.
Augu un dzīvnieku bioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.07.2024 08:51:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZFTK_002 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Botānika | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Sīle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Lietišķās farmācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, zftkrsu[pnkts]lv, +371 67061547 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas vispārīgā bioloģijā un latīņu valodā. | ||||||||
Mērķis: | 1. Veicināt zināšanu apguvi par augu un dzīvnieku pasauli un tajā ietilpstošo elementu izvietojumu sistemātikā, morfoloģisko un anatomisko uzbūvi, izmantošanu medicīnā un farmācijā. 2. Apgūt vajadzīgās pamatzināšanas turpmākām farmakognozijas ar fitoterapijas kursu studijām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Botānikas mikrotehnikas pamati. Augu šūna, tās uzbūves īpatnības. Plastīdas. Augu šūnas rezerves barības vielas. Augu šūnas ekskretorās vielas. Šūnapvalks. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
2 | Augu audi, to uzbūve un funkcijas. | Nodarbības | 4.00 | laboratorija | |||||
3 | Augu veģetatīvo orgānu anatomiskā uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
4 | Individuālais patstāvīgais ieskaites darbs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
5 | Organiskās pasaules sistemātika. Taksonomiskās vienības. Augu vairošanās veidi. Zemākie augi – aļģes un sēnes, to nozīme medicīnā un farmācijā. Ķērpju nodalījums. Augstāko augu raksturojums un sistemātika. Sporaugi. Staipekņveidīgo nodalījums. Dzīvnieku valsts pārstāvju nozīme medicīnā un farmācijā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
6 | Kosveidīgo nodalījuma sistemātisks apskats. Kailsēkļu nodalījuma sistemātisks apskats. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
7 | Segsēkļi – augstākais evolūcijas līmenis augu valstī. Segsēkļu veģetatīvo un ģeneratīvo orgānu morfoloģiskā uzbūve. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
8 | Segsēkļu dzimtu sistemātisks apraksts. Ziedaugu noteikšanas metodika. Ziedaugu apraksta plāns. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
9 | Iepazīšanās ar svarīgākajām segsēkļu dzimtām: Polygonaceae, Rosaceae, Leguminosae, Umbelliferae, Labiatae, Compositae, u.c. dzimtām. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Botānikas mikrotehnikas pamati. Augu šūna, tās uzbūves īpatnības. Plastīdas. Augu šūnas rezerves barības vielas. Augu šūnas ekskretorās vielas. Šūnapvalks. | Lekcijas | 2.00 | laboratorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||||
2 | Augu audi, to uzbūve un funkcijas. | Lekcijas | 2.00 | laboratorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||||
3 | Augu veģetatīvo orgānu anatomiskā uzbūve. | Lekcijas | 1.00 | laboratorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||||
4 | Individuālais patstāvīgais ieskaites darbs. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
5 | Organiskās pasaules sistemātika. Taksonomiskās vienības. Augu vairošanās veidi. Zemākie augi – aļģes un sēnes, to nozīme medicīnā un farmācijā. Ķērpju nodalījums. Augstāko augu raksturojums un sistemātika. Sporaugi. Staipekņveidīgo nodalījums. Dzīvnieku valsts pārstāvju nozīme medicīnā un farmācijā. | Lekcijas | 1.00 | laboratorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
6 | Kosveidīgo nodalījuma sistemātisks apskats. Kailsēkļu nodalījuma sistemātisks apskats. | Lekcijas | 1.00 | laboratorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
7 | Segsēkļi – augstākais evolūcijas līmenis augu valstī. Segsēkļu veģetatīvo un ģeneratīvo orgānu morfoloģiskā uzbūve. | Lekcijas | 4.00 | laboratorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||||
8 | Segsēkļu dzimtu sistemātisks apraksts. Ziedaugu noteikšanas metodika. Ziedaugu apraksta plāns. | Lekcijas | 1.00 | laboratorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
9 | Iepazīšanās ar svarīgākajām segsēkļu dzimtām: Polygonaceae, Rosaceae, Leguminosae, Umbelliferae, Labiatae, Compositae, u.c. dzimtām. | Lekcijas | 4.00 | laboratorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar e-studijās piedāvāto atbilstošo materiālu apgūšana, informācijas apkopošana; individuālais darbs ar augu herbārijiem; gatavošanās kontroldarbiem, kolokvijiem un eksāmenam pēc e-studijās norādītās programmas; patstāvīgā darba sagatavošana atbilstoši tēmai, izmantojot literatūras datus, pieejamo informāciju un izstrādājot mikroskopijas pētījumus. Katra studējošā ieguldījums studiju procesa pilnveidē ir jēgpilnas atgriezeniskās saites sniegšana par studiju kursu, aizpildot tā novērtēšanas anketu. Aicinu sniegt konstruktīvu viedokli par to, kas Jūsuprāt izdevies veiksmīgi, kā arī formulēt priekšlikumus pilnveidei. Anketu aizpildīšana palīdz pilnveidot studiju kvalitāti. Ir vērtīgi sniegt padomus nākamajiem studējošajiem. Ņemiet vērā, ka anketas ir anonīmas un dati docētājam pārskatāmi tikai apkopota veidā. Tā ir iespēja pateikt docētājam paldies par darbu. Visas anketas studējošajiem pieejamas My RSU sadaļā Anketas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 50% no studiju kursa gala vērtējuma veidojas, pamatojoties uz studiju kursa apguves procesā esošo starppārbaudījumu uzrādītajiem rezultātiem: kontroltesti, kolokviji, rudens semestra ieskaite – apgūto teorētisko un praktisko zināšanu pārbaude, kurā tiek demonstrēta mācību materiāla izpratne, spēja piemērot un izmantot zināšanas praktiskā darbā, mutisko atbilžu kvalitāte; laikus iesniegts, kvalitatīvi izpildīts un prezentēts patstāvigais darbs; apmeklējums. Īpatsvars eksāmenā sastāda 50% no studiju kursa gala vērtējuma. Eksāmenā (Rakstisks) tiek pārbaudītas apgūtās zināšanas par augu un dzīvnieku pasauli un tajā ietilpstošo elementu izvietojumu sistemātikā, par morfoloģisko un anatomisko uzbūvi un izmantošanu medicīnā un farmācijā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie: • sistematizēs organiskās pasaules struktūru, augu valsts vietu un nozīmi tajā; • izklāstīs augstāko augu sistemātiku, to morfoloģiskās un anatomiskās īpatnības; • izklāstīs zemāko augu morfoloģiskās īpatnības; • uzskaitīs un aprakstīs plašāk sastopamos augstākos augus Latvijas florā, to lietošanu medicīnā un farmācijā; • uzskaitīs un aprakstīs plašāk sastopamos zemākos augus, to lietošanu medicīnā un farmācijā; • uzskaitīs un aprakstīs plašāk sastopamos dzīvnieku valsts pārstāvjus, ko izmanto medicīnā un farmācijā; • aprakstīs augu morfoloģisko uzbūvi, izmantojot profesionālo terminoloģiju; • aprakstīs augu anatomisko uzbūvi, izmantojot profesionālo terminoloģiju; • izklāstīs augu šūnu un audu uzbūvi, izskaidros to funkcijas. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • novērtēt augu valsts dažādību un augu daudzveidību; • noteikt auga atrašanās vietu sistemātiskajā klasifikācijā un atpazīt apskatītos augus, izmantot augu noteicējus citu augu atpazīšanā; • atšķirt un izskaidrot augstāko un zemāko augu morfoloģisko un anatomisko uzbūvi; • izklāstīt augu vairošanās un attīstības ciklus; • identificēt un aprakstīt, ilustrēt augu šūnu un audu elementus; • izskaidrot zemāko, augstāko augu un dzīvnieku valsts pārstāvju lietošanu medicīnā un farmācijā. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studējošie izpratīs augu lomu un novietojumu organiskās pasaules sistemātikā, morfoloģiskās un anatomiskās uzbūves īpatnības un to saistību ar ārstniecisko iedarbību, kā arī spēs izmantot apgūtās zināšanas praktiskajā darbā. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Pulverizētu mikropreparātu pagatavošana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Ziedaugu noteikšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Priedītis, N. 2014. Latvijas augi. Rīga: Gandrs. | ||||||||
2 | Dr. Manisha Majumdar (De ). 2011. Plant Anatomy: Tissue. Book Rix Edition. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Botany: Plant morphology. Career Point. | ||||||||
4 | Gavrilova, G. 1988. Lapa: morfoloģija un terminoloģija. Rīga: Zvaigzne. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Ābele, G., Piterāns, A. 1982. Augstāko augu morfoloģijas un sistemātikas praktikums. Rīga: Zvaigzne. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Kondratovičs, R. 1976. Augu anatomijas praktikums. Rīga: Zvaigzne. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Bumbura, M., Jaudzeme, V., Muižarāja, E., Pētersone, A. 1967. Augu morfoloģija un anatomija. Rīga: Zvaigzne. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
9 | Dr. Manisha Majumdar (De ). 2011. Plant Anatomy: Tissue. Book Rix Edition. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | Botany: Plant morphology. Career Point. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sīle, I. 2023. Ārstniecības augi no ticējumiem līdz mūsdienām. | ||||||||
2 | Eniņa, V. 2017. Veselība pie mājas sliekšņa. Rīga: Zvaigzne. | ||||||||
3 | Rubīne, H., Eniņa, V. 2004. Ārstniecības augi. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
4 | Pētersone, A., Birkmane, K. 1980. Latvijas PSR augu noteicējs. Rīga: Zvaigzne. | ||||||||
5 | Langenfelds, V., Ozoliņa, E., Ābele, G. 1973. Augstāko augu sistemātika. Rīga: Zvaigzne. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Īriste, V., Eniņa, V. 2000. Ārstniecības augu vārdnīca. Rīga: MIC. | ||||||||
2 | Eiropas Zāļu aģentūras (EuropeanMedicinesAgency) Augu izcelsmes produktu komitejas (CommitteeonHerbalMedicalProducts) sagatavotās Kopienas augu monogrāfijas (CommunityHerbalMonographs). | ||||||||
3 | PVO monogrāfijas (WHO monographs on selected medicinal plants). | ||||||||
4 | Badal McCreath, S., Delgoda, R. 2016. Pharmacognosy. 1st Edition, Fundamentals, Applications and Strategies. Academic Press. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
6 | Badal McCreath, S., Delgoda, R. 2016. Pharmacognosy. 1st Edition, Fundamentals, Applications and Strategies. Academic Press. |