.
Pedagoģija sabiedrības veselībai
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.02.2024 08:46:56
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_290 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aira Aija Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads studijās, ievads sabiedrības veselībā un psiholoģijā. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt studējošo izpratni par pedagoģijas un sabiedrības veselības pamatjautājumiem, pilnveidot prasmi lietot iegūtās zināšanas personīgajā izaugsmē un profesionālajā darbībā pacientu/klientu izglītošanā. Sekmēt studējošo gatavību iesaistīties laikmetīgas pedagoģijas pamatprincipos un atziņās balstīta izglītojoša darba veikšanai praksē pacientu un sabiedrības labā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Izglītības un sabiedrības veselības attīstības pamatnostādnes 21. gs. Profesionālās kompetences un prasmes nākotnes sabiedrībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pedagoģijas principi veselībpratības veicināšanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pedagoģija sabiedrības veselības speciālista profesionālajā darbībā. Izglītojošā darba specifika mūžizglītības kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pedagoģijas teoriju attīstība un virzība sabiedrības veselības saglabāšanai un uzlabošanai. Stratēģijas domāšanas attīstībai un darbā ar klientu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Izglītojošā darba nozīme profesionālajā vidē. Izglītojošas programmas un materiālu izstrāde. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pedagoģija sabiedrības veselības veicināšanai - pētījumi, tendences, sasniegumi zinātnē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Sabiedrības veselības speciālista pedagoģiskā meistarība. Pedagoģiskā ētika profesionālajā saskarsmē un komunikācijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Metodes sabiedrības izglītošanai klātienē un attālināti. Metodes digitālā dimensija. Modelēšana. Domāšanas un mācīšanās prasmju aktivizēšana sev un klientam. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Kritiskās domāšanas stratēģijas darbā ar klientu. Informācijas dizainēšana, strukturēšana, kartēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Darbs ar profesionāliem informācijas avotiem. Informācijas analīze un izvērtēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Izglītojošas aktivitātes sabiedrības veselības veicināšanai dažādās mērķgrupās. Vizualizācija. Modelēšana. Spēliskošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Izglītojošas programmas struktūra, mērķis, uzdevumi sasniedzamie rezultāti, izvērtējums. Izglītības programmas projekta izstrāde un analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Pedagoģija sabiedrības veselībai praksē. Izglītības programmas prezentēšana studiju grupā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Savlaicīgi aizpildīta studiju kursa novērtēšanas anketa, sagatavoti un e-studijās iesniegti patstāvīgie darbi: 1. Aktivitāte un iniciatīva. Iesaistīšanās nodarbību norisē, t.sk. studenta atziņas un vērojumi par RSU zinātniskajās konferencēs gūto personisko pieredzi kontekstā ar zinātnisko pētījumu rezultātiem. 2. Pārspriedums par tematu "Pedagoģija sabiedrības veselības speciālista profesijas kontekstā". 3. Izglītības programmas izstrāde, sabiedrības veselības veicināšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) bez attaisnojoša iemesla nav kavēta neviena no nodarbībām; 2) attaisnoti kavētas nodarbības gadījumā nodarbībā aplūkotā tēma tiek aizstāvēta individuāli, saskaņojot to ar docētāju; 3) savlaicīgi sagatavoti un iesniegti patstāvīgie darbi. Vērtējumu studiju kursā veido: • aktivitāte un iniciatīva. RSU zinātnisko konferenču iespaidi (individuāls darbs) 20%; • pārspriedums par tematu (individuāls darbs) 20% • programmas projekta prezentācija (pāru darbs) 10%. • programmas izstrāde aizstāvēšana gala redakcijā (pāru darbs) 50%. Vērtējumu eksāmenā (20%+20%+10%+50%) veido kumulatīvais vērtējums par studiju grupā prezentētiem, savlaicīgi un kvalitatīvi iesniegtiem darbiem e-studijās. 'Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • raksturo paradigmu maiņu pedagoģijā un sabiedrības veselībā 20. – 21. gadsimtā; • skaidro pieaugušo pedagoģijas principus un novērtē metodes pieaugušo izglītībā; • novērtē indivīda vecumposmu īpatnības un alternatīvo pedagoģijas teoriju lietošanas iespējas sabiedrības veselības veicināšanā. | ||||||||
Prasmes: | • lieto piemērotus didaktiskos paņēmienus un metodes jaunu zināšanu un prasmju apguvē; • izvēlas atbilstošus efektīvas mācīšanās paņēmienus profesionālajā komunikācijā; • izvēlas un lieto klienta/pacienta attīstības posmiem, savām studiju un profesionālajām vajadzībām atbilstošas pedagoģijas metodes praksē. | ||||||||
Kompetences: | • izstrādā izglītības programmu, sabiedrības veselības veicināšanai; • prezentē sagatavoto materiālu, lieto iegūto informāciju, pildot savus profesionālos pienākumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Upmane, A., Ozoliņa, Z., Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. (2016). Komunikācija veselības aprūpes vidē. No K. Mārtinsone un Sudraba V. (zin. red.), Veselības psiholoģija. (pp.155-169). Rīga: RSU. | ||||||||
2 | Fertman, Carl I., et al. (2016). Health Promotion Programs: From Theory to Practice, John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ISBN: ISBN number: 9781119163336 | ||||||||
3 | Cottrell, Randall R. (2021). Principles & foundations of health promotion and education / Randall R. Cottrell, James T. Girvan, James F. McKenzie. 5th ed. San Francisco : Pearson/Benjamin Cummings, 384 lpp. | ||||||||
4 | Krūmiņa A.A., Mihailovs I.J., Mārtinsone K. (2016). Pacientu izglītošana. No K. Mārtinsone un V. Sudraba (zin. red.), Veselības psiholoģija. (pp.170-178). Rīga: RSU. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Krūmiņa, A.A., Mihailovs I.J. (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: Drukātava, 110 lpp. | ||||||||
2 | Krūmiņa A.A. (2018). Dizaina domāšana pedagoģijas kontekstā. Sabiedrība, integrācija, izglītība. Starptautiskās zinātniskās konferences materiāli. – IV daļa. – Rēzekne: RA izdevniecība, 423-434. | ||||||||
3 | Fadels, Č., Bialika, M., Trilings, B. (2019). Četru dimensiju izglītība. Iegūts no bezmaksas mācību satura platformā SOMA. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Krūmiņa A.A. (2017). Informācijas strukturēšanas un vizualizācijas loma studējošo profesionālās lietpratības attīstīšanā. RSU Zinātniskie Raksti 2015.gada sociālo zinātņu nozares pētnieciskā darba publikācijas. Pedagoģija. Tiesības, 20.-30. | ||||||||
2 | Bedworth, D., Albert E. Bedworth, A.E. (2010). Dictionary of Health Education, Oxford University Press USA - OSO, 2010. ProQuest Ebook Central, https ISBN: ISBN number:9780195342598, | ||||||||
3 | Davies, M. Concept Mapping, Mind Mapping and Argument Mapping: What are the Differences and Do They Matter? High Education. |