.
Pētījums psiholoģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 09:09:28
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_278 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Valentīna Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 19 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 38 | ||||
Nodarbības (skaits) | 17 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 34 | ||||
Kopā kontaktstundas | 72 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads profesionālajā darbībā, vispārīgā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studentu izpratni par pētniecību sociālajās zinātnēs, psiholoģijas pētījuma veikšanas posmiem un pamatprincipiem; pilnveidot prasmi atlasīt, apkopot un analizēt publicētos pētījumus par noteiktu tēmu, attīstīt spēju izveidot un pamatot pētniecības pamatprincipiem atbilstošu pētījuma projektu psiholoģijā un prezentēt to. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Teorija psiholoģijas pētījumā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Izlase | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
7 | Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Kvalitatīvs pētījuma dizains. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Jaukts pētījuma dizains. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Sistemātiskais pārskats un to veidi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Aprakstošās statistikas rādītāji. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
13 | Slēdzienstatistika. Atšķirību pārbaude. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
14 | Slēdzienstatistika: sakarību pārbaude. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
15 | Pētījuma instrumentu izstrāde un adaptācija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
17 | Pētījuma izstrāde. Rezultāti, Diskusija un secinājumi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
18 | Pētījuma projekta izstrādes semināri | Nodarbības | 6.00 | E-studiju vide | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Teorija psiholoģijas pētījumā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Izlase | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
7 | Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Kvalitatīvs pētījuma dizains. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
9 | Jaukts pētījuma dizains. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
10 | Sistemātiskais pārskats un to veidi. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
11 | Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
12 | Aprakstošās statistikas rādītāji. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
13 | Slēdzienstatistika. Atšķirību pārbaude. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
14 | Slēdzienstatistika: sakarību pārbaude. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
15 | Pētījuma instrumentu izstrāde un adaptācija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
18 | Pētījuma projekta izstrādes semināri | Nodarbības | 4.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus. Patstāvīgi noskatīties video lekcijas un nokārtot starppārbaudes uzdevumus pirms tematiski atbilstošās nodarbības. Izstrādāt pētījuma projektu. Pēc kursa noslēgšanās, aizpildīt kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veidos kumulatīvais vērtējums no snieguma katrā no uzdevumiem: (1) kontroldarbs par lekcijās apgūtajām tēmām – 20% (2) starppārbaudes darbi – 10% (3) uzdevums saistībā ar Psiholoģijas dienām/konferenci – 10% (4) pētījuma projekta izstrāde un aizstāvēšana – 60% Detalizēts vērtēšanas kritēriju izklāsts pieejams e-studiju vidē. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts” | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie lieto pētniecības terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu stratēģiju un dažādiem pētījuma dizainiem; apraksta datu ieguves un analīzes metodes. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie identificē aktuālās pētījumu problēmas psiholoģijā; atlasa, analizē, salīdzina un kritiski izvērtē publicētos pētījumus psiholoģijā; analizē zinātnisko stiprumu pētījumos; formulē pētījuma mērķim atbilstošus pētījuma jautājumus. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie strādā ar zinātnisko literatūru, korekti nolasa un argumentēti diskutē par rakstos prezentētajiem datiem. Izveido pētījuma projektu, pamatojot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulējot mērķi, pētniecisko jautājumu/hipotēzi, veidojot mērķtiecīgu literatūras apskatu, aprakstot piemērotu datu ieguves veidu, integrējot ētikas prasības savā pētījuma projektā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., & Pipere A. (red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. RSU izdevniecība. | ||||||||
2 | Goodwin, K., A. (2018). Research in Psychology: Methods and Design. Wiley Custom. | ||||||||
3 | Puriņa-Biezā, K.E., Ozoliņa, L., Anohina-Naumeca, A., un Jansone-Ratinika, N. (2024). Vadlīnijas "Mākslīgais intelekts augstākajā izglītībā". Rīgas Stradiņa universitāte | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pētniecības terminu vārdnīca. | ||||||||
2 | Zinātniskie raksti no Scopus, Web of Science, ScienceDirect, PubMed, Ebsco u.c. datu bāzēm. |