.
Pierādījumos balstīta zobārstniecība mutes veselības aprūpes sistēmās
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.07.2024 14:13:57
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_078 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Brinkmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 33 | ||||
Kopā kontaktstundas | 39 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, mikrobioloģija, ķīmija, bioķīmija, anatomija, histoloģija, embrioloģija, dentālā anatomija, profilakse zobārstniecībā, un sabiedrības veselības aprūpe zobārstniecībā, periodontoloģija, bērnu zobārstniecība. | ||||||||
Mērķis: | 1. Attīstīt prasmes un kompetences pacienta mutes veselības stāvokļa un saslimšanu riska novērtēšanai, praktizēt uz pierādījumiem balstītas kariesa ārstēšanas un kontroles metodes dažādu risku grupu pacientiem. 2. Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kariesa kontroles stratēģiju individuālā un populācijas līmenī atkārtošana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Riska grupu pacientu pieņemšana - anamnēzes ievākšana, vispārēja izmeklēšana, kompleksa ārstēšanas plāsa sastādīšana, ietverot nosūtījumus pie speciālistiem vajadzības gadījumā, neinvazīvu un minimāli invazīvu manipulāciju veikšana kariesa ārstēšanai, uzvedības modifikācija un/vai rekomendācijas pacientam/aprūpētājam atkarībā no stāvokļa, nodrošinot kariesa kontroli ilgtermiņā. | Nodarbības | 5.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Studentu pacientu prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Mutes veselības aprūpe pacientiem ar īpašām vajadzībām. Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapijas). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Tabakas lietošanas kaitīgums mutes veselībai. Zobārstniecības komandas loma tabakas kontrolē. Piecu soļu modelis (Jautā! Iesaki! Novērtē! Atbalsti! Seko!). Farmakoloģiskās terapijas izmantošana. Motivējošā intervēšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Mutes veselības veicināšanas aktualitātes Latvijā un pasaulē. Starptautiski dokumenti kariesa (īpaši agrīnā zobu kariesa) un periodonta saslimšanu profilaksei un kontrolei. Mutes veselības indikātori. Dzīves kvalitāte saistībā ar mutes veselību. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību: Kas ir ksilitols? Ksilitola darbības mehānisms un ieteicamās devas. Uz pierādījumiem balstītas ksilitola pielietošanas programmas iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās (Somijas un citu valstu pieredze). | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapiju). Ko zobārstniecības komanda var darīt? | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Tabakas lietošanas kaitīgums mutes veselībai. Zobārstniecības komandas loma tabakas kontrolē. Piecu soļu modelis (Jautā! Iesaki! Novērtē! Atbalsti! Seko!). Farmakoloģiskās terapijas izmantošana. Motivējošā intervēšana. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Sagatavo vismaz 2 klīnisko gadījumu prezentācijas/atskaites. 2. Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām (gatavojot prezentācijas), lai apliecinātu savas teorētiskās zināšanas. Mutes veselību veicinošu bukletu vai video izstrāde. 3. Kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. daļa - klīnisko gadījumu prezentāciju vērtējums pēc rubrikas. 2. daļa - prezentācijas studiju kursa laikā, izglītojošo bukletu vai video izstrāde. Kopējā atzīme veidojas no 50% pirmā daļa un 50% otrā daļa. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1.daļa - Pacientu vajadzību, vēlmju un interešu izzināšana un novērtēšana attiecībā uz kariesa un citu zobu cieto audu bojājumu ārstēšanu. Pārzināt ārstēšanas iespējas, tostarp gadījumus, kad jāvēršas pie speciālistiem medicīniskajā un zobārstniecības aprūpē citu, retāk sastopamu zobu cieto audu traucējumu vai medicīnisku slimību, kas izraisa zobu cieto audu traucējumus, gadījumā. 2.daļa - Ietver izpratni par uz pierādījumiem balstītas primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. Izprast jaunas pieejas mutes veselības veicināšanā un mutes veselības indikātoru pielietojuma nepieciešamībā. | ||||||||
Prasmes: | 1.daļa - Pacientu vajadzību, vēlmju un interešu noskaidrošana un novērtēšana attiecībā uz kariesa ārstēšanu. Attiecīgo anamnēzes un izmeklējumu rezultātu apkopošana, tos apvienojot un interpretējot, lai nodrošinātu pacientu centrētu klīnisko lēmumu pieņemšanu. Klīnisko lēmumu pieņemšana, vajadzības gadījumā ņemot vērā kariesa monitoringa, atkārtotas pārbaudes un kontroles rezultātus. 2. daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības – pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas īsās intervences modeli (5A modelis), izglītot pacientus kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā. | ||||||||
Kompetences: | 1 daļa - Visas būtiskās informācijas sintēze, apvienojot un interpretējot riska novērtēšanas un diagnostikas procesu rezultātus, pacientu vajadzības, vēlmes un intereses, kā arī kontroļu, atkārtotu izmeklēšanu un stāvokļa novertēšanas rezultātus. 2 daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem, arī ar īpašām vajadzībām. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē dažādās vecuma grupās. Izvērtēt dažādu valstu pieredzi mutes veselības izglītošanas un smēķēšanas atmešanas programmu ieviešanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance., Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
2 | Daly B., Watt R.G., Batchelor P. Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013. | ||||||||
3 | Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p. | ||||||||
4 | Mason J. Concepts in Dental Public Health. 2nd Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2020. | ||||||||
5 | Maldupa I, Sopule A, Uribe SE, Brinkmane A, Senakola E. Caries Prevalence and Severity for 12-Year-Old Children in Latvia. Int Dent J. 2021 Jun;71(3):214–23. | ||||||||
6 | Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015. | ||||||||
7 | Pitts N. “Detection, Assessment, Diagnosis and Monitoring of Caries”. Karger, 2009 (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mostofsky D.I., Fortune F. Behavioral Dentistry. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2014, 11-26, 237-250, 323-348. | ||||||||
2 | The Oral Management of Oncology Patients Requiring Radiotherapy, Chemotherapy and / or Bone Marrow Transplantation. Clinical Guidelines UK, 2018. | ||||||||
3 | Ross M Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206. | ||||||||
4 | Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention, WHO, 2017. | ||||||||
5 | E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp. | ||||||||
6 | Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu : rokasgrāmata primārās un perinatālās aprūpes speciālistiem nikotīna atkarīgu pacientu diagnosticēšanai un īsās intervences sniegšanai pacientu smēķēšanas atmešanas veicināšanai. | ||||||||
7 | Edwina A. M. Kidd. Essentials of Dental Caries: The Disease and its Management (Kidd, Essentials of Dental Caries). Oxford University Press, 2016. | ||||||||
8 | Gimenez T, Piovesan C, Braga MM, Raggio DP, Deery C, Ricketts DN, et al. Visual Inspection for Caries Detection A Systematic Review and Meta-analysis. J Dent Res. 2015 Jul;94(7):895-904. | ||||||||
9 | Senneby A, Mejàre I, Sahlin NE, Svensäter G, Rohlin M. Diagnostic accuracy of different caries risk assessment methods. A systematic review. J Dent. 2015 Dec;43(12):1385-93. | ||||||||
10 | Simón-Soro A, Mira A. Solving the etiology of dental caries. Trends Microbiol. 2015 Feb;23(2):76-82. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Willey online library, EBSCO, Dyna Med. | ||||||||
2 | Oral Health - World Health Organization (WHO) | ||||||||
3 | World Oral Health Day, FDI. | ||||||||
4 | Egita Senakola un citi autori- Publikācijas Doctus | ||||||||
5 | A.Brinkmane, E.Senakola. Lai zobiņi nebūtu jālabo narkozē. Žurnāls Veselība. Aprīlis, 2018., 20.- 27.lpp. | ||||||||
6 | ICDAS | ||||||||
7 | Länken behöver uppdateras | ||||||||
8 | ADA |