums, datu analīze un izvērtējums (20%) Psihoizglītojošas programmas projekta prezentācija (10%) Mērķtiecīga un aktīva iesaistīšanās nodarbībās, pašrefleksija (20%)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Pārzina un apraksta psihoizglītošanas un metodisko materiālu izstrādes psiholoģijā teorētiskos un empīriskos pamatprincipus. • Izprot profesionālās darbības būtiskus jēdzienus un riskus, lieto atbilstošu terminoloģiju.
Prasmes:• Izvēlas piemērotākās metodes psiholoģiskā atbalsta sniegšanai atbilstoši izvirzītajam mērķim un uzdevumiem. • Patstāvīgi lieto apgūtās zināšanas, lai nodibinātu kontaktu ar klientu un radītu priekšnosacījumus psiholoģiskās palīdzības sniegšanai noteiktās mērķauditorijās, sniedz un saņem atgriezenisko saiti izglītošanas procesā.
Kompetences:• Demonstrē zināšanas un prasmes patstāvīgi izstrādāt metodiskos materiālus, ietverot tos neformālās izglītības programmas formātā, kā arī veikt psihoizglītojošu darbu psihologa praksē. • Patstāvīgi īsteno izglītojošu psiholoģiskā atbalsta plānu klientiem, vada psiholoģiskās palīdzības procesu un sniedz/saņem atgriezenisko saiti.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Öksüz, E., Karaca, S., Özaltın, G., & Ateş, M. (2017). The Effects of Psychoeducation on the Expressed Emotion and Family Functioning of the Family Members in First-Episode Schizophrenia. Community Mental Health Journal, 53(4), 464-473.
2Walshaw, P., Armstrong, C., Garrett, A., Bookheimer, S., Chang, K., & Miklowitz, D. (2016). 27.3 Neural response to family-focused therapy versus psychoeducation in youth at-risk for bipolar disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(10), S300
3Improving Practices. (2019). Ģimenes psihoizglītība. Pieejams no: https://www.improvingmipractices.org/practice-areas/family-…
Papildu literatūra
1Rienecke, R.D. (2017). Family-based treatment of eating disorders in adolescents: current insights. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28615982
2 Sinha, N. (2013). Psychoeducation in Childhood Mental Disorders: Psychoeducation. Publisher: LAP LAMBERT Academic Publishing. ISBN-10: 3659402222. ISBN-10: 3659402222. ISBN-13: 978-3659402227
3Brown, N. W. (2011). Psychoeducational Groups: Process and Practice 3rd Edition. Publisher: Routledge.ISBN-10: 0415882397 ISBN-13: 978-0415882392
Citi informācijas avoti
1Pūce S., Rancāns E., Pūce A. (2013) Psihoedukācijas metodes pielietojuma nozīme šizofrēnijas pacientu ārstēšanā. RSU zinātniskā konference 2013.gada 21. un 22.martā Pieejams no: www.file:///D:/Psihoizglitosana/psihoedukacijas_metode.pdf
2The Free Dictionary By Farlex. 2009. Psihoizglītība. Available from: https://medical-dictionary.thefreedictionary.com/psychoeduc…
3Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostikas un korekcijas vadlīnijas bērniem un pusaudžiem. Pieejams no: https://www.rsu.lv/sites/default/files/imce/Dokumenti/pnk/U…