.
Krīžu un traumu psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.11.2022 11:17:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_299 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Politikas zinātne; Tiesību zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Sporta treneris; Sabiedrības veselība; Ārstniecība; Māszinības; Tirgzinības un reklāma; Personu un īpašuma aizsardzība; Psiholoģija; Socioloģija; Farmācija; Civilā un militārā aizsardzība; Zobārstniecība; Klīniskā farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Dzīvās dabas zinātnes; Tiesību zinātne; Veselības vadība; Medicīnas tehnoloģijas; Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija; Sociālā antropoloģija; Komunikācijas zinātne; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Vadībzinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Harlamova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt zināšanas un prasmes par psiholoģiskās krīzes un psiholoģiskās traumas riska faktoriem, izpausmēm, sekām un psiholoģiskās palīdzības iespējām krīzē nonākušiem un psiholoģisku traumu pārcietušiem cilvēkiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģiskās krīzes un traumas pamati. Krīzes norise, izpausmes un tās īpatnības dažādās vecuma grupās. Krīzes sekas. Psiholoģiska trauma, tās cēloņi, norise, sekas (PTSS, klīniskā stāvokļa un funkcionēšanas izmaiņas). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Mīti par vardarbību. Vardarbības definīcija. Vardarbības veidi un sekas. Vardarbības cikls. Vardarbība ģimenē. Atbalsta un drošības plānošana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Pašnāvība. Riska faktori un riska situācijas. Pašnāvību novēršana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Psiholoģiskā palīdzība, atbalsts un informācija krīzes situācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga norādītās literatūras lasīšana; sagatavošanās gala pārbaudījumiem; studiju kursa beigās jāsniedz atgriezeniskā saite (aizpildot anketu). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala pārbaudījums – rakstisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti izskaidro psiholoģiskās krīzes riska faktorus, izpausmes un sekas, psiholoģiskās traumas cēloņus, norisi, sekas. Apraksta vardarbību, tās veidus, norisi. Apraksta pašnāvības psiholoģiskos aspektus. Raksturo un apraksta psiholoģiskās palīdzības pamatprincipus krīzē nonākušiem cilvēkiem. | ||||||||
Prasmes: | Studenti analizē krīzes iespējamos riska faktorus, izpausmes un sekas. Studenti izvērtē psiholoģiskās palīdzības iespējas krīzes situācijā. Studenti izvērtē akūtas un traumas iespējamos cēloņus, norisi un sekas. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas par psiholoģiskām krīzēm un traumām, studenti analizē psiholoģiskas krīzes un psihiskās traumas iespējamus riska faktorus, izpausmes un sekas dotajos gadījumos. Studenti izvērtē akūta un pēc traumas stresa traucējumu izpausmes, pamatojoties uz slimību aktuālajiem klasifikatoriem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – 5 (5th ed.). Washington | ||||||||
2 | K.Mārtinsone, V.Sudraba (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Stokenberga, I., Freimane, G., Sudraba, V. un Bite, I. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. No Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. 171 – 230, Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
2 | Herman, J. L. (2015). Trauma and Recovery: The Aftermath of Violence--From Domestic Abuse to Political Terror. Hachette, UK. |