.
Sabiedrības veselības aprūpe un profilakse zobārstniecībā I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 11:54:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_063 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Egita Senakola | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 13 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 26 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 34 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, mikrobioloģija, ķīmija, bioķīmija, anatomija, histoloģija, dentālā anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt profilaktiskās zobārstniecības aprūpes modeli pilsētā, rajonā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads sabiedrības veselības aprūpē - vēsturiskais pārskats, definīcija. Primārās mutes veselības aprūpes koncepcija. Stratēģijas, lai kontrolētu mutes saslimšanas (kopējo riska faktoru pieeja). Mutes veselības situācija Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Mutes veselības veicināšanas principi. Veselības koncepcija un veselības veicināšanas definīcija, principi un aktivitātes (PVO 1986, Otavas Harta). Izglītojošās programmas mutes veselības veicināšanā Latvijā. Zobārstniecības aprūpes modeļi Eiropā un pasaulē. Latvijas modelis. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Uzturs, diētas vadlīnijas un uztura politika saistībā ar mutes veselību. Zobu kariess un erozijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Zobu traumu profilakse. Smēķēšana un mutes veselība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Zobu higiēnistu apmācības modeļi pasaulē un Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Stomatoloģisko slimību profilakses vēsturiskie aspekti Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Zobu aplikuma nozīme zobu kariesa un periodonta slimību profilaksē. Demineralizācijas un remineralizācijas process. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Mutes veselības stāvokļa novērtēšanas indeksi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Fluorīdu nozīme zobu kariesa profilaksē. Fluorīdu profilakses veidi-endogēnā (sistēmiskā) un eksogēnā (lokālā) profilakse. Lokāla fluorīdu lietošana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Mutes kopšanas līdzekļi un palīglīdzekļi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Zobu pastas. Zobu pastu veidi un sastāvs. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Siekalu loma mutes profilaksē. Halitoze-slikta elpa. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Sīlanti zobārstniecībā. To veidi un uzklāšanas tehnika. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Smēķēšanas ietekme uz mutes veselību. Bezdūmu tabakas produkti un elektroniskās cigaretes. Smēķēšanas atmešanas programma zobārstniecības praksēs. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Uzturs, diētas vadlīnijas un uztura politika saistībā ar mutes veselību. Zobu kariess un erozijas. Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un iedzīvotājus veselīga uztura politikā. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un iedzīvotājus, kā novērst zobu traumas un kā rīkoties zobu traumas gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
17 | Zobu higiēnistu apmācības modeļi pasaulē un Latvijā. Zobu higiēnistu profesijas standarts. Ieskaite. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sagatavot mutes veselību veicinošas prezentācijas, bukletus, plakātus, video. Izglītot zobārstniecības pacientus (visās vecuma grupās). Lasīt uz pierādījumiem balstītu zinātnisko literatūru. Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un semināru apmeklējums ir obligāts. Mazo testu sekmīga nokārtošana semestra laikā. Prezentāciju gatavošana un uzstāšanās studiju kursa laikā, izglītojošo materiālu izstrāde. Patstāvīgs un individuāls darbs literatūras apskata sagatavošanai. Rakstisks eksāmens kursa noslēgumā. Gala vērtējums veidojas no: 70% nodarbību apmeklējums, patstāvīgais darbs nodarbībās, mājās - prezentāciju gatavošana; 30% rakstisks eksāmens esejas veidā. Eksāmens nokārtots, ja sniegtas 60% izsmeļošas un pareizas atbildes uz teorētiskiem jautājumiem par doto studiju kursu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Beidzot kursu, studentam būs zināšanas par primārās veselības aprūpes principiem, sabiedrību un mutes veselību (kopējo riska faktoru pieeju), mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Eiropā un Latvijā, mutes veselības veicināšanas, izglītošanas principiem un pieejamību mutes veselības uzlabošanā, zobārstniecības aprūpes principiem visa vecuma cilvēkiem, zobārstniecības aprūpes plānošanu pilsētā un rajonā. | ||||||||
Prasmes: | Students pēc kursa beigšanas spēs novērtēt veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus, būs spējīgs ieteikt profilakses programmas un stratēģijas pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā, attīstīs kritiskas iemaņas sava paša veiktā darba izvērtējumam zobārstniecībā, izvērtēs atsevišķa indivīda vajadzības pēc zobārstniecības palīdzības un profilakses, saskaņos to ar visas sabiedrības vajadzībām. | ||||||||
Kompetences: | Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro veselības aprūpi visu vecumu pacientiem, ievērojot pašreizējo koncepciju par mutes slimību profilaksi. Spēja sadarbībā ar zobārstniecības komandu piedalīties izglītojošo un profilaktisko programmu plānošanā, organizēšanā, ieviešanā iedzīvotājiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Paula Moynihan, Yuka Makino, Poul Erik Petersen,| Hiroshi Ogawa. Implications of WHO Guideline on Sugars for dental health professionals. Community Dent Oral Epidemiol. 2018;46:1–7. | ||||||||
2 | EU Manual of Dental Practice 2015 Edition 5.1. Cardiff University, Wales, United Kingdom. | ||||||||
3 | Gehrig, Jill S. Patient Assessment Tutorials: a Step-By-Step Guide for the Dental Hygienist : A Step-By-Step Guide for the Dental Hygienist, Jones & Bartlett Learning, LLC, 2020. ProQuest Ebook Central | ||||||||
4 | WHO, Guideline : Sugars Intake for Adults and Children, World Health Organization, 2015. ProQuest Ebook Central | ||||||||
5 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance. Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
6 | Burt and Eklund's dentistry, dental practice, and the community / St. Louis. Missouri : Elsevier : AAPHD, American Association of Public Health Dentistry, 2021 | ||||||||
7 | Rokasgrāmata „Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu” LR Veselības ministrija, 2018. | ||||||||
8 | E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp. | ||||||||
9 | Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2022./2023.m.g. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Edwina A. M. Kidd. Essentials of Dental Caries: The Disease and Its Management (Kidd, Essentials of Dental Caries). Oxford University Press, 2016. | ||||||||
2 | Toolkit for delivering the 5A’s and 5R’s brief tobacco interventions in primary care, WHO, 2014. | ||||||||
3 | Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention, WHO, 2017. | ||||||||
4 | Egita Senakola - Publikācijas Doctus 2018. - 2020. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley online library, EBSCO, Dyna Med. | ||||||||
2 | Oral Health - World Health Organization (WHO), 2024. | ||||||||
3 | World Oral Health Day, FDI. |