Histoloģija ar embrioloģijas pamatiem (MK_038)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Studenti veido priekšstatu par cilvēka šūnu, audu (epitēlijaudu, saistaudu, muskuļaudu, nervaudu) un orgānu uzbūvi, sevišķi izceļot tās audu un orgānu sistēmas, kas ietilpst sejas, žokļu un kakla struktūrās (mutes dobums, ietverot mēli, zobus, lūpas, siekalu dziedzerus, maņu orgāni). Tiks saprasta nepieciešamība šo zināšanu pielietošanai stomatologa praksē.
Priekšzināšanas
Jāatkārto citoloģija. Vienlaicīgi ieteicams apgūt bioloģiju, anatomiju, fizioloģiju, bioķīmiju.
Rezultāti
Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs paskaidrot cilvēka organisma diferencēto šūnu morfofunkcionālos blokus, dažādo audu un orgānu sistēmu korelāciju ar specifiskajām sejas, žokļu un kakla struktūrām. Formulēs vecuma pārmaiņas sejas un žokļu struktūrās. Interpretēs stomatoloģiskās histoloģijas nozīmi dažādu sejas, žokļu un kakla pārmaiņu gadījumos. Students zinās un spēs definēt intrauterīnās dzīves periodus un to kritiskās stadijas, cilvēka attīstības pamatus, bet padziļināti – sejas, žokļu un kakla attīstību, kā arī maņu orgānu attīstību un indukcijas/augšanas faktoru nozīmi dažādās augstākminēto struktūru attīstības stadijās. Nosauks un spēs formulēt maņu orgānu biežāko attīstības noviržu morfofunkcionālos rašanās iemeslus.
Students mikroskopā atpazīs sejas, žokļu un kakla struktūras rutīnos histoloģiskos preparātos, pratīs atšķirt un izvērtēt galvenās audu grupas pēc histoloģiskām shēmām un fotogrāfijām. Pratīs interpretēt un analizēt speciālo literatūru, rakstīt referātus par histoloģiskām tēmām mūsdienīgā skatījumā, dokumentēt un demonstrēt histoloģiskos preparātus. Pratīs noteikt cilvēka sistēmu un orgānu aizmetņus, bet atpazīs sejas, žokļu un kakla, kā arī maņu orgānu attīstības stadijas, analizēs to atbilstību attīstības laikam un standarta embrionālajām struktūrām. Pratīs novērtēt iespējamo teratogēnu ietekmi. Spēs aprakstīt embrioloģiskās shēmas. Pratīs interpretēt un analizēt priekšmeta datu bāzes un citējamās literatūras avotus.
Studējošie, teorētiskās zināšanas apvienojot ar prasmēm, spēs tās realizēt vienotā integratīvā diagnostiskā darbībā. Studējošie varēs analizēt ontoģenētisko audu un orgānu morfoloģiju mikropreparātos un uzbūves normas variantus dažādā pre- un postnatālā vecumā un adaptācijas situācijās. Padziļinātas zināšanas un spēja analizēt materiālu būs saistībā ar zobu un mutes dobuma morfoloģiju. Spēs izprast dažādu induktoru ietekmi uz attīstības procesiem un procesu ietekmi uz postnatālo dzīvi Spēs izvērtēt preparātu kvalitāti un metodes, kā arī iespēju tos izmantot klīnikā