Jaunas datorizētas novērtēšanas metodes izstrāde pusaudžu psihiskās veselības iznākumu mērīšanai un monitorēšanai post-COVID pandēmijas apstākļos
Mērķis
Apraksts
Projekta ietvaros divu universitāšu – Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) un Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) – zinātnieku un praktizējošu psihiskās veselības speciālistu sadarbībā tiks izstrādāta inovatīva novērtēšanas metode pusaudžu psihiskās veselības iznākumu mērīšanai un monitorēšanai.
Tās pamatā ir mūsu komandas iepriekšējos pētījumos izstrādātā datorizētā indivīda personības novērtēšanas sistēma, kas tiks pielāgota un standartizēta pusaudžu (13–19 g.) populācijā.
Ar šā instrumenta palīdzību būs iespējams novērtēt indivīda personības iezīmes un psihisko stāvokli, tostarp pašnāvnieciskas uzvedības risku, ne tikai sniedzot atbildes uz testa jautājumiem, bet arī balstoties uz dažādiem paralēliem psihofizioloģisko parametru mērījumiem (lēmumu pieņemšanas laiks un spiediens), kas tiks integrēti kopējā vērtējumā.
Metodes ieviešana veselības aprūpes sistēmā uzlabos pusaudžiem sniegto psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti un pieejamību, jo īpaši koncentrējoties uz pašnāvību riska faktoru identificēšanu pēc COVID pandēmijas.
Galvenie sasniedzamie rezultāti
Tiks izstrādāti ieteikumi par pusaudžu psihiskās veselības novērtēšanas metodoloģiju
- Priekšlikumi veselības aprūpes vadlīniju, algoritmu atjaunināšanai pusaudžu psihiskās veselības aprūpes jomā
- Tiks izstrādāts pamatojums metodes komercializācijai un iekļaušanai valsts apmaksājamo metožu sarakstā veselības aprūpes pakalpojumiem
Komanda
Vadītājs
Administratīvā asistente
RSU darba grupa
Vadošā pētniece
Vadošā pētniece
Vadošā pētniece
Pētnieks
Zinātniskais asistents
Zinātniskais asistents
RTU darba grupa
Vadošais pētnieks
Vadošais pētnieks
Projekta aktualitātes
Latvijas Universitātes, Rīgas Stradiņa universitātes un Daugavpils Universitātes psiholoģijas doktorantu darbu prezentācija Psiholoģijas dienu ietvaros, LPB Profesionālās kompetences centrs (16.10.2024.)
Emocionālo un uzvedības problēmu novērtēšanas instrumenta izstrāde pusaudžiem 13–19 gadu vecumā
L. Nauzere
Psiholoģijas dienas 2024 Rīgas Stradiņa universitātē (11.10.2024.)
Pusaudžu uzvedības problēmu un emocionālā stāvokļa novērtēšanas skrīninga instrumenta teorētiskais ietvars un struktūra
Videoieraksts
Z. Gulbe, V. Perepjolkina, J. Koļesņikova, I. Krone, Ņ. Bezborodovs, L. Nauzere, A. Stepens, K. Borodina, L. Beka
Dalība pētnieciskajā seminārā Turku Universitātes Bērnu psihiatrijas pētniecības centrā (9.10.2024.)
Population Child and Adolescent Mental Health Research in Latvia: What Do We Know?
Ņ. Bezborodovs
Latvijas Zinātnes padomes rīkotais informatīvais seminārs par VPP projektu VPP-VM-Sabiedrības_Veselība-2023/6-0002 Jaunas datorizētas novērtēšanas metodes izstrāde pusaudžu psihiskās veselības iznākumu mērīšanai un monitorēšanai post-COVID pandēmijas apstākļos (24.05.2024.)
Prezentācija
Dalība RSU10. starptautiski praktiskajā konferencē Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja (18.04.2024.)
Pusaudžu uzvedības problēmu un emocionālā stāvokļa novērtēšanas skrīninga instrumenta teorētiskais ietvars un sākotnējā struktūra
Videoieraksts
V. Perepjolkina, J. Koļesņikova, I. Krone, Z. Gulbe, L. Nauzere
Trauksmes un ar bailēm saistītu traucējumu simptomu novērtēšanas skalas pusaudžiem (13-19 g.v.) izstrādes pirmais posms
Videoieraksts
Z. Gulbe, S.S. Saulīte, D. Považnaja, V. Perepjolkina, J. Koļesņikova, I. Krone, A. Stepens