Pārlekt uz galveno saturu

Bērnu zobārstniecība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.10.2024 12:48:58
Par studiju kursu
Kursa kods:ZHAS_024LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Maldupa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, zhsatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas16
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas anatomijā, histoloģijā, zobu attīstībā, stomatoloģisko saslimšanu profilaksē un sabiedrības veselībā.
Mērķis:
Sniegt zobu higiēnas studentiem teorētiskās zināšanas un attīstīt prasmes bērnu zobu veselības uzturēšanā, profilaksē un agrīnā slimību ārstēšanā, veicinot izpratni par bērna attīstību, zobu īpatnībām bērnībā, izplatītākajām bērnu mutes slimībām un to novēršanu. Kurss attīstīs spējas efektīvi komunicēt ar bērniem un viņu vecākiem, kā arī sadarboties ar citiem veselības aprūpes speciālistiem, nodrošinot holistisku pieeju bērnu zobu veselībai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads bērnu zobārstniecībā. Izpratne par bērnu.Lekcijas1.00auditorija
2Bērna augšana un attīstība. Uzturs no intrauterīnā perioda līdz pusaudzim. Zīdīšana.Lekcijas1.00auditorija
3Bērna psiholoģiskā un emocionālā attīstība. Uzvedības pārvaldība bērnu zobārstniecībā.Lekcijas1.00auditorija
4Kariesa riska novērtēšana un kariesa diagnostika bērniem dažādos vecumos.Lekcijas1.00auditorija
5Kariesa ārstēšana piena sakodienā.Lekcijas1.00auditorija
6Kariesa ārstēšana jauniem pastāvīgiem zobiem.Lekcijas1.00auditorija
7Zobu traumas bērniem.Lekcijas1.00auditorija
8Aktualitātes bērnu zobārstniecībā.Lekcijas1.00auditorija
9Cerebrālā trieka. Ēšanas un dzeršanas traucējumi bērniem ar cerebrālo trieku.Nodarbības2.00E-studiju vide
10Bērna izmeklēšana. Medicīniskās anamnēzes ievākšana. Ģimenes anamnēze. Zobu statusa noteikšana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Autiska spektra traucējumi. Alternatīvā komunikācija.Nodarbības1.00E-studiju vide
12Bērni ar hroniskiem veselības stāvokļiem – ietekme uz mutes dobuma veselību, profilaktiskās stratēģijas. Prakse rehabilitācijas centrā "Mēs esam līdzās" (Rīga, Lēdmanes iela 2) pie bērniem ar cerebrālo trieku.Nodarbības2.00klīniskā bāze
13Kraniofaciālais komplekss, piena un pastāvīgo zobu šķilšanās, augšana un attīstība. Piena un pastāvīgo zobu šķilšanās laiki. Sakodiens. Piena un pastāvīgo zobu anatomija un klīniskās pazīmes.Nodarbības1.00klīniskā bāze
14Pastāvīgais darbs. Eksāmens.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Piedalīties lekcijās, semināros un praktiskajās nodarbībās. Veikt patstāvīgos uzdevumus – sagatavot prezentāciju par alternatīvo komunikāciju un sekmīga tās aizstāvēšana. Gatavoties noslēguma testam, izmantojot lekciju un nodarbību mācību materiālus. Aizpildīt kursa novērtēšanas anketu.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējums veidojas kumulatīvi. Lekciju apmeklējums un aktīva dalība nodarbībās (30%) - pratīs pielietot zināšanas par bērna attīstību un augšanu, par bērna psiholoģisko un emocionālo attīstību, kariesa riska noteikšanu dažādos vecumos, zināšanas par zobu traumām, darbs ar bērniem ar īpašām vajadzībām (autismu un cerebrālo trieku). Prezentācijas par alternatīvo komunikāciju un tās aizstāvēšana sastāda 40% un rakstisks tests par nodarbībās apgūto (zināšanas par Cerebrālo trieku un autismu) - 30%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst zināšanas par bērna augšanu un attīstību, piena un pastāvīgo zobu veidošanos, sakodiena formēšanos. Mutes dobuma slimībām, to diagnostiku, profilaksi un ārstēšanu. Izpratni par kariesa izplatību un intensitāti bērniem. Neatliekamās palīdzības principus zobu traumām.
Prasmes: Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: • pratīs nodibināt kontaktu ar bērnu un bērna vecākiem; • spēs veikt vecumam atbilstošu izmeklēšanu un profilaktisko pasākumu plānošanu, diētas analīzi; • ievākt anamnēzi, noteikt kariesa risku. Veikt atbilstošas profilaktiskās manipulācijas un motivēt pacientus; • diagnosticēs kariesu piena un pastāvīgajos zobos; • spēs diagnosticēt un ārstēt gingivītu; • diagnosticēt mineralizācijas traucējumus un plānot profilaktiskos pasākumus; • prasme rīkoties pie zobu traumām; • pratīs sniegt atbilstošu ārstēšanu bērniem ar īpašām vajadzībām – autismu, cerebrālo trieku.
Kompetences:Identificēt riska grupu, atbilstoši pacienta vispārējam veselības stāvoklim. Noteikt risku grupas, atbilstoši pacienta prasmēm mutes higiēnā, siekalām, kariesa intensitātei, periodonta un mutes dobuma gļotādas apstākļiem un oklūzijai. Izstrādāt plānu mutes veselības izglītošanai, profilaksei un klīniskajai ārstēšanai, tās precīzai un pozitīvai sasniegšanai individuāli katram bērnam un pusaudzim. Pedagoģijas pamatprincipi, mācību procesa sastāvdaļas, informācijas atlases un nodošanas veidi. Motivācijas veidošana izglītības procesā un mācību tehnikas. Attieksmes un uzvedības maiņas iespējas, izglītības un procesa ietvaros.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Lekciju un nodarbību materiāli e-studijās.
2Lygidakis, N. A. et al. (2022) ‘Best clinical practice guidance for clinicians dealing with children presenting with molar-incisor-hypomineralisation (MIH): an updated European Academy of Paediatric Dentistry policy document’, European archives of paediatric dentistry: official journal of the European Academy of Paediatric Dentistry, 23(1), pp. 3–21.
3Maldupa I., Uribe S., Brinkmane A., Senakola E., Krūmiņa K. (2014) Fluorīdu lietošanas vadlīnijas Latvijā.
4Nassar Seifo, Mark Robertson, Jeanette MacLean, et.al. (2020) The use of silver diamine fuoride (SDF) in dental. BRITISH DENTAL JOURNAL. practice
5Splieth, C. H. et al. (2020) How to Intervene in the Caries Process in Children: A Joint ORCA and EFCD Expert Delphi Consensus Statement. Caries research, pp. 1–9.
6Stanley F., Blair E., Alberman E. (2000) Epidemiology and Causal Pathways. Editors: Bax MCO, Hart HM. London, UK: Mc Keith Press. (2024 gadā akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Kühnisch, J. et al. (2024) ‘ORCA-EFCD consensus report on clinical recommendation for caries diagnosis. Paper I: caries lesion detection and depth assessment’. Clinical oral investigations, 28(4), p. 227.
2 Koch G., S. PoulsenI. Espelid, D. Haubek. (2017) Pediatric Dentistry. A Clinical approach. 3rd edition. Wiley Blackwell.
3Ole Fejerskov, Edwina Kidd. (2015) Dental Caries The Disease and its Clinical Management. 3rd edition. Blackwell Munksgaard.
4International Journal of Paediatric Dentistry.
Citi informācijas avoti
1Pieejamie zinātniskie materiāli un interneta resursi.