.
Veselības aprūpes preču zinības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2023 11:39:07
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZFTK_023 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Sociālā farmācija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Džamila Romančuka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Lietišķās farmācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, zftkrsu[pnkts]lv, +371 67061547 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 33 | ||||
Kopā kontaktstundas | 33 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas cilvēka anatomijā, normālajā fizioloģijā, bioloģijā, fizikā un ķīmijā, farmaceitiskajā farmakoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | 1. Iegūt zināšanas par veselības aprūpes preču daudzveidību, uzbūvi, uzglabāšanas un realizācijas noteikumiem. 2. Izprast veselības aprūpes preču lomu un nozīmi pacientu aprūpē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības aprūpes preču zinības kā studiju kurss. Inhalatori, to pielietošana farmaceitiskajā aprūpē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Asinsspiediens un tā mērīšana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
3 | Stomas aprūpes piederumi. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
4 | Glikometri un insulīna ievadīšanas ierīces. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
5 | Pārsienamie līdzekļi un brūču kopšana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
6 | Higiēnas preces aptiekā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Diētiskā un bērnu pārtika, to nozīme uzturā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Papildierīces balsta un kustību orgāniem. Medicīnas ierīces dažādu indikāciju gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Acu pilieni. Ierīces un aparāti redzes orgānu funkcionālai pārbaudei un korekcijai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Modernās tehnoloģijas un to virzība personalizētajā medicīnā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentiem patstāvīgi jāiepazīstas ar veselības aprūpes preču asortimentu, kas nopērkams aptiekās. Patstāvīgi sagatavot prezentāciju par vienu no izlozētām tēmām, atspoguļojot farmaceitu kā padomdevēju lomu attiecīgo ierīču lietošanā un izvēlē, vai kā hipertensijas pacientu un inhalatoru lietotāju līdzestības veicinātāju. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Praktisko iemaņu novērtēšana lomu spēļu laikā un darbā ar manekenu, atbilstīgi prasmju detalizētam aprakstam prasmju sarakstā. Elektroniski testi nodarbību laikā un nākamajā nodarbībā par prezentācijās un video redzamo teorētisko ierīču lietošanas pamatojumu. Eksāmens: akumulējošs eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students: 1. Mācēs sistematizēt veselības aprūpes preces. 2. Spēs aprakstīt konkrētu medicīnisko ierīču darbības teorētiskos principus, spēs aprakstīt atšķirības dažādu ierīču izmantošanai. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students: 1. Pratīs izmantot prasmju sarakstā definētās ierīces. 2. Spēs piemērot un ieteikt individuālam pacientam piemērotākās veselības aprūpes preces – pratīs pareizi izmērīt asinsspiedienu, lietot inhalatorus, krājtelpas, insulīna ievadīšanas ierīces, glikometrus. 3. Spēs veikt ekspresdiagnostiku, kompetences ietvaros komentēt tās rezultātus un sniegt rekomendācijas klienta turpmākai rīcībai. | ||||||||
Kompetences: | 1. Spēs izskaidrot un parādīt pacientam medicīnisko ierīču (inhalatoru, insulīna ievadīšanas ierīču, glikometru) lietošanu. 2. Spēs vērtēt pacienta prasmes lietot ierīci pašaprūpei un sniegt rekomendācijas lietošanas uzlabošanai. 3. Spēs organizēt un veikt veselības aprūpes, profilakses un veselības veicināšanas produktu izplatīšanu un lietošanas uzraudzību. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Asinsspiediena noteikšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Breezhaler inhalatoru izmantošana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
3 | Diskus inhalatoru izmantošana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Fiksētu devu spiediena inhalatoru ar krājtelpu izmantošana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
5 | Fiksētu devu spiediena inhalatoru ar krājtelpu un sejas masku izmantošana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
6 | Fiksētu devu spiediena inhalatoru bez krājtelpas izmantošana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
7 | Genuair inhalatoru izmantošana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
8 | Glikometra izmantošana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
9 | Handihaler inhalatoru izmantošana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Harman, R. J. 2002. Patient Care in Community Practice, 2nd edition. London: Pharmaceutical Press. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Scullion, J., Fletcher, M. 2018. Inhaler Standards and Competency Document. [viewed 24.05.2018.]. | ||||||||
3 | Delivery of aerosol asthma medications in adults and adolescents. | ||||||||
4 | National Asthma Council Australia. 2017. Australian Asthma Handbook, version 1.3. South Melbourne. | ||||||||
5 | National Asthma Education and Prevention Program. 2007. Expert Panel Report 3 (EPR-3): Guidelines for the Diagnosis and Management of Asthma–Summary Report 2007. The Journal of Allergy and Clinical Immunology. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Dalby, R., N., Eicher, J., Zierenberg, B. 2011. Development of Respimat Soft Mist Inhaler and its clinical utility in respiratory disorders. Med Devices (Auckl), vol.4, 145-155. doi: 10.2147/MDER.S7409 (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kaneshiro, N. K. 2016. How to use an inhaler - with spacer. MedlinePlus | ||||||||
2 | Kaneshiro, N. K. 2016. How to use an inhaler - no spacer. MedlinePlus. | ||||||||
3 | Pickering, T. G. et al. 2005. Recommendations for Blood Pressure Measurement in Humans and Experimental Animals. Circulation, volume 111, issue 5. Available from: http://circ.ahajournals.org | ||||||||
4 | Amoore JN, Scott DH. 2000. Can simulators evaluate systematic differences between oscillometric non-invasive blood-pressure monitors? Blood Pressure Monitoring, volume 5, 81–89. | ||||||||
5 | Chunli Liao, Ying Qin. 2014. Factors associated with stoma quality of life among stoma patients. ScienceDirect. Availbale from: https://www.sciencedirect.com | ||||||||
6 | Berard, L. et al. 2015. Recommendations for Best Practice in Injection Technique, 2nd Edition. FIT Forum for Injection Technique Canada. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Dažādi veselības aprūpes preču katalogi. |