Pārlekt uz galveno saturu

Pētījums psiholoģijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 09:09:28
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_278LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Valentīna Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)19Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas38
Nodarbības (skaits)17Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas34
Kopā kontaktstundas72
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas44
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ievads profesionālajā darbībā, vispārīgā psiholoģija.
Mērķis:
Sekmēt studentu izpratni par pētniecību sociālajās zinātnēs, psiholoģijas pētījuma veikšanas posmiem un pamatprincipiem; pilnveidot prasmi atlasīt, apkopot un analizēt publicētos pētījumus par noteiktu tēmu, attīstīt spēju izveidot un pamatot pētniecības pamatprincipiem atbilstošu pētījuma projektu psiholoģijā un prezentēt to.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija.Lekcijas2.00E-studiju vide
2Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
3Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
4Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
5Teorija psiholoģijas pētījumā.Lekcijas1.00E-studiju vide
6IzlaseLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
7Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā.Lekcijas2.00E-studiju vide
8Kvalitatīvs pētījuma dizains.Lekcijas1.00E-studiju vide
9Jaukts pētījuma dizains.Lekcijas1.00E-studiju vide
10Sistemātiskais pārskats un to veidi.Lekcijas1.00E-studiju vide
11Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā.Lekcijas1.00E-studiju vide
12Aprakstošās statistikas rādītāji.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
13Slēdzienstatistika. Atšķirību pārbaude.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
14Slēdzienstatistika: sakarību pārbaude.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
15Pētījuma instrumentu izstrāde un adaptācijaLekcijas1.00E-studiju vide
16Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
17Pētījuma izstrāde. Rezultāti, Diskusija un secinājumiLekcijas1.00E-studiju vide
18Pētījuma projekta izstrādes semināriNodarbības6.00E-studiju vide
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
3Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
4Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
5Teorija psiholoģijas pētījumā.Lekcijas1.00E-studiju vide
6IzlaseLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
7Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā.Lekcijas2.00E-studiju vide
8Kvalitatīvs pētījuma dizains.Lekcijas0.50E-studiju vide
9Jaukts pētījuma dizains.Lekcijas0.50E-studiju vide
10Sistemātiskais pārskats un to veidi.Lekcijas0.50E-studiju vide
11Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā.Lekcijas0.50E-studiju vide
12Aprakstošās statistikas rādītāji.Lekcijas0.50E-studiju vide
13Slēdzienstatistika. Atšķirību pārbaude.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
14Slēdzienstatistika: sakarību pārbaude.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
15Pētījuma instrumentu izstrāde un adaptācijaLekcijas1.00E-studiju vide
16Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
18Pētījuma projekta izstrādes semināriNodarbības4.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus. Patstāvīgi noskatīties video lekcijas un nokārtot starppārbaudes uzdevumus pirms tematiski atbilstošās nodarbības. Izstrādāt pētījuma projektu. Pēc kursa noslēgšanās, aizpildīt kursa novērtējuma anketu.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veidos kumulatīvais vērtējums no snieguma katrā no uzdevumiem: (1) kontroldarbs par lekcijās apgūtajām tēmām – 20% (2) starppārbaudes darbi – 10% (3) uzdevums saistībā ar Psiholoģijas dienām/konferenci – 10% (4) pētījuma projekta izstrāde un aizstāvēšana – 60% Detalizēts vērtēšanas kritēriju izklāsts pieejams e-studiju vidē. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie lieto pētniecības terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu stratēģiju un dažādiem pētījuma dizainiem; apraksta datu ieguves un analīzes metodes.
Prasmes:Studējošie identificē aktuālās pētījumu problēmas psiholoģijā; atlasa, analizē, salīdzina un kritiski izvērtē publicētos pētījumus psiholoģijā; analizē zinātnisko stiprumu pētījumos; formulē pētījuma mērķim atbilstošus pētījuma jautājumus.
Kompetences:Studējošie strādā ar zinātnisko literatūru, korekti nolasa un argumentēti diskutē par rakstos prezentētajiem datiem. Izveido pētījuma projektu, pamatojot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulējot mērķi, pētniecisko jautājumu/hipotēzi, veidojot mērķtiecīgu literatūras apskatu, aprakstot piemērotu datu ieguves veidu, integrējot ētikas prasības savā pētījuma projektā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone K., & Pipere A. (red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. RSU izdevniecība.
2Goodwin, K., A. (2018). Research in Psychology: Methods and Design. Wiley Custom.
3Puriņa-Biezā, K.E., Ozoliņa, L., Anohina-Naumeca, A., un Jansone-Ratinika, N. (2024). Vadlīnijas "Mākslīgais intelekts augstākajā izglītībā". Rīgas Stradiņa universitāte
Papildu literatūra
1Pētniecības terminu vārdnīca.
2Zinātniskie raksti no Scopus, Web of Science, ScienceDirect, PubMed, Ebsco u.c. datu bāzēm.