Pārlekt uz galveno saturu

Stomatoloģisko slimību profilakse un Periodontoloģija-Valsts eksāmens

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 12:16:31
Par studiju kursu
Kursa kods:ZTMVK_069LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Egita Senakola
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, zhsatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas4
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sekmīgi apgūtas teorētiskās un praktiskās zināšanas un prasmes studiju kursā "Periodontoloģija-preklīnika un klīnika", "Prakse klīniskā vidē", "Periodontoloģija", "Stomatoloģisko slimību profilakse", "Karioloģija", "Dentālā rentgenoloģija", "Sabiedrības veselības aprūpe zobārstniecībā".
Mērķis:
Diagnosticēt studiju programmas ,,Zobu higiēnists'' studējošo teorētiskās un praktiskās zināšanas studiju kursos "Stomatoloģisko slimību profilakse", "Periodontoloģija'' un "Prakse klīniskā vidē"
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Rakstiskais eksāmens teorētisko zināšanu pārbaudei Stomatoloģisko slimību profilaksē un PeriodontoloģijāNodarbības1.00auditorija
2Mutisks pārbaudījums. Stomatoloģisko slimību profilakse un Periodontoloģija - Valsts pārbaudījums.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Izmantojot e-studijās pieejamos mācību materiālus gatavoties Valsts pārbaudījumam. Sagatavot un iesniegt e-studijās vienu klīnisko gadījumu pēc noteiktiem kritērijiem, kuri pieejami e-studijās. Studentam jāapmeklē lekcijas un nodarbības. Lai students tiktu pielaists pie Valsts pārbaudījuma, jābūt sekmīgi nokārtotām ieskaitēm un gala pārbaudījumiem kursos "Periodontoloģija-preklīnika un klīnika", "Prakse klīniskā vidē", "Periodontoloģija", "Stomatoloģisko slimību profilaksē" un visos studiju kursos.
Vērtēšanas kritēriji:
Valsts pārbaudījuma (VP) vērtējums veidojas no trīs daļām un tā vērtēšanas kārtība ir noteikta īpaši izstrādātā nolikumā, kas studentiem ir pieejams e-studijās. Pirmā daļa - Akumulētais pārbaudījums: gala vērtējums studiju kursā Prakse klīniskā vidē - 4. semestrī ar noslēguma klīniski / praktisko pārbaudījumu un gala vērtējums studiju kursā Stomatoloģisko saslimšanu profilaksē 4. semestrī. VP Pirmās daļas vērtējums ir vidējais svērtais no studiju kursiem Prakse klīniskā vidē un Stomatoloģisko saslimšanu profilakse rezultātiem un tas sastāda 30% vērtējuma no kopējā VP rezultāta. Otrā daļa - integrētais rakstiskais pārbaudījums - tests, tiek kārtots klātienē RSU datorklasē, tas sastāda 30% vērtējuma no kopējā VP rezultāta. Norises laiks 1,5 akadēmiskās stundas. Tests ir nokārtots, ja sniegtas 55% pareizas atbildes. Vērtējums tiek pārvērsts ballēs atbilstoši RSU nolikumam. Trešā daļa - Integrētais mutiskais pārbaudījums; Stomatoloģisko slimību profilakse un Periodontoloģija - Valsts eksāmens sastāv no mutiska pārbaudījuma, kas sastāda 40% vērtējuma no kopējā VP rezultāta. Katrā pārbaudījuma daļā punktu skaits tiek iegūts pēc noteiktiem vērtēšanas kritērijiem. VP visu daļu rezultējošais vērtējums notiek pēc vispārpieņemtās 10 ballu sistēmas. Nosakot rezultējošo vērtējumu tiek ņemts vērā VP daļu procentuālais nozīmīgums. Ja kādā no VP daļām ir nesekmīgs vērtējums, studējošais netiek pielaists pie nākamo daļu kārtošanas. Sekmīgi nokārtotās VP daļas tiek ieskaitītas un nākamajā gadā tās atkārtoti nav jākārto.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Valsts pārbaudījums
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Nokārtojot eksāmenu Stomatoloģisko slimību profilaksē un Periodontoloģijā, studentiem būs zināšanas: • aprakstīt kariesa un citu mutes slimību pierakstīšanas metodes, lietojot dažādus indeksus, tā diagnosticējot mutes slimības dažādās to stadijās; • izklāstīt epidemioloģiskos datus par mutes slimībām Latvijā un Pasaulē, izprast to saistību ar dažādiem riska faktoriem; • izskaidrot kariesa riska noteikšanas lomu un metodikas individuālā un populācijas līmenī; • atpazīt esošās uz pierādījumiem balstītās profilakses metodes, spēt izvērtēt informāciju par jaunām profilakses metodēm; • par Fluorīdu vadlīnijām Latvijā; • par mutes kopšanas līdzekļiem un to pielietošanu visās vecuma grupās; • kritiski izvērtēt literatūrā publicētu informāciju par jaunām kariesa un citu mutes slimību klasificēšanas un pierakstīšanas metodēm; • nosaukt un raksturot uz pierādījumiem balstītas zobārstniecības principus, to pielietošanu individuāli, grupā un populācijas līmenī; • par zobu balstaudu-periodonta uzbūvi, funkcijām un slimībām, kā arī to saistību ar sakodiena īpatnībām, zobu un organisma sistēmu slimībām; • novērtēt kopsakarības slimību diagnostikā, ārstēšanas metožu izvēlē un to pielietošanu klīniskajā praksē; • par periodonta ārstēšanā izmantojamiem instrumentiem un materiāliem, to veidiem un pielietošanu; • par zobakmens noņemšanas instrumentu asināšanu.
Prasmes:Nokārtojot eksāmenu Stomatoloģisko slimību profilaksē un Periodontoloģijā studenti pratīs: • izskaidrot iegūtos datus par pacienta vispārējo veselību, sociālajiem faktoriem, tāpat studenti spēs analizēt pacienta uztura paradumus un tā saistību ar mutes veselību, fluorīdu lietošanas vēsturi un Latvijā izstrādātās vadlīnijas un mutes higiēnas paradumus, kā arī identificēt pacienta zināšanu nepilnības; • izklāstīt pacientam kariesa riska noteikšanas rezultātus, nodrošinot individuālas rekomendācijas riska mazināšanā; • novērtēt kariozā procesa attīstības stadijas un aktivitāti; • izvērtēt individuāli zobu fisūru morfoloģiju un silantu ieklāšanas nepieciešamību; •Ievākt anamnēzi, ievērojot ergonomiku un infekcijas kontroli (Pacienta kartiņa, informācija par mutes kopšanas paradumiem, ergonomikas ievērošana, ēšanas paradumu analīze, infekcijas kontroles ievērošana, attieksme pret pacientu, TML izmeklēšana); • veikt pilnu periodonta izmeklēšanu, izvēloties atbilstošus instrumentus ( smaganu asiņošanas izvērtēšana, zobakmens noteikšana, periodontālo kabatu noteikšana, BPE indeksa pielietošana, Z/A instrumentu izvēle, pielietošana, asināšana, plānotās manipulācijas izvēle atbilstoši situācijai, recesijas, anatomija); • veikt kariesa un citu cieto audu pataloģiju novērtēšanu (kariesa noteikšana-hipodiagnostika, hiperdiagnostika, cieto audu pataloģijas, plombes lokalizācijas noteikšanu( KPE indeksa pielietošana); • rekomendēt un parādīt atbilstošus mutes kopšanas līdzekļus mutes veselības uzlabošanā konkrētam pacientam (zobu tīrīšanas tehnika, zobu birstes, starpzobu kopšanas līdzekļi, zobu pastas, apmeklējuma intervāli, papildus mutes kopšanas līdzekļi).
Kompetences:Sekmīga teorētiskā un praktiskā gala eksāmena Stomatoloģisko slimību profilakse un Periodontoloģijā nokārtošanas rezultātā studenti spēj pielietot teorētiskās un praktiskās zināšanas pacientu mutes dobuma slimību diagnostikā un ārstēšanā, spēj pielietot uz pierādījumiem balstītas metodes un iegūtās zināšanas gan individuāli, gan populāciju līmenī atbilstoši piešķirtajam kvalifikācijas līmenim un profesijas standartam.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Boyd, Linda D., et al. Wilkins' Clinical Practice of the Dental Hygienist. Jones & Bartlett Learning, LLC, 2020. ProQuest Ebook Central.
2Chestnutt, Ivor G. Dental Public Health at a Glance. John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central.
3 Clinical overview. Dental cariess. Elsevier Point of Care. 2022.
4E-studiju vidē pieejamie lekciju un nodarbību mācību materiāli.
5Jill S. Gehrig, Daniel E. Shin, Donald E. Willmann. Foundations of Periodontics for the Dental Hygienist, Enhanced. Vol Enhanced. 5th edition. Jones & Bartlett Learning; 2020.
6Maldupa I., Uribe S., Brinkmane A., Senakola E., Krūmiņa K. Fluorīdu lietošanas vadlīnijas. 2014.
7 Newman and Carranza. Clinical Periodontology. 13th edition. 2019 by Elsevier
8Norādījumi periodonta un periimplanta audu slimību jaunās klasifikācijas pielietošanai klīniskajā praksē. Rīga: RSU, 2021.
Papildu literatūra
1Fink, Johannes Karl. Materials, Chemicals and Methods for Dental Applications. John Wiley & Sons, Incorporated, 2018. ProQuest Ebook Central.
2Gehrig, Jill S., et al. Fundamentals of Periodontal Instrumentation and Advanced Root Instrumentation. Enhanced. Jones & Bartlett Learning, LLC, 2020. ProQuest Ebook Central.
3Handbook of Clinical Techniques in Pediatric Dentistry. edited by Jane A. Soxman, and Jane A Soxman. John Wiley & Sons, Incorporated, 2015. ProQuest Ebook Central, Chapter 9 Sealants pp 77-82; 6 pages
4Koch, Goran. Pediatric Dentistry : A Clinical Approach. John Wiley & Sons, Incorporated, 2017. ProQuest Ebook Central.
5Niklaus P. Lang. Clinical Periodontology and Implant Dentistry. 2 Volume Set, edited by, Incorporated. John Wiley & Sons 2015. ProQuest Ebook Central.
Citi informācijas avoti
1„Journal of Clinical Periodontology”
2American academy of periodontology. AAP
3Lekciju materiāli kursā" Periodontoloģija-preklīnika un klīnika", "Periodontoloģija", "Stomatoloģisko slimību profilakse".