Digitalizēties jaunā līmenī: RSU studentu pieredze, studējot mājās
Taksēns Gusto tver katru iespēju, lai izkonkurētu klēpjdatoru un ieritinātos pie savas saimnieces, Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) 5. kursa medicīnas studentes Laumas Gulbes. No patversmes adoptētais kucēns ir lielākais (lai arī bezgala tīkamais) traucēklis studiju procesā ārkārtas situācijas laikā, saka Lauma. Par pārējo – materiāliem e-studiju vidē, Zoom lekcijām, nodarbībām un testiem, neskaidro jautājumu šķetināšanu tiešsaistē ar fakultātes vadību un pat palīgmateriāliem stresa mazināšanai – augstskola ir parūpējusies, saka Lauma. To apliecina arī pirmie RSU aptaujas rezultāti, kurā piedalījies 2071 students.
Krīze kā tramplīns
Rūpējoties par studentu, mācībspēku un augstskolas administrācijas veselību un drošību, RSU uz studijām tiešsaistē pārgāja jau 11. martā, pirms valstī tika izsludināta ārkārtas situācija. Docētāju ierakstītās lekcijas un nodarbības Panopto platformā iepriekš tika skatītas vidēji 250 – 300 stundu dienā. Pēc ārkārtas situācijas sākuma valstī RSU online statistikas līkne tapa stāva kā Everesta dienvidu sedliene, un tā turpina turēties Himalaju cienīgos augstumos. Šo teju septiņu nedēļu laikā ir aizvadītas 8685 virtuālās nodarbības un konsultācijas un radīti vairāk nekā 2000 jauni video materiāli studentiem: ne vien lekcijas, bet arī simulācijas tehnoloģiju un dažādu manipulāciju demonstrējumi. Kopumā RSU e-studiju vidē aktivitāte pieaugusi no 50 tūkstošiem darbību dienā februārī līdz 150 tūkstošiem aprīlī. Gan studenti, gan mācībspēki plaši lieto Zoom platformu, ik pa laikam sasniedzot jaunus rekordus.
Līdz šim lielākais tiešsaistes lekciju, nodarbību un sapulču rekords, kāds RSU sasniegts vienā dienā, ir 561, un zūmotāju ģeogrāfiskās lokācijas tops lielā mērā iezīmē studentu izcelsmes valstis: Latvija, Vācija, Zviedrija, Somija, Norvēģija, Itālija, ASV, Lielbritānija, Izraēla un Portugāle.
"Pandēmija visām pasaules augstskolām meta vienu un to pašu izaicinājumu – pāriet uz digitālo studiju procesu. Cik raiti tas izdevies, atkarīgs no augstskolas līdzšinējiem IT muskuļiem – investīcijām tiešsaistes platformās, e-studiju vidē, docētāju apmācībā un studiju materiāliem," norāda RSU rektors profesors Aigars Pētersons.
Viņš uzsver, ka vislielākais gandarījums ir par to, ka studiju process ne mirkli nav ticis pārrauts pat tik praktiskās studiju programmās kā Medicīna vai Zobārstniecība.
RSU IT departamenta direktors Zigmunds Zitmanis piebilst: "Nenoliedzami, pandēmijas diktētie straujie tempi, kas lika pāriet uz online vidi burtiski dienas laikā, bija izaicinājums. Mums tas izdevās, pateicoties tehnoloģiskajam nodrošinājumam, spēcīgai IT komandai un tās sniegtajām konsultācijām par dažādo rīku izmantošanu, bet visvairāk – docētāju spējai dinamiski pielāgoties."
Straujā pāreja uz attālinātajām studijām nozīmēja arī dinamiski paplašināt komunikāciju gan augstskolas iekšienē, gan ar medijiem. Tieši regulārai un izsmeļošai savstarpējai saziņai un atgriezeniskajai saitei starp studentu un docētāju, kā arī starp administrāciju un augstskolas struktūrvienībām bija izšķiroša nozīme studiju pilnīgai pārcelšanai e-vidē. Tika iesaistītas gan universitātes stratēģiskās vadības un komunikatoru komandas, gan ikviens darbinieks.
Kā apliecina psihiatri un psihoterapeiti, krīzēm tik raksturīgo neziņu un sašutumu visefektīvāk var kliedēt, visas neskaidrības, to skaitā emocijas, savstarpēji pārrunājot. Tieši to veica RSU, organizējot pat vairāk nekā simts struktūrvienību vadītāju sanāksmi online režīmā.
Dekānu tikšanās ar studentiem, izmantojot Panopto un Zoom platformu jau kļuvusi par ikdienu, tāpat kā Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras docētāju profesionāli sniegtais online atbalsts vietējiem un ārvalstu studentiem un augstskolas darbiniekiem. Neatsveramu darbu sabiedrības izglītošanā veica ikviens RSU docētājs un pētnieks, kas medijos skaidroja pandēmijas cēloņus un piedāvāja risinājumus tās pārvarēšanai.
Knifi, studējot mājās
Medicīnas studentiem gatavošanās nodarbībām nav īpaši mainījusies, stāsta Lauma. "Fakultātes nosacījums allaž bijis šāds: students ierodas sagatavojies, jo nodarbības paredzētas tikai neskaidro jautājumu izrunāšanai, kā arī komunikācijai ar pacientiem. Tas, kas pietrūkst online režīmā, protams, ir pacienti," viņa saka.
Ikvienu Laumas kursabiedru priecē lielais laika ietaupījums, jo šajās nedēļās nav jāmēro ceļš uz studiju bāzēm Austrumu slimnīcā, Stradiņa slimnīcā vai citviet. Vienlaikus kursabiedri atzīst, ka pārbraucienos ietaupīto laiku investē, meklējot papildu informāciju tēmu dziļākai izpratnei, jo ir sajūta, ka klātienē diskusijas būtu plašākas un ļautu tematu izzināt labāk.
RSU Pedagoģiskās izaugsmes centra izplatīto aptauju līdz 25. aprīlim bija aizpildījis 2071 students, tostarp 711 ārvalstu studenti. Lauvas tiesa no respondentiem atzīst, ka novērtē šāda studiju procesa ieguvumus, īpaši atzīmējot iespēju studēt elastīgi un plānot studiju laiku un vietu (69 %), kā arī iespēju apgūt jaunus IT rīkus saziņai un sadarbībai (40 %).
Vienlaikus 60 % aptaujāto, jo sevišķi jaunāko kursu studenti, norāda, ka jaunie apstākļi prasa divtik lielu motivāciju un patstāvību.
Arī Lauma atzīst, ka šis laiks ir pārbaude studenta pašdisciplīnai un laika plānošanas prasmēm.
"Mājās ir tik daudz lietu, kas novērš uzmanību. Pēkšņi šķiet, ka virtuve sen nav kārtīgi iztīrīta, vai arī internetā uzpeld ļoti interesants video, kas jānoskatās tieši tajā brīdī." Viņai palīdz, ja diena tiek sākta ar noteiktu plānu – cik daudz laika kam tiks veltīts. Noskaņoties palīdz arī tas, ka uz mācību laiku pidžamma tiek nomainīta pret ikdienas drēbēm un telefonam tiek izslēgta skaņa. Lauma iesaka dienas ritējumā atlicināt arī brīdi sportam.
Atminoties savus pirmos studiju gadus, Lauma norāda, ka atslēgvārds jebkādu grūtību reizē ir "komunikācija". Jaunākajiem kolēģiem viņa iesaka sazināties gan savā starpā, gan ar mācībspēkiem, kad rodas neskaidrības vai problēmas.
"No RSU puses esmu novērojusi pretimnākošu un ieinteresētu attieksmi, gādājot, lai studenti justos pēc iespējas komfortabli šajā situācijā,” saka topošā ārste.
Sarunās ar draugiem Laumai ir iespēja ikdienā salīdzināt, kā ārkārtas situāciju risina citās Latvijas augstskolās. "Tas, cik daudz digitālo iespēju RSU ir pieejams un cik daudz mācībspēku to izmanto, nav salīdzināms. Te nav runa vien par lekcijām, nodarbībām un pārbaudes darbiem, bet arī par online sapulcēm ar dekāni un prorektoru, lai kliedētu neskaidrības," norāda studente. Pieejama arī psiholoģiskā palīdzība vebināros, konsultācijās un dažādos materiālos e-studiju vidē. Psiholoģisko atbalstu var smelt arī mācībspēki, turklāt docētājiem tiek rīkotas tiešsaistes tikšanās, lai dalītos pieredzes stāstos.
Tomēr, lai cik attīstītas būtu online studijas, Lauma atzīst, ka ilgojas pēc laika, kad atkal varēs sastapt kursabiedrus klātienē. Vien Gusto, kurš garās sarunas laikā piemidzis savas saimnieces klēpī, šķiet, vēlas, lai #paliecmājās režīms nebeigtos nekad.