.
Neiropsiholoģija mākslas terapeitiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 13:55:20
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_307 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Ozola | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, kognitīvā psihloģija, psihofizioloģija, psihes bioloģiskie pamati. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt zināšanas par neiropsiholoģijas pamatprincipiem un attīstības perspektīvu; iepazīstināt ar neiropsiholoģijas pētījumos izmantoto terminoloģiju, izglītot par neiropsiholoģiskās izvērtēšanas iespējām un instrumentāriju, kā arī veicināt vispusīgu izpratni par neiropsiholoģijas nozari. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Neiropsiholoģijas vēsture un aktualitātes neiropsiholoģijā. Nervu sistēmas uzbūve un darbība. Galvas smadzeņu funkcionālā asimetrija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Galvas smadzeņu attīstība un novecošanās. Prenatālais periods un tā nozīme cilvēka tālākajā attīstībā. Normālas kognitīvās novecošanās sekas. Kognitīvās novecošanās profilakse: uztura paradumi, fiziskā aktivitāte, kognitīvās rezerves. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: uzmanība un atmiņa. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: valoda un domāšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Vizuāli-telpiskā uztvere. Agnozija un apraksija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Emocijas un sociālās smadzenes. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Kognitīvie procesi un to traucējumi. Seminārs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) Patstāvīga obligātās un ieteicamās literatūras apguve; 2) Gadījuma analīze; 3) Viena neiropsiholoģijas koncepta analīze; 4) Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Pārbaudes darbs: rakstiski izskaidro augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes, galvas smadzeņu attīstību un novecošanās radītās izmaiņas (30%). 2) Gadījumu analīze (30%) Gadījuma analīze, identificējot kognitīvos simptomus un tiem atbilstošās galvas smadzeņu struktūras. 8 – 10 balles – sniegtas pareizas atbildes uz visiem gadījumiem; 4 – 7 balles – sniegtas daļēji pareizas atbildes vai atbildēm nepieciešami būtiski precizējumi; 1 – 3 balles – nav veikta pilna gadījumu analīze. 3) Viena neiropsiholoģijas koncepta analīze (40%) Izvēlēties no piedāvātā saraksta un analizēt vienu neiropsiholoģijas konceptu, norādot koncepta definīciju un aprakstu, sniedzot koncepta vēsturi, galvenos autorus, kā arī to raksturot gadījuma apraksta kontekstā. Darbs tiek iesniegts rakstiskā formā (1 A4) un prezentēts grupā (5 min). 8 – 10 balles – veikta korekta analīze, students balstījies vienīgi uz zinātniskajiem avotiem. 4 – 7 balles – veiktā analīze ir nepilnīga, students balstījies ir uz pseidozinātniskiem avotiem. 1 – 3 balles – veiktā analīze ir nepilnīga, koncepts nav raksturots. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta, atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem, un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti apraksta un raksturo augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes. Raksturo neiropsiholoģiskās izpētes un rehabilitācijas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Studenti apkopo zinātnisko informāciju par neiropsiholoģijas atziņām, neiropsiholoģiskiem sindromiem, augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, spēj sasaistīt neiropsiholoģisko sindromu un tā simptomus ar atbilstošo smadzeņu lokalizāciju. Balstoties uz klienta vajadzībām un problēmām, spēj izstrādāt tālāko profesionālās darbības plānu. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas par neiropsiholoģiju, studenti izskaidro psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes, izprot klienta vajadzības un problēmas un izstrādā saskaņotu psiholoģiskās palīdzības plānu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Boston: Cengage learning. | ||||||||
2 | Andrewes, D. (2015). Neuropsychology: From theory to practice. London: Routledge | ||||||||
3 | Šneidere, K. (2019) Psiholoģiskā palīdzība neirorehabilitācijā. No K. Mārtinsone un V. Sudraba. (red.), Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplināra perspektīva (280. - 291.lpp.). Rīga: RSU izdevniecība. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Crossman, A. R. & Neary, D. (2020). Neuroanatomy. An illustrated colour text. China: Elsevier. | ||||||||
2 | Goldstein, L. H., McNeil, J. E. (Eds) (2015). Clinical neuropsychology. A practical guide to assessment and management for clinicians (2nd edition).UK: Wiley-Blackwell. | ||||||||
3 | Horton, A. M., & Wedding, D. (Eds) (2008). The neuropsychology handbook (3 Ed). New York: Springer Publishing company. eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
4 | Stern, Y. (2014). Cognitive reserve. Theory and applications. Sulfolk, UK: Taylor&Francis. | ||||||||
5 | Apinis, P. (1998). Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Rīga: NM apgāds. | ||||||||
6 | Tuokko, H. A., & Smart, C. M. (2018). Neuropsychology of cognitive decline: A developmental approach to assessment and intervention. New York: Guilford Publications. | ||||||||
7 | Voita, D. (2015). Bioloģija un uzvedība. No Mārtinsone, K. & Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 1. sēj. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. (65 – 105), Rīga, Zvaigzne ABC. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cullen, B, & Evans, J.J. (2014). Neuropsychology of memory function: a guide for clinicians. Social Care & Neurodisability, 5 (2), 91 – 101. | ||||||||
2 | Cooper, R.P., & Shallice, T. (2011). The roles of functional neuroimaging and cognitive neuropsychology in the development of cognitive theory: A reply to Coltheart. Cognitive Neuropsychology, 28 (6), 403 – 413. |