.
Klīniskā un veselības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.09.2024 09:06:28
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_293 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, psihofizioloģija. Klīniskā psiholoģija, veselības psiholoģija, patopsiholoģija, psiholoģiskā izpēte. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt izpratni par klīniskās un veselības psiholoģijas jēdzieniem, biopsihosociālo pieeju slimībai un veselībai, padziļināt izpratni par psihologa darbu veselības aprūpes sistēmā, kā arī pilnveidot prasmes psiholoģiskās izpētes un palīdzības metožu/intervenču lietošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads klīniskajā un veselības psiholoģijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības un slimības uztvere. Veselības uzvedības teorijas un modeļi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Veselība. Slimību profilakse un veselības veicināšana. Psihiskās veselības veicināšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Psihiskie, uzvedības un neirālās attīstības traucējumi bērniem un pusaudžiem. Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostika un ārstēšana. Autiska spektra traucējumi. Intelektuālās attīstības traucējumi. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
5 | Psiholoģiskās izpētes un palīdzības metodes dažādām klientu/pacientu grupām. | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
6 | Sāpju mērīšana, fizioloģija, neiroķīmiskais pamats. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes: psihiskie un uzvedības traucējumi psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ. Azartspēļu atkarība. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Mūsdienu personības traucējumu klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Sagatavot darbu par veselības uzvedības teoriju/modeli un klīniskā gadījuma analīzi. 2. Sagatavoties gala pārbaudījumam. 3. Studija kursa beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Norādītajā laikā sagatavots un prezentēts darbs par veselības uzvedības teoriju/modeli (gadījumu analīze) (50%). 2. Studējošais sagatavo prezentāciju (PowerPoint) par klīnisko gadījumu un psiholoģiskās palīdzības plānu, ka arī prezentē darbu studentu grupā un atbild uz jautājumiem (30%). 3. Gala pārbaudījums – rakstisks eksāmens, kas sastāv no desmit jautājumiem (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie skaidro klīniskās un veselības psiholoģijas terminoloģiju. Nosauc un definē veselības veicināšanā lietotos terminus. Nosauc veselības sociālās determinantes un raksturo tās. Izskaidro riska faktora, cēloņfaktora un jaucējfaktora jēdzienus slimību daudzcēloņu teorijas kontekstā. Nosauc un raksturo veselības uzvedības modeļus un teorijas. Nosauc un raksturo veselības un slimības uztveres konceptus. Raksturo psihisko traucējumu izpausmes un apraksta tās veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Apraksta sāpju dabu, novērtēšanas metodes un kontroles tehnikas. Apraksta veselības aprūpes iestādēs pielietojamo psiholoģiskās izpētes un palīdzības (intervenču) veidus. | ||||||||
Prasmes: | Lieto korektus veselības un psihiskās slimības jēdzienus. Izvēlas un pamato veselības veicināšanai piemērotāko teorētisko pamatojumu. Izvērtē sociālo faktoru klātbūtni dažādu slimību izcelsmē un izplatībā. Salīdzina veselības uzvedības teorijas un modeļus. Pielieto zināšanas, lai izvērtētu klienta/pacienta veselības un slimības uztveri, kā arī veselības uzvedību un formulētu uz veselību orientētas uzvedības mērķus. Apraksta un diferencē bērnu, pusaudžu un pieaugušo psihopatoloģiskos simptomus un sindromus. Izvēlas un analizē psiholoģiskās izpētes un palīdzības metodes. | ||||||||
Kompetences: | Diskutē par veselības un slimības jēdzieniem. Patstāvīgi izvēlas konkrētai mērķa grupai un veselības problēmai piemērotāko, teorijā pamatotu, veselības veicināšanas rīcības modeli. Patstāvīgi (mācību situācijās) pielieto veselības un slimības uztveres, kā arī veselības uzvedības teorijas un modeļus veselības uzvedības plānošanā un mērķu noteikšanā. Izvēlas efektīvas intervences veselības un slimības uztveres korekcijai, veselības uzvedības sekmēšanai, veselību kompromitējošas uzvedības novēršanai un sāpju kontrolei (mācību situācijās). Studējošie kritiski izvērtē veselības aprūpes iestādēs pielietojamas psiholoģiskās izpētes un palīdzības metodes. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Elias Abdalla-Filho, A. (2022). Personality Disorders in the 10th and 11th Editions of the International Classification of Diseases. Cambridge Scholars Publishing. | ||||||||
2 | Hooley, J.M., Nock, M. K., & Butcher, J. N. (2021). Abnormal Psychology. Harlow, England: Pearson. 655.-726. lpp. | ||||||||
3 | Hosák, L., Malekirad, M., & Látalová, K. (2022). The Etiology of Mental Disorders. Charles University in Prague, Karolinum Press. | ||||||||
4 | Johnny L. Matson. (2023). Handbook of Clinical Child Psychology : Integrating Theory and Research Into Practice. Springer. | ||||||||
5 | Koļesņikova, J., Mārtinsone, K., Freimane, G., un Mihailovs, I. J. (2022). Klīniskā un veselības psihologa profesionālā darbība veselības aprūpes vidē: aktualitāte, pieredze, izaicinājumi. Rīga: RSU, 32 lpp. | ||||||||
6 | Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | American, A. O. P. (. (Ed.). (2020). Adhd : Evaluation and care. ProQuest Ebook Central | ||||||||
2 | Brownson R.C. et al. (2011). Evidence-based public health. Second ed. Oxford University Press, 293 p. | ||||||||
3 | Hayden, J. (2014). Introduction to health behavior theory (2nd ed.). Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning. | ||||||||
4 | Flaten, M. A., & al'Absi, M. (Eds.). (2016). Neuroscience of pain, stress, and emotion : Psychological and clinical implications. ProQuest Ebook Central | ||||||||
5 | Hooley, J.M., Butcher, J. N., Nock, M. K., Mineka, S. (2017). Abnormal Psychology. Boston : Pearson, 792 lpp. | ||||||||
6 | Paul Bennett. (2015). EBOOK: Clinical Psychology: Psychopathology Through the Lifespan : Psychopathology Through the Lifespan. Open University Press. | ||||||||
7 | Wieser, M. J. & Pauli. P. (2016). The neuroscience of pain, stress, and emotion: psychological and clinical implications. Elsevier. | ||||||||
8 | Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2015). Clinical interviewing. ProQuest Ebook Central | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Journal of Clinical Health Psychology | ||||||||
2 | Journal of Clinical Psychology in Medical Settings | ||||||||
3 | Journal of Health Psychology | ||||||||
4 | Psychological Assessment |