Stostīšanās (REK_263)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Iegūt logopēdijas zinātnes nozarei un audiologopēdija profesijai nepieciešamās zināšanas par runas tempa un ritma traucējumiem, stostīšanos. Ieskats stostīšanās pētniecības vēsturē. Jaunākie pētījumiem ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikne ar runas tempa un ritma traucējumiem. Skaidrot runas tempa un ritma, stostīšanās cēloņus, agrīnās riska pazīmes un saistību ar runas un valodas traucējumiem bērnībā. Izmantojot pētījumos balstītu pieeju, prast identificēt un novērtēt stostīšanās traucējuma pazīmes bērniem / pusaudžiem un pieaugušajiem. Analizēt informāciju un integrēt novērtēšanas rezultātus, plānot korekcijas / kompensācijas virzienus un izvēlēties atbilstošākās terapijas tehnikas, respektējot personas funkcionālās iespējas. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību, studiju kursa ietvaros.
Priekšzināšanas
Pedagoģija, psiholoģija, agrīnās attīstības logopēdija un ievads logopēdijā, anatomija, fizioloģija.
Rezultāti
- iegūs zināšanas un izpratni par specifisku runas tempa/ritma un stostīšanās traucējumu būtību;
- iegūs izpratni par jaunākiem pētījumiem ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikni ar runas tempa un ritma traucējumiem, stostīšanos.
- izpratīs un spēs formulēt stostīšanās cēloņus, riska pazīmes un to saikni ar runas un valodas traucējumiem un audiologopēda uzdevumiem diagnostikā un terapijā;
- analizēs iegūto informāciju un izvēlēsies atbilstošas pētījumos balstītas metodes, traucējumu novērtēšanā;
- spēs noteikt korekcijas virzienus un izvēlēsies atbilstošās korekcijas/ kompensācijas tehnikas, atbilstoši personas funkcionālajām iespējām.
Studiju kursa apguves rezultātā students:
- pratīs novērtēt runas tempu/ritmu un atklāt stostīšanās pazīmes dažādos vecumposmos;
- spēs izvēlēties uz pierādījumiem balstītu pieeju stostīšanās diagnostikā;
- analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai izvirzītu iejaukšanās/terapijas mērķus;
- mācēs plānot un pielietot audiologopēda praksē dažādas uz pierādījumiem balstītas terapijas metodikas/tehnikas, lietojot nepieciešamos materiālus un tehnoloģiskus risinājums klātienē un telemedicīnas platformās attālināti.
Studiju kursa apguves rezultātā students:
- spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas par runas ritma un tempa traucējumiem un stostīšanos, novērtēt traucējumu riskus un to pazīmes;
- spēs analizēt informāciju, plānot uz pierādījumiem balstītus terapijas virzienus runas tempa un ritma traucējumu mazināšanā un plūstošākas runas veidošanā, stostīšanās gadījumos;
- izvēlēsies atbilstošas terapijas metodikas/tehnikas un tehnoloģiskos risinājumus, respektējot personas funkcionālās iespējas;
- veiks monitoringu un izvērtēs sasniegtos rezultātus, veicot audiologopēda darbu individuāli vai komandā.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Audiologopēdija, RFA | 4 | Bakalaurs | Obligāts | Andra Vabale |