.
Digitālās veselības pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:56
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VVDG_028 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 8.00 | ECTS: | 12.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vadībzinātne; Sabiedrības vadība | Mērķauditorija: | Veselības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daiga Behmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 17 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 34 | ||||
Nodarbības (skaits) | 31 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 62 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Datu analīze veselības aprūpē, Veselības ekonomika, Veselības sistēmu uzbūve. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par digitālo veselību un dažādiem tās elementiem, analizējot un vērtējot biežāk izmantotos digitālās veselības risinājumus veselības aprūpes pieejamības, efektivitātes un produktivitātes uzlabošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads digitālajā veselībā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Digitālo rīku izmantošana veselības aprūpē | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Elektroniskais medicīnas ieraksts, Elektroniskais veselības ieraksts un Pacienta veselības ieraksts (EMR, EHR, PHR) | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Klientu attiecību vadības sistēmas veselības aprūpē (CMR) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Mūsdienīgu slimību reģistri | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Uzskaites un norēķinu sistēmas veselības aprūpes jomā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Telemedicīnas servisi (attālinātas konsultācijas, pacientu uzraudzība, u.tml.) | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
8 | Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās) | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 7.00 | auditorija | |||||||
9 | Starptautiskie Digitālās veselības standarti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
10 | Datu drošība, privātums un ar to saistītie izaicinājumi | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
11 | Datu piederība un ar to saistītie izaicinājumi | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
12 | Noslēguma seminārs | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | - E-studijās ievietoto materiālu apguve (videolekcijas, raksti, publikācijas, datu bāzes), pašpārbaudes uzdevumi. - Patstāvīgā darba izstrāde: noteiktai veselības jomas problēmai piedāvāt risinājumu, izmantojot digitālās veselības rīku, raksturot ar rīka ieviešanu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, kā arī risinājumā izmantojamos standartus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa vērtējums ir summatīvs vērtējums, kas veidojas no: 1) Tēmu apguves pārbaudes darba vērtējums (5 pamata tēmas), kur katrs no tiem sniedz 10% no kopējā vērtējuma. Pēc katras tēmas apguves studējošais pilda pārbaudes darbu, kura izpildei ir atļauti divi mēģinājumi un summatīvajam vērtējumam tiek izmantots augstākais iegūtais vērtējums. 2) Semināra darbs, kurā studējošais individuāli vai mazā grupā (līdz 3 cilvēki) noteiktai veselības jomas problēmai piedāvā risinājumu, izmantojot digitālās veselības rīku, raksturo ar rīka ieviešanu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, kā arī risinājumā izmantojamos standartus, sniedz atbildes uz jautājumiem, diskutē un argumentē par šāda rīka ieviešanas ieguvumiem un riskiem. Semināra vērtējums veidojas no studējošā idejas prezentācijas, kā arī no aktīvas dalības citu ideju apspriešanā. Semināra vērtējums veido 25% no gala vērtējuma. 3) Gala eksāmena testa vērtējuma, kas sniedz 25% no kopējā vērtējuma. Eksāmena darbs ir pieejams tiem studējošajiem, kuri ir sekmīgi izpildījuši pārbaudes darbu par visām piecām tēmām un katrā no tām ieguvuši sekmīgu vērtējumu (iegūstot vērtējumu vismaz 4 no 10). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | - Aprakstīt, klasificēt un apspriest dažādus mūsdienās biežāk izmantojamos digitālās veselības rīkus un raksturot to pielietojumu dažādos veselības jomas procesos; - Identificēt un klasificēt veselības jomā biežāk izmantotās veselības datus uzkrājošās un analizējošās informācijas sistēmas un izskaidrot to izmantošanas mērķus un uzdevumus, funkcijas un ierobežojumus; - Raksturot dažādus tele-medicīnas pakalpojumus, apspriest un aptuveni novērtēt to lomu un sniegtās iespējas veselības jomas procesu pieejamības uzlabošanā; - Raksturot dažādas digitālas veselības tehnoloģijas un to lomu un sniegtās iespējas veselības aprūpes pieejamības, procesu efektivitātes, cilvēkresursu produktivitātes uzlabošanā; - Atpazīt, nosaukt un sniegt pārskatu par digitālās veselības jomā biežāk izmantotajiem standartiem, skaidrot izaicinājumus, kas saistīti ar digitālās veselības rīku datu drošību un privātumu, atrast un interpretēt normatīvo aktu prasības. | ||||||||
Prasmes: | - Analizēt un pētīt, diskutēt un debatēt par dažādiem digitālās veselības rīkiem un to pielietošanas iespējām, uzlabojot noteiktus veselības aprūpes procesus; - Atšķirt dažādu digitālās veselības informācijas sistēmu (EMR, EHR, PHR un slimību reģistri) funkcionalitāti un izskaidrot būtiskās atšķirības, argumentēt katras sistēmas piemērotību konkrētiem uzdevumiem; - Analizēt dažādus telemedicīnas pakalpojumu veidus, izvērtēt to izmantošanas iespējas noteiktu veselības jomas procesu uzlabošanā, pakalpojumu pieejamības veicināšanā, debatēt par dažādu pakalpojumu izmantošanas iespējām, stiprajām un vājajām pusēm; - Atšķirt dažādas digitālās veselības tehnoloģijas un izskaidrot būtiskās atšķirības, argumentēt katras tehnoloģijas piemērotību konkrētiem uzdevumiem; - Klasificēt dažādus digitālās veselības jomā izmantotos datu kodēšanas un apstrādes standartus, diskutēt par noteiktu standartu izmantošanu izvēlētam digitālās veselības rīkam vai informācijas sistēmai, izvērtēt ar izvēlēto digitālo risinājumu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, identificēt un pamatot izvēlētos risku mazināšanas pasākumus. | ||||||||
Kompetences: | - Ieteikt jaunas idejas, kā uzlabot veselības aprūpes procesus un veicināt pakalpojumu pieejamību, ieviešot jaunus digitālos rīkus un pieejas, kā arī uzlabojot esošās vai radot jaunas informācijas sistēmas; - Izpētīt, analizēt un novērtēt ar jauno risinājumu vai uzlabojumu ieviešanu saistītos izaicinājumus, kas saistīti gan ar datu drošību, privātumu, gan izmaiņām esošajos pakalpojumu nodrošināšanas procesos; - Izvērtēt, skaidrot un pamatot ar jauno risinājumu vai uzlabojumu ieviešanu saistītos izmantojamos tehniskos un/vai semantiskos standartus, lai nodrošinātu izvēlētā risinājuma atbilstību mūsdienu digitālās veselības jomas prasībām, kā arī izvērtētu attiecīgā risinājuma sadarbspēju ar citām sistēmām un rīkiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bhavnani, Sanjeev P.; Narula, Jagat; Sengupta, Partho P. (2016). "Mobile technology and the digitization of healthcare". European Heart Journal. 37 (18): 1428–38. | ||||||||
2 | Miedany, Yasser El. (2017). "Telehealth and telemedicine: how the digital era is changing standard health care". Smart Homecare Technology and TeleHealth. 4: 43–52. | ||||||||
3 | Merians, Alma S.; Jack, David; Boian, Rares; et.al. (2002). "Virtual reality--augmented rehabilitation for patients following stroke. (Case Report)". Physical Therapy. 82 (9): 898–916. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Agrawal, Raag; Prabakaran, Sudhakaran (5 March 2020). "Big data in digital healthcare: lessons learnt and recommendations for general practice". Heredity. 124 (4): 525–534. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Lupton, Deborah (2014). "Critical Perspectives on Digital Health Technologies". Sociology Compass. 8 (12): 1344–1359. | ||||||||
6 | WHO (2016). From innovation to implementation e-health in the WHO European region, pp. 31-39. World Health Organization (WHO, Ed.) | ||||||||
7 | Rivas, Homero; Wac, Katarzyna (2018). Digital Health: Scaling Healthcare to the World (Health Informatics) 1st ed. Springer. | ||||||||
8 | Marx, Edward, W.; Padmanabhan, Paddy (2021). Healthcare Digital Transformation: How Consumerism, Technology and Pandemic are Accelerating the Future, 1st ed. CRC Press, Taylor & Francis Group. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Widmer, R. Jay; Collins, Nerissa M.; Collins, C. Scott; et.al. (2015). "Digital Health Interventions for the Prevention of Cardiovascular Disease: A Systematic Review and Meta-Analysis". Mayo Clinic Proceedings. 90 (4): 469–80 | ||||||||
2 | Amft, O. (2018). "How Wearable Computing Is Shaping Digital Health". IEEE Pervasive Computing. 17 (1): 92–98 | ||||||||
3 | Monaghesh, Elham; Hajizadeh, Alireza (2020). "The role of telehealth during COVID-19 outbreak: a systematic review based on current evidence". BMC Public Health. 20 (1): 1193. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Institute of Digital Healthcare – University of Warwick. | ||||||||
2 | ZHAW Digital Health Lab. | ||||||||
3 | Digital Health Center of Excellence. |