.
Farmakognozija ar fitoterapijas kursu
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2024 08:50:17
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZFTK_046 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 7.00 | ECTS: | 10.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Farmakognozija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elvis Pumpurs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Lietišķās farmācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, zftkrsu[pnkts]lv, +371 67061547 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 64 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 14 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 56 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 56 | ||||
Kopā kontaktstundas | 112 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Augu un dzīvnieku bioloģija, angļu valoda, latīņu valoda, organiskā ķīmija, medicīniskā bioķīmija, laboratorijas tehnika, kvalitatīvā un kvantitatīvā analīze, instrumentālās analīzes metodes, normālā un patoloģiskā fizioloģija, zāļu formu tehnoloģija, farmakoloģija. | ||||||||
Mērķis: | 1. Veicināt zināšanu apguvi par ārstniecības augiem, ārstniecības augu un dzīvnieku drogām un to bioloģiski aktīvajām vielām. 2. Apgūt drogu identitātes un labvērtības novērtēšanas teorētiskos pamatus un praktiskās metodes. 3. Veicināt izpratni par ārstniecības augu un dzīvnieku drogu un no tām iegūtu zāļu vietu uz pierādījumiem balstītā (t. s. zinātniskajā) medicīnā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Farmakognozija, tās pamatjēdzieni; drogās esošo savienojumu pamatgrupas; drogu klasifikācija. Atšķirība starp drogu lietojumu tautas, tradicionālā un uz pierādījumiem balstītā jeb t.s. zinātniskajā medicīnā, homeopātijā, uztura bagātinātāju sastāvā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
2 | Drogas identitāte un labvērtība; ārstniecības augu drogu farmakognostiskas analīzes metodes. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
3 | Polisaharīdi, to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Polisaharīdus saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
4 | Izpratne par terpenoīdiem, to klasifikācija. Ēteriskā eļļa, rūgtvielas: to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Ēterisko eļļu, rūgtvielas saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Nodarbības | 4.00 | laboratorija | |||||
5 | Izpratne par glikozīdiem, fenola savienojumiem, to klasifikācija. Vienkāršie fenola savienojumi un flavonoīdi: to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Vienkāršos fenola savienojumus, flavonoīdus saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
6 | Antracēnatvasinājumi, miecvielas: to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Antracēnatvasinājumus, miecvielas saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
7 | Lignāni, kumarīni, sirds glikozīdi, saponīni: to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Lignānus, kumarīnus, sirds glikozīdus, saponīnus saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Nodarbības | 3.00 | laboratorija | |||||
8 | Alkaloīdi, to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Alkaloīdus saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
9 | Karotinoīdu un būtiskā daudzumā drogās esošo vitamīnu raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Karotinoīdus, būtiskā daudzumā vitamīnus saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. Lipīdu vispārīgs raksturojums; augu un dzīvnieku eļļas un tauki, to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Dzīvnieku drogas un produkti, to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. | Nodarbības | 4.00 | laboratorija | |||||
10 | Ieskaite par pavasara un rudens semestrī apgūto ārstniecības augu, to drogu un piemaisījumu atpazīšanu; šo drogu galvenās bioloģiski aktīvo vielu grupas, farmakoloģiskās darbības/terapeitiskā efekta zināšanu. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
11 | Drogu sagatavošanas un glabāšanas pamatnoteikumi. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
12 | Ieskaite par drogu sagatavošanas un glabāšanas pamatnoteikumu zināšanu. LU Botāniskā dārza apmeklējums. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Farmakognozija, tās pamatjēdzieni; drogās esošo savienojumu pamatgrupas; drogu klasifikācija. Atšķirība starp drogu lietojumu tautas, tradicionālā un uz pierādījumiem balstītā jeb t.s. zinātniskajā medicīnā, homeopātijā, uztura bagātinātāju sastāvā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
2 | Drogas identitāte un labvērtība; ārstniecības augu drogu farmakognostiskas analīzes metodes. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||||
3 | Polisaharīdi, to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Polisaharīdus saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||||
4 | Izpratne par terpenoīdiem, to klasifikācija. Ēteriskā eļļa, rūgtvielas: to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Ēterisko eļļu, rūgtvielas saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||||
5 | Izpratne par glikozīdiem, fenola savienojumiem, to klasifikācija. Vienkāršie fenola savienojumi un flavonoīdi: to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Vienkāršos fenola savienojumus, flavonoīdus saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
6 | Antracēnatvasinājumi, miecvielas: to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Antracēnatvasinājumus, miecvielas saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
7 | Lignāni, kumarīni, sirds glikozīdi, saponīni: to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Lignānus, kumarīnus, sirds glikozīdus, saponīnus saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||||
8 | Alkaloīdi, to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Alkaloīdus saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
9 | Karotinoīdu un būtiskā daudzumā drogās esošo vitamīnu raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Karotinoīdus, būtiskā daudzumā vitamīnus saturoši ārstniecības augi, to drogas: nomenklatūras apguve, raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā, identitātes un labvērtības noteikšana. Lipīdu vispārīgs raksturojums; augu un dzīvnieku eļļas un tauki, to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. Dzīvnieku drogas un produkti, to raksturojums, izmantošana zinātniskā medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
11 | Drogu sagatavošanas un glabāšanas pamatnoteikumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Ārstniecības augu un to drogu pamatnomenklatūras un to iespējamo piemaisījumu apguve, izmantojot herbārijus un drogu paraugus. Prasme atpazīt augus, drogas, to piemaisījumus tiek pārbaudīta kolokvijos (mutiski) un eksāmenā (rakstiski). 2. Gatavošanās kontroldarbiem un kolokvijiem, tēmu apguvei izmantojot e-studijas ievietotos mācību materiālus, praktisko darbu protokolus. Apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences tiek regulāri pārbaudītas semestra pārbaudījumos, studiju kursa apguves gala pārbaudījumā – eksāmenā un valsts pārbaudījumā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Sekmīga piedalīšanās praktiskajās nodarbībās un laboratorijas darbos (ieskaitīts). Sekmīgi pārbaudes darbu – kontroldarbu, kolokviju rezultāti (4–10 balles; veido apgūtā kursa akumulējošo vērtējumu; tā īpatsvars eksāmena kopvērtējumā – 50%). Sekmīgi pavasara un rudens semestra nodarbību ieskaišu rezultāti (ieskaitīts). Individuālā mācību prakses uzdevuma izpildes kvalitāte (1–10 balles; vērtējuma īpatsvars eksāmena kopvērtējumā – 16,666...%). Prasme atpazīt augus, drogas, to piemaisījumus tiek pārbaudīta kolokvijos (mutiski; vērtējums 10 ballu sistēmā) un eksāmenā (rakstiski; vērtējums 10 ballu sistēmā, tā īpatsvars eksāmena rakstiskajā daļā – 50%). Gala pārbaudījuma eksāmena rakstiskās daļas (teorētisko zināšanu, prasmju, kompetences pārbaudes) īpatsvars kopvērtējumā – 33,333...%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie zina uz pierādījumiem balstītā medicīnā lietojamo: • ārstniecības augu drogu atzīšanas kritērijus Eiropas Savienībā; • ārstniecības augu noteiktas nomenklatūras izskatu, nosaukumus latviešu un latīņu valodā; to būtiskākās atšķirības no līdzīgiem augiem (piemaisījumiem); • ārstniecības augu un dzīvnieku noteiktas nomenklatūras drogas un produktus, to izskatu, nosaukumus latviešu un latīņu valodā; to būtiskākās atšķirības no līdzīgām drogām (piemaisījumiem); • drogu bioloģiski aktīvās vielas un to īpašības; • drogu sagatavošanas un glabāšanas vispārīgos principus; • ārstniecības augu un dzīvnieku drogu un produktu lietošanas iespējas medicīnā; to vietu un lomu veselības saglabāšanā un/vai atgūšanā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie prot: • atpazīt ārstniecības augus, tos atšķirt no piemaisījumiem; • atpazīt ārstniecības augu un dzīvnieku drogas un produktus, tos atšķirt no piemaisījumiem; • noteikt ārstniecības augu un dzīvnieku drogu identitāti un labvērtību, izmantojot makroskopiskas, mikroskopiskas, fizikālas un ķīmiskas analīžu metodes; • izskaidrot ārstniecības augu un dzīvnieku drogu un produktu un no tiem pagatavotu zāļu izmantošanu zinātniskajā medicīnā. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj: • nodrošināt pareizi veiktu kvalitatīvu drogu sagatavošanas procesu; • novērtēt ārstniecības augu un dzīvnieku drogu un produktu atbilstību to identitāti un labvērtību aprakstošā normatīvā dokumenta prasībām; • novērtēt ārstniecības augu un dzīvnieku drogu un produktu lomu zinātniskajā medicīnā un veselības saglabāšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | WHO monographs on selected medicinal plants. Geneva: WHO. – Vol. 1: 1999; – Vol. 2.: 2002; – Vol. 3.: 2004; – Vol. 4.:2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | ESCOP. 2003. ESCOP Monographs: Scientific Foundation for Herbal Medicinal Products. 2nd ed. Exeter; Stuttgart; New York: ESCOP; Thieme. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | EDQM. 2020. European Pharmacopoeia.10th ed. Strasbourg: Council of Europe. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Eiropas Zāļu aģentūras (EMA – The European Medicines Agency) augu zāļu datu bāze: http://www.ema.europa.eu (sk. Find medicine > Herbal medicines for human use > A–Z) | ||||||||
5 | Latvijas Zāļu valsts aģentūras (ZVA) Latvijā reģistrēto zāļu datu bāze: Latvijas Republikas Zāļu reģistrs: http://www.zva.gov.lv | ||||||||
6 | Priedītis, N. 2014. Latvijas augi. Rīga: Gandrs [tas pats: Sugu enciklopēdija: http://latvijasdaba.lv] | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
8 | WHO monographs on selected medicinal plants. Geneva: WHO. – Vol. 1: 1999; – Vol. 2.: 2002; – Vol. 3.: 2004; – Vol. 4.:2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | ESCOP. 2003. ESCOP Monographs: Scientific Foundation for Herbal Medicinal Products. 2nd ed. Exeter; Stuttgart; New York: ESCOP; Thieme. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | EDQM. 2020. European Pharmacopoeia.10th ed. Strasbourg: Council of Europe. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Evans, W. C. 2009. Trease and Evans Pharmacognosy. 16 ed. Elsevier. | ||||||||
2 | Ashutosh, K. 2007. Pharmacognosy and Pharmacobiotechnology. 2 ed. New Age International. | ||||||||
3 | German Comission E. 1998. The Complete German Commission E Monographs: Therapeutic guide to herbal medicines. | ||||||||
4 | German Comission E. 2000. Herbal medicine = Expanded Commission E monographs. | ||||||||
5 | Heinrich, M., Barnes, J., Gibbons, S. and Williamson, E. M. 2018. Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy. | ||||||||
6 | Barnes, J., Anderson, L. A. and Phillipson, D. J. 2007. Herbal Medicines. 3ed ed. Pharm. Press. | ||||||||
7 | Van Wyk, B.-E. and Wink, M. 2004. Medicinal plants of the world: an illustrated scientific guide to important medicinal plants and their uses. Timber Press. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Skutelis, A. un Pakalns, D. 2005. Ārstniecības augu farmakoloģija. Rīga. | ||||||||
2 | Herbal Drugs and Phytopharmaceuticals: handbook for practice on a scientific basis. 3ed ed. Medpharm, 2004. | ||||||||
3 | Philp, R. B. 2004. Herbal-drug interactions and adverse effects: an evidence-based quick reference quide. McGraw-Hill. | ||||||||
4 | Leung, A. Y. and Foster, S. Encyclopedia of common natural ingredients used in food, drugs, and cosmetics. | ||||||||
5 | Van Wyk, B.-E. 2005. Food plants of the world. 1st ed. Timber Press. | ||||||||
6 | Roth, I. and Lindorf, H. 2002. South American Medical Plants: botany, remedial properties and general use. Springer. | ||||||||
7 | Neuwinger, H. D. 2000. African traditional medicine: a dictionary of plant use and applications. Medpharm. | ||||||||
8 | Van Wyk, B.-E., Bosch van Oudtshoorn and Nigel Gericke. 2002. Medicinal plants of South Africa. 1st ed. Briza. | ||||||||
9 | Ameenah, G.-F. and Brendler, T. 2004. Medicinal and aromatic plants of Indian ocean islands (Madagascar, Comoros, Seychelles and Mascarenes). Medpharm. | ||||||||
10 | Tibetan medicinal plants. Medpharm, 2001. | ||||||||
11 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
12 | Herbal Drugs and Phytopharmaceuticals: handbook for practice on a scientific basis. 3ed ed. Medpharm, 2004. | ||||||||
13 | Ameenah, G.-F. and Brendler, T. 2004. Medicinal and aromatic plants of Indian ocean islands (Madagascar, Comoros, Seychelles and Mascarenes). Medpharm. | ||||||||
14 | Van Wyk, B.-E. 2005. Food plants of the world. 1st ed. Timber Press. |