Pārlekt uz galveno saturu

Pierādījumos balstīta zobārstniecība mutes veselības aprūpes sistēmās

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.07.2024 14:13:57
Par studiju kursu
Kursa kods:ZTMVK_078LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anda Brinkmane
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, tskatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas33
Kopā kontaktstundas39
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bioloģija, mikrobioloģija, ķīmija, bioķīmija, anatomija, histoloģija, embrioloģija, dentālā anatomija, profilakse zobārstniecībā, un sabiedrības veselības aprūpe zobārstniecībā, periodontoloģija, bērnu zobārstniecība.
Mērķis:
1. Attīstīt prasmes un kompetences pacienta mutes veselības stāvokļa un saslimšanu riska novērtēšanai, praktizēt uz pierādījumiem balstītas kariesa ārstēšanas un kontroles metodes dažādu risku grupu pacientiem. 2. Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kariesa kontroles stratēģiju individuālā un populācijas līmenī atkārtošana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
2Riska grupu pacientu pieņemšana - anamnēzes ievākšana, vispārēja izmeklēšana, kompleksa ārstēšanas plāsa sastādīšana, ietverot nosūtījumus pie speciālistiem vajadzības gadījumā, neinvazīvu un minimāli invazīvu manipulāciju veikšana kariesa ārstēšanai, uzvedības modifikācija un/vai rekomendācijas pacientam/aprūpētājam atkarībā no stāvokļa, nodrošinot kariesa kontroli ilgtermiņā.Nodarbības5.00klīniskā bāze
3Studentu pacientu prezentācijas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Mutes veselības aprūpe pacientiem ar īpašām vajadzībām. Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapijas).Lekcijas1.00E-studiju vide
6Tabakas lietošanas kaitīgums mutes veselībai. Zobārstniecības komandas loma tabakas kontrolē. Piecu soļu modelis (Jautā! Iesaki! Novērtē! Atbalsti! Seko!). Farmakoloģiskās terapijas izmantošana. Motivējošā intervēšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Mutes veselības veicināšanas aktualitātes Latvijā un pasaulē. Starptautiski dokumenti kariesa (īpaši agrīnā zobu kariesa) un periodonta saslimšanu profilaksei un kontrolei. Mutes veselības indikātori. Dzīves kvalitāte saistībā ar mutes veselību.Nodarbības1.00E-studiju vide
8Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību: Kas ir ksilitols? Ksilitola darbības mehānisms un ieteicamās devas. Uz pierādījumiem balstītas ksilitola pielietošanas programmas iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās (Somijas un citu valstu pieredze).Nodarbības1.00E-studiju vide
9Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapiju). Ko zobārstniecības komanda var darīt?Nodarbības1.00E-studiju vide
10Tabakas lietošanas kaitīgums mutes veselībai. Zobārstniecības komandas loma tabakas kontrolē. Piecu soļu modelis (Jautā! Iesaki! Novērtē! Atbalsti! Seko!). Farmakoloģiskās terapijas izmantošana. Motivējošā intervēšana.Nodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Sagatavo vismaz 2 klīnisko gadījumu prezentācijas/atskaites. 2. Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām (gatavojot prezentācijas), lai apliecinātu savas teorētiskās zināšanas. Mutes veselību veicinošu bukletu vai video izstrāde. 3. Kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu.
Vērtēšanas kritēriji:
1. daļa - klīnisko gadījumu prezentāciju vērtējums pēc rubrikas. 2. daļa - prezentācijas studiju kursa laikā, izglītojošo bukletu vai video izstrāde. Kopējā atzīme veidojas no 50% pirmā daļa un 50% otrā daļa.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:1.daļa - Pacientu vajadzību, vēlmju un interešu izzināšana un novērtēšana attiecībā uz kariesa un citu zobu cieto audu bojājumu ārstēšanu. Pārzināt ārstēšanas iespējas, tostarp gadījumus, kad jāvēršas pie speciālistiem medicīniskajā un zobārstniecības aprūpē citu, retāk sastopamu zobu cieto audu traucējumu vai medicīnisku slimību, kas izraisa zobu cieto audu traucējumus, gadījumā. 2.daļa - Ietver izpratni par uz pierādījumiem balstītas primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. Izprast jaunas pieejas mutes veselības veicināšanā un mutes veselības indikātoru pielietojuma nepieciešamībā.
Prasmes:1.daļa - Pacientu vajadzību, vēlmju un interešu noskaidrošana un novērtēšana attiecībā uz kariesa ārstēšanu. Attiecīgo anamnēzes un izmeklējumu rezultātu apkopošana, tos apvienojot un interpretējot, lai nodrošinātu pacientu centrētu klīnisko lēmumu pieņemšanu. Klīnisko lēmumu pieņemšana, vajadzības gadījumā ņemot vērā kariesa monitoringa, atkārtotas pārbaudes un kontroles rezultātus. 2. daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības – pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas īsās intervences modeli (5A modelis), izglītot pacientus kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā.
Kompetences:1 daļa - Visas būtiskās informācijas sintēze, apvienojot un interpretējot riska novērtēšanas un diagnostikas procesu rezultātus, pacientu vajadzības, vēlmes un intereses, kā arī kontroļu, atkārtotu izmeklēšanu un stāvokļa novertēšanas rezultātus. 2 daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem, arī ar īpašām vajadzībām. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē dažādās vecuma grupās. Izvērtēt dažādu valstu pieredzi mutes veselības izglītošanas un smēķēšanas atmešanas programmu ieviešanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance., Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p.
2Daly B., Watt R.G., Batchelor P. Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013.
3Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p.
4Mason J. Concepts in Dental Public Health. 2nd Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2020.
5Maldupa I, Sopule A, Uribe SE, Brinkmane A, Senakola E. Caries Prevalence and Severity for 12-Year-Old Children in Latvia. Int Dent J. 2021 Jun;71(3):214–23.
6Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015.
7Pitts N. “Detection, Assessment, Diagnosis and Monitoring of Caries”. Karger, 2009 (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Mostofsky D.I., Fortune F. Behavioral Dentistry. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2014, 11-26, 237-250, 323-348.
2The Oral Management of Oncology Patients Requiring Radiotherapy, Chemotherapy and / or Bone Marrow Transplantation. Clinical Guidelines UK, 2018.
3Ross M Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206.
4Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention, WHO, 2017.
5E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp.
6Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu : rokasgrāmata primārās un perinatālās aprūpes speciālistiem nikotīna atkarīgu pacientu diagnosticēšanai un īsās intervences sniegšanai pacientu smēķēšanas atmešanas veicināšanai.
7Edwina A. M. Kidd. Essentials of Dental Caries: The Disease and its Management (Kidd, Essentials of Dental Caries). Oxford University Press, 2016.
8Gimenez T, Piovesan C, Braga MM, Raggio DP, Deery C, Ricketts DN, et al. Visual Inspection for Caries Detection A Systematic Review and Meta-analysis. J Dent Res. 2015 Jul;94(7):895-904.
9Senneby A, Mejàre I, Sahlin NE, Svensäter G, Rohlin M. Diagnostic accuracy of different caries risk assessment methods. A systematic review. J Dent. 2015 Dec;43(12):1385-93.
10Simón-Soro A, Mira A. Solving the etiology of dental caries. Trends Microbiol. 2015 Feb;23(2):76-82.
Citi informācijas avoti
1Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Willey online library, EBSCO, Dyna Med.
2Oral Health - World Health Organization (WHO)
3World Oral Health Day, FDI.
4Egita Senakola un citi autori- Publikācijas Doctus
5A.Brinkmane, E.Senakola. Lai zobiņi nebūtu jālabo narkozē. Žurnāls Veselība. Aprīlis, 2018., 20.- 27.lpp.
6ICDAS
7Länken behöver uppdateras
8ADA