Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Medicīnas fakultāte
Kredītpunkti / ECTS:18 / 27
Kursa vadītājs:Pēteris Tretjakovs
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:2. cikla (Maģistra)
Mērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes
Valoda:Latviešu
Studiju kursa aprakstsPilns apraksts, Pilna laika
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe

Mērķis

Maģistra darbs ir patstāvīgi veikts pētījums, kura mērķis ir dot iespēju novērtēt maģistranta gatavību patstāvīgi izmantot iegūtās zināšanas un iemaņas pētniecisku un profesionālu problēmu risināšanā biomedicīnas jomā.

Priekšzināšanas

Nokārtoti visi paredzētie pārbaudījumi studiju programmā „Biomedicīna”.

Rezultāti

Zināšanas

Sekmīgas programmas apguves rezultātā students spēs:
• aprakstīt šūnas uzbūvi, izklāstīt tajā notiekošos procesus un atpazīt šūnu izpētes metodes, formulēt šūnas struktūru un funkciju traucējumu pazīmes un to nozīmi cilvēka patoloģijās;
• izklāstīt daudzveidīgās fizioloģiskās norises organismā, izskaidrot organisma mijiedarbību ar vidi, aprakstīt fizioloģisko norišu konstatāciju un sniegt skaidrojumus;
• aprakstīt galvenos genoma mutācijas izraisošos faktorus, novērtēt to bīstamību cilvēka veselībai;
• definēt aktuālākos cilvēka ģenētikas pētījumu virzienus Latvijā un to nozīmi;
• izklāstīt par skābekļa un slāpekļa atvasinājumu, brīvo radikāļu, kā arī antioksidantu un esenciālo mikroelementu lomu dzīvības norisēs normā un pie patoloģijām;
• nosaukt galvenos regulatoros centrālos un perifēros mehānismus, maņu nodrošinātājstruktūru vecuma pārmaiņas un plasticitātes iespējas, mainoties funkcijām, atpazīt neirozinātnēs lietojamās morfoloģiskās izpētes metodes;
• atrast juridiskos dokumentus pētniecības ētikā, formulēt pētniecības ētikas komiteju lomu un funkcijas, uzskaitīt nozīmīgākās ētiskās problēmas biomedicīnas pētījumos, kuros iesaistīti cilvēki, definēt zinātniskā godprātīguma principu;
• klasificēt un raksturot didaktiskās metodes, izklāstīt pedagoģisko principu ievērošanu, izzināt un izvērtēt alternatīvās pedagoģijas iespējas;
• atrast informāciju statistikas datubāzē, aprakstīt sava pētījuma datus ar statistiskajiem rādītājiem;
• iepazīt akadēmiskās rakstīšanas būtību, zinātnisko darbu veidošanas principus un noformēšanu;
• klasificēt zinātniskā pētījuma protokola izstrādes metodoloģijas un sagatavošanas pamatprincipus, definēt maģistra darba izstrādes posmus un izstrādes procesā veicamās darbības, izklāstīt izpētes metožu pielietojumu darba gaitā, organizēt maģistra darba noformēšanu.

Prasmes

• aprakstīt galvenās šūnas pārmaiņu ultrastrukturālās pazīmes, diferencēt šūnu izpētes metodes;
• novērtēt funkcionālās un atsevišķas klīniskās diagnostikas metodes organisma pamatfunkciju izmeklēšanā, analizēt ar fizioloģiskajām metodēm iegūtos datus, analizēt par organisma fizioloģisko procesu aktivitāti;
• novērtēt šūnu un organismu iedzimtības materiāla strukturālo organizāciju un izvērtēt tā darbības mehānismu, analizēt un pielietot atsevišķas molekulārās bioloģijas un ģenētikas metodes;
• pamatot cilvēka ģenētisko pētījumu aktuālākos virzienus, novērtēt ģenētiskās patoloģijas diagnostikas, terapijas un profilakses iespējas Latvijā;
• novērtēt neiroloģiskos preparātus citu morfoloģisko preparātu starpā; pamatot informācijas nepieciešamību nekvalitatīva preparāta/shēmas gadījumā;
• izmantojot fluorescences spektrofotometru, klīniskās ķīmijas analizatoru, mikroplašu lasītāju (ELISA) u.c., spēs izvērtēt un interpretēt pro-oksidantu un antioksidantu rezultātus; balstoties uz analītiskām standartmetodēm, pārzinās oksidatīvā stresa izvērtēšanu;
• pamatot biomehānikas galveno parametru aprēķināšanu, novērtēt biomateriāliem maksimālo spriegumu, deformācijas un elastības moduli;
• klīniskajā materiālā novērtēt izdalīto patogēnā mikroorganisma tīrkultūru, interpretēt saslimšanas patoģenēzi.
• novērtēt statistiskos parametrus un pamatinformāciju no datubāzēm, salīdzināt datus pēc specifiskiem kritērijiem;
• sagatavojot lekciju vai semināru, interpretēt aktīvās un interaktīvās metodes ievērojot didaktikas principu;
• attiecināt cilvēku un dzīvnieku tiesību aizsardzību biomedicīnas pētījumos;
• salīdzināt dažādās bibliogrāfiskās noformēšanas pieejas, diferencēt pētījuma dizaina ētiskās problēmas;
• pamatot metodiku maģistra darba tēmai, dokumentēt, noformēt un izklāstīt pētījuma rezultātus.

Kompetences

• orientēties biomedicīnas pamatnostādnēs un aktuālās problēmās;
• pielietot fundamentālo zinātņu zināšanas medicīnisku problēmu risināšan;
• pielietot zinātnisko pētījumu atziņas medicīnas un biomedicīnas pētījumu plānošanā,
• praktiski veikt un vadīt pētījumu kādā no izvēlētām biomedicīnas disciplīnas nozarēm.

Plānojums

Plānošanas periods:2025. gada pavasara semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Biomedicīna, MFMB4MaģistrsObligāts