.
Izglītojošais darbs - prakse mutes veselības veicināšanā II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.02.2024 11:29:09
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZHAS_048 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Mironova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 9 | ||||
Kopā kontaktstundas | 17 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 21 | ||||
Kopā kontaktstundas | 23 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselības un veselības veicināšanas filozofijā, sabiedrības veselībā un aprūpē zobārstniecībā, stomatoloģisko saslimšanu profilaksē. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem praktiskas un teorētiskas zināšanas un pieredzi mutes veselības veicināšanā un izglītošanā veciem cilvēkiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Gerontoloģijas pamati. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Novecošanās radītās izmaiņas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Geriatriska pacienta biežākās veselības problēmas. Biežākās veco ļaužu aprūpes problēmas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Novecošanas ietekme uz mutes un zobu veselību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Izglītojošā materiāla izveide senioriem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mutes un zobu kopšana senioriem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Darbs (lekcija) Sociālajos Dienas centros. | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
8 | Komunikācijas īpatnības darbā ar senioriem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Studentu izveidotā materiālu analīze. Prezentācijas Sociālajiem centriem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Darbs ar senioru klīnikā | Nodarbības | 4.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Prakses atsauksmes un aizstāvēšana. Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti individuāli izstrādā prezentāciju un izglītojošo materiālu Dienas Sociālajiem centriem, to prezentē un sniedz izglītojošu lekciju kādā no Sociālajiem centriem. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Nodarbību un lekciju apmeklējums. Prezentācijas un izglītojošos materiālu izstrādes izvērtēšana un aizstāvēšana sastāda 30% no vērtējuma. Daudzizvēļu jautājumu tests par lekcijās un nodarbībās apgūtām tēmām. Tests nokārtots, ja sniegtas 55% pareizas atbildes. Testa vērtējums sastāda 30% no gala vērtējuma. Darbs ar pacientu klīnikā, tas sastāda 40% gala vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Beidzot studiju kursu, studentiem būs zināšanas par senioru mutes veselību. Zināšanas par vecāku pacientu organisma īpatnībām, izpratne par patoloģiskiem procesiem mutes dobumā veciem cilvēkiem, zināšanas vecāku pacientu ārstēšanā un mutes veselības uzlabošanā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs izvērtēt vecu cilvēku attieksmi un zināšanas par mutes veselības veicināšanas iespējām. Sniegt rekomendācijas par diētu saistībā ar zobu kariesu. Pratīs izvērtēt medikamentu ietekmi uz mutes veselību. Veikt profilakses pasākumus un sniegt mutes higiēnas pasākumus gados veciem cilvēkiem. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs pielietot zināšanas, sniedzot aprūpi vecāka gada gājuma cilvēkiem klīnikā, izvērtējot vispārējo veselības stāvokli un ieradumus. Būs kompetences – identificēt riska grupas atbilstoši pacienta prasmēm mutes dobuma higiēnā, kariesa intensitātes noteikšana, periodonta un mutes gļotādas stāvokļa un oklūzijas izvērtēšana. Spēs izstrādāt mutes veselības izglītības, profilakses un klīniskās ārstēšanas plānu, tā sniedzot piemērotu ārstēšanu katram vecāka gadagājuma pacientam. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Boyd, Linda D., et al. Wilkins' Clinical Practice of the Dental Hygienist. Jones & Bartlett Learning, LLC, 2020. ProQuest Ebook Central | ||||||||
2 | Doshi M., and Geddis-Regan A. Oral Health and Dental Care in the Ageing Population. Springer International Publishing AG, 2022. ProQuest Ebook Central | ||||||||
3 | Felton, Simon H., and Alison Chapman. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. John Wiley & Sons, Incorporated, 2013. ProQuest Ebook Central | ||||||||
4 | Friedman, Paula K. Geriatric Dentistry : Caring for Our Aging Population. John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central | ||||||||
5 | Mostofsky, David I. Behavioral Dentistry. John Wiley & Sons, Incorporated, 2013. ProQuest Ebook Central | ||||||||
6 | Newman and Carranza's Clinical Periodontology. 13th Edition. 2019 by Elsevier, Inc. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Lee Cohen. The Wiley Encyclopedia of Health Psychology. 2021. ProQuest Ebook Central | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | National Institute for Health and Care Excellence (NICE) GUIDELINE. Oral health for adults in care homes (NG48) 2016. |