.
Infekcijas slimības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2022 11:34:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZHAS_039 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Infekcijas slimības | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Rozentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, histoloģijā, mikrobioloģijā, virusoloģijā, imunoloģijā, bioķīmijā, bioloģijā, fizioloģijā un epidemioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sniegt teorētiskās zināšanas, praktiskās iemaņas un izpratni par infekcijas slimību izcelsmi, slimības progresēšanas mehānismiem cilvēka organismā, klīniskām pazīmēm un simptomiem, pieejamajām ārstēšanas stratēģijām un konkrētām terapeitiskām pieejām, infekcijas profilakses un kontroles metodēm, slimībām, ietekmi uz cilvēka dzīves kvalitāti un sabiedrības veselību kopumā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads infektoloģijā. Mācība par infekcijas un epidēmisko procesu. Infekcijas slimību vieta citu slimību vidū, kopīgais un atšķirīgais. Infekcijas slimību diagnostikas principi. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Medicīniskās palīdzības organizācija infekcijas slimību slimniekiem valstī. Slimnieku izmeklēšanas principi, hospitalizācijas noteikumi. Infekciju stacionāra uzbūve. Dezinfekcijas un sterilizācijas nozīme. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | HIV/ AIDS epidemioloģija, etioloģija, klīniskās ainas īpatnības, profilakse, ārstēšanas iespējas. Pēcekspozīcijas profilakse. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | HIV/ AIDS dabiskā norise, stadijas, to kritēriji. Jēdziens par oportūnistiskām infekcijām. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Akūts retrovīrusa sindroms. Limfadenopātijas diferenciāldiagnostika infekciju slimību gadījumos. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Difterija: etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze, klīniskā aina, profilakses principi. Izmaiņas žāvā un mutes dobumā infekcijas slimību gadījumā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Infekciozai mononukleozei līdzīgais sindroms. Iespējamie ierosinātāji, klīniskā aina, diferenciāldiagnoze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Gaisa - pilienu (t.sk. tuberkuloze) infekcijas slimības, etioloģija, epidemioloģija, klīniskās ainas raksturojums, ārstēšanas iespējas un profilakse. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Infekcijas slimību specifiskā profilakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Herpes vīrusu infekcijām raksturīgās klīniskās pazīmes, profilakses un ārstēšanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Vīrushepatītu epidemioloģija, etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, ārstēšanas un profilakses principi. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Infekciju slimību laboratoriskās diagnostikas principi un praktiskie aspekti. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Fekāli – orālo zarnu infekciju grupas raksturīgākās pazīmes, profilakse un terapijas taktika. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Neiroinfekciju etioloģiskā struktūra, klīniskās ainas īpatnības, diagnostika, terapijas principi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Ērču pārnēsātās slimības: ērču encefalīts, Laimborelioze, erlihioze. Specifiskā un nespecifiskā profilakse. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Infekcijas slimības imūnkompromitētiem pacientiem, t.sk. sēnīšu infekcijas. Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentiem tiek dots patstāvīgais darbs (uzdevums) par konkrētu tēmu ar kontroljautājumiem. Students sniedz atbildes atsaucoties uz lekcijās un literatūrā atrodamo informāciju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva darbība lekcijās un nodarbībās. Teorētisko zināšanu kontrole pārrunājot konkrēto tēmu, darbs ar literatūru, izmantojot e-vidi, un savlaicīga visu patstāvīgo darbu (uzdevumu ) izpilde. Noslēgumā rakstisks eksāmens par lekcijās un nodarbībās apgūtām tēmām. Eksāmens nokārtots, ja sniegtas 75% pareizas atbildes. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie spēs klasificēt infekcijas slimības pēc dažādām pazīmēm: ierosinātāja veida, izplatības ceļiem, norises smaguma un īpatnībām; aprakstīs un analizēs infekcijas slimību izplatības ierobežošanas iespējas; definēs profilakses pasākumus; novērtēs indivīdam nepieciešamo profilakses apjomu infekcijas slimību kontekstā; identificēs un klasificēs nepieciešamo veselības aprūpes apjomu indivīdam. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie spēs atpazīt konkrētu slimības simptomu un iegūt papildus nepieciešamos anamnēzes (dzīves, slimības, epidemioloģiskos) datus no pacienta; novērtēt simptomus, kas ļaus ieteikt vērsties pie ārsta – speciālista; realizēt nepieciešamos profilakses nosacījumus; profesionāli sadarboties ar kolēģiem un speciālistiem; izmantot patstāvīgas mācīšanās un e-medicīnas izmantošanas iespējas; pilnveidot izpratni par veselīgu dzīvesveidu un sabiedrības veselību. | ||||||||
Kompetences: | Sadarboties ar kolēģiem un speciālistiem: izmantot patstāvīgas mācīšanās un e-medicīnas izmantošanas iespējas, pilnveidot izpratni par veselīgu dzīvesveidu un sabiedrības veselību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Antonio Hernandez Conte. Stoeltings Anesthesia and Co-Existing Disease. Chapter: 25 Infectious diseases. p. 533-566. 2022, Elsevier Inc. | ||||||||
2 | Barlow Gavin, William L. Irving and Peter J. Moss. Clinical Medicine. 2021 Elsevier, 10th edition. 487-582 | ||||||||
3 | European AIDS Clinical Society Guidelines. Version 10.01, October 2020 | ||||||||
4 | HIV/AIDS, B hepatīts un C hepatīts, seksuāli transmisīvās infekcijas. Rīga, 2014 | ||||||||
5 | Kliegman. Nelson Textbook of Pediatrics. 2020, Elsevier Inc. Chapter 292, 1745-1747.e1. | ||||||||
6 | Mandell, Douglas, and Bennett's .Principles and Practice of Infectious Diseases. 9th Edition. 2020, Elsevier. | ||||||||
7 | MD.Murray & Nadel's Textbook of Respiratory Medicine. 7th Edition. 2022, Elsevier. | ||||||||
8 | Vīksna L. Infekcijas slimības. Rīga. Medicīnas apgāds. 2011. (Saturs nemainīgs) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Feldman M, Friedman L S, Brandt L J. Sleisenger and Fordtran’s gastrointestinal and liver disease: review and assessment. 2 vol. 11th edition. Edinburgh: Elsevier Sounders; 2021. | ||||||||
2 | Liepiņš M. A.Lejnieks. Rekomendācijas empīriskai un etiotropai antimikrobiālai ārstēšanai. (4. redakcija). 2020 | ||||||||
3 | Sarah S. Long, David W. Kimberlin, Mary Anne Jackson, Michael T. Brady. . Red Book: 2018-2021. Report of the Committee on Infectious Diseases. | ||||||||
4 | SPKC. Bērnu vakcinācijas kalendārs 2022. gadā | ||||||||
5 | Sunit K. Singh. Human emerging and re-emerging infections. 2016 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | PVO iknedēļas ziņojumi – epidemioloģiskie |