Psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas prakse (VPUPK_263)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Nodrošināt studējošajiem iespēju attīstīt un padziļināt kompetenci psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzībā, psihologa pārraudzībā attīstīt un pilnveidot prasmi veidot kontaktu ar klientu / pacientu / grupu, izprast klienta / pacienta/ grupas pieprasījumu un vajadzības, izvirzīt un saskaņot ar klientu / pacientu / grupu psiholoģiskās palīdzības sniegšanas mērķus, izstrādāt psiholoģiskās palīdzības plānu, īstenot to, rakstīt sadarbības pārskatu par psiholoģiskās konsultēšanas procesu, informēt klientu / pacientu / grupu par psiholoģiskās palīdzības rezultātiem un sniegt rekomendācijas.
Priekšzināšanas
Vispārīgā psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, attīstības psiholoģija, personības psiholoģija, diferenciālā psiholoģija, klīniskā psiholoģija, psiholoģiskā izpēte un konsultēšana, grupu konsultēšana, neiropsiholoģija.
Rezultāti
Pamatojoties uz profesionālās jomas jaunākajiem pētījumiem, padziļināti analizē un kritiski izvērtē dažādus mijiedarbības aspektus starp bioloģiskiem, psiholoģiskiem un sociāliem procesiem psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) kontekstā dažādām klientu grupām. Apraksta izziņas procesu un personības izpētes specifiku, klientu/ pacientu psiholoģiskās izpētes īpatnības/ vajadzības, apraksta atzinuma par izpētes rezultātiem struktūru, izskaidro izpētē iegūtos rezultātus. Demonstrē padziļinātu izpratni un kritiski izvērtē psiholoģiskās konsultēšanas procesu, kā arī izskaidro psiholoģiskās konsultēšanas procesa nosacījumus, ievērojot dažādu vecumposmu psiholoģiskās īpatnības. Izskaidro sadarbības pārskata principus un struktūru.
Argumentēti izskaidro psihologa profesionālās darbības aspektus gan speciālistiem, gan nespeciālistiem (klientiem/ pacientiem). Nosaka psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) mērķi atbilstoši konkrētai situācijai un klientu/ pacientu vajadzībām, izvēloties, veidojot un lietojot zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes. Formulē psiholoģiskās konsultēšanas mērķi atbilstoši klientu/ pacientu/ grupas vajadzībām. Veido psiholoģiskās konsultēšanas plānu, izvēloties un lietojot zinātniski pamatotas psiholoģiskās metodes un veic psiholoģisko konsultēšanu. Sagatavo psihologa atzinumu un sadarbības pārskatu par psiholoģiskās konsultēšanas procesu, kā arī kritiski novērtē sava darba efektivitāti, ievērojot profesionālās darbības tiesiskos un ētiskos aspektus. Pārraudzībā veic gūtās informācijas kritisku izvērtējumu.
Īsteno mērķtiecīgu izpēti, interpretē iegūtos rezultātus, izvērtē klienta/ pacienta grūtības un resursus, un sastāda iespējamu psiholoģiskās palīdzības plānu klientiem/ pacientiem. Izprot izziņas procesu un personības pierādījumiem balstītas izpētes (novērtēšanas) metodēs, prot pamatoti izvēlēties un pielietot šīs metodes, interpretē izpētes rezultātus un apraksta tos strukturētā atzinumā. Sniedz psiholoģisko palīdzību, lietojot zinātniski pamatotas metodes. Sagatavo sadarbības pārskatu. Atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Praksē īsteno ētisko atbildību, izprotot savas darbības iespējamo ietekmi uz indivīdu, grupu un vidi. Novērtē sava darba efektivitāti. Psihologa pārraudzībā plāno un īsteno savu kompetenču pilnveidi.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Veselības psiholoģija, VPMp | 1 | Maģistrs | Obligāts | Zane Gulbe, Iveta Berķe |
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Veselības psiholoģija, VPMp | 2 | Maģistrs | Obligāts |