Pārlekt uz galveno saturu

Prasmju uzskaites sistēma kā digitāls risinājums uz studentu vērstai izglītībai (SkillTrack)

Projekta/līguma nr.
2021-1-LV01-KA220-HED-000023077
Projekta finansējums
217 147,00 EUR
Projekta vadītājs
Projekta īstenošana
03.01.2022. - 03.01.2024.

Mērķis

SkillTrack projekta mērķis ir izstrādāt pedagoģiskā ietvaru un metodikas koncepciju pašvadītas mācīšanās kontekstā, izmantojot prasmju uzskaites sistēmu kā rīku, un veicināt uz pierādījumiem balstītu diskusiju starp valsts pārvaldes iestādēm, izglītības iestādēm un darba devējiem, kā arī sekmēt dialogu, lai saskaņotu studiju rezultātus ar darba tirgus vajadzībām un mazinātu prasmju neatbilstību.

Apraksts

Uzdevumi

  1. Izstrādāt pedagoģisko ietvaru un metodiku prasmju mācīšanai, apguvei un novērtēšanai pašvadītas mācīšanās kontekstā.
  2. Izstrādāt vienotu veselības aprūpes prasmju katalogu, kartējot prasmju sarakstus un klasifikācijas modeļus starp partneraugstskolām un ESCO klasifikācijas sistēmu.
  3. Izmēģināt un aprobēt prasmju uzskaites sistēmas koncepciju kā pašvadītas mācīšanās un izstrādātās pedagoģiskās rokasgrāmatas instrumentu.
  4. Izstrādāt ieteikumus par prasmju uzskaites sistēmas ieviešanu kā digitālu risinājumu uz studentu vērstai un pašvadītai izglītības apguvei augstākajā izglītībā.

Mūsdienās milzīgs dažādu tehnoloģisko risinājumu un brīvi pieejamu resursu piedāvājums, kā arī jaunās paaudzes domāšanas veids un Covid-19 pandēmija ir mainījusi mācīšanās un mācīšanas procesu augstākajā izglītībā veselības aprūpē. Tagad studenti mācās patstāvīgāk, paši izvēloties metodes un resursus, citiem vārdiem sakot, viņi izmanto pašvadītas mācīšanās pieeju.

Līdz ar to ir mainījusies arī docētāja loma, pārejot no vadošās lomas uz atbalstošo, sniedzot norādījumus par individuālajiem mācīšanās ceļiem. Ir jānodrošina, lai studenti zinātu, kādas prasmes un kompetences viņiem jāapgūst, lai būtu konkurētspējīgi darba tirgū. Viņiem ir vajadzīga sistēma, kas parāda ceļa karti personīgo mērķu sasniegšanai – kādas prasmes jāapgūst, kādā veidā un kādā līmenī, lai izglītības procesa beigās viņi varētu kļūt par profesionāļiem savā izvēlētajā profesijā.

No otras puses, docētājiem ir jāzina, kā studentu pievērst pašvadītai mācīšanās pieejai, kā to vislabāk izmantot un kā pēc tam vienlīdzīgi novērtēt studentu apgūtās prasmes un zināšanas.

Izglītības paradigmas maiņa paredz prasmju izvirzīšanu priekšplānā, tāpēc izglītības iestādēm ir jāizstrādā prasmju pārvaldības sistēma, kas nodrošina caurskatāmu un konsekventu prasmju apguvi, paredzot uz pierādījumiem balstītu sertifikāciju topošo profesionāļu apgūtajām prasmēm.

Kopš 2018. gada Rīgas Stradiņa universitāte Eiropas Sociālā fonda finansētā projekta ietvaros ir izstrādājusi Prasmju monitoringa sistēmu. Pirmie projekta novērtējuma rezultāti liecina par sistēmas paplašināšanas un ieviešanas nepieciešamību valstiskā un Eiropas līmenī. Līdz ar to SkillTrack projekta mērķis ir izstrādāt pedagoģisko ietvaru un prasmju uzskaites sistēmas koncepciju, lai palīdzētu augstākās izglītības iestādēm pielāgoties jaunajai realitātei, nodrošinātu uz studentu vērstu mācību pieeju un kvalitatīvu izglītību, lai apmierinātu visu ieinteresēto pušu vajadzības.

Partneraugstskolas šajā projektā

  • Arkādas universitāte Somijā
  • Baskenta universitāte Turcijā
  • Ludvigsburgas Evaņģēliskā augstskola Vācijā
  • Rīgas Stradiņa universitāte Latvijā

Pasākumi

  • SkillTrack starptautiskā sanāksme: 2022. gada 26. aprīlis, Helsinki (Somija)
  • SkillTrack starptautiskā sanāksme: 2022. gada 1.-2. septembris, Ankara (Turcija)
  • Mācīšanās, mācīšanas un apmācības pasākums: 2022. gada 30. augusts – 2. septembris, Ankara (Turcija)
  • SkillTrack starptautiskā sanāksme: 2023. gada maijs, Ludvigsburga (Vācija)
  • SkillTrack starptautiskā sanāksme: 2023. gada septembris, Rīga (Latvija)