Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kredītpunkti / ECTS:26 / 39
Kursa vadītājs:Anastasija Feofilova
Studiju tips:Nepilna laika, Pilna laika
Līmenis:1. cikla (Bakalaura)
Mērķauditorija:Sporta treneris; Rehabilitācija
Valoda:Latviešu
Zinātnes nozare:Sporta zinātne

Mērķis

1.Nostiprināt un attīstīt iepriekš studiju programmā iegūtās zināšanas, kompetences un prasmes darbā ar dažādu vecuma grupu pacientiem funkcionālo spēju traucējumu novēršanā.
2.Nodrošināt Fizioterapeita profesijas standartam atbilstošas prasmju un iemaņu praktisko pilnveidošanu, sagatavot studējošos jaunrades, pētnieciskajam un ārstnieciskajam darbam
3.Veidot konkurētspējīgus profesionālus speciālistus fizioterapeita specialitātē, kuri aktīvi iesaistās veselības aprūpes sistēmā.

uzdevumi:
1.Iepazīties ar fizioterapeita darba organizāciju dažādās veselības aprūpes iestādēs un ar fizioterapiju sportā saistītās organizācijās.
2.Pielietot apgūtās fizioterapeita specialitātē nepieciešamās teorētiskās zināšanas praktiskajā darbībā, pamatojoties uz apgūtās teorētiskās bāzes apjomu.
3.Patstāvīgi veikt fizioterapeitisko ārstēšanu, atbilstoši sastādītajam fizioterapeitiskajam ārstniecības plānam, pielietojot Nacionālā veselības dienesta apstiprinātās fizioterapijas tehnoloģijas un ārstniecības metodes, veikt fizioterapeitiskās procedūras, noformēt fizioterapeitiskās ārstniecības un prakses dokumentāciju atbilstoši Ārstniecības likuma prasībām, apkopojot, sistematizējot un analizējot apstrādāto datu bāzi uzkrātā materiālu zinātniskā darba veikšanai.
4.Apgūt prasmes strādāt multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.

Priekšzināšanas

Pirms Prakses uzsākšanas studējošais apgūst un nokārto visus studiju kursus atbilstoši profesionālās bakalaura augstākās izglītības programmas „Fizioterapija” studiju plāna grafikam.

Rezultāti

Zināšanas

Spēj patstāvīgi veikt fiziskā funkcionālā stāvokļa novērtējumu pacientiem, izmantojot dažādus testus, kas tiek veikti, ņemot vērā pacienta sūdzības un funkcionālo stāvokli.
Spēj pielietot izmeklēšanas metodes, kas tiek pielietotas mērķtiecīgi, atbilstoši konkrētā pacienta un aktuālās klīniskās situācijas nosacījumiem.
Spēj kreatīvi pielietot inovatīvus risinājumus pacientu rehabilitācijā fizioterapijā.
Prot pielietot pacientu izglītošanu sūdzību mazināšanā, un kopējās dzīves kvalitātes rādītāju uzlabošanā dažāda profila pacientiem.
Prot pielietot praktisko apmācību par ergonomikas pamatprincipiem, ietverot individuāli piemērotu vingrojumu apmācību, relaksācijas pozu apmācību u.c..
Spēj pielietot apmācību pacienta aprūpē iesaistītajām personām pareizās un drošās pacienta pārvietošanas metodēs, lai ne tikai nodrošinātu drošu aprūpes procesu, bet arī maksimāli stimulētu vai uzturētu pacienta neatkarību.

Zināšanas - Uz pierādījumiem balstīta veselības aprūpe (principi, pamata elementi, barjeras un veicinošie faktori, ieguvumi)Zinātnisko pierādījumu ienešana klīniskajā praksē (modeļi, principi), Informācijas avotu uzticamības un kvalitātes novērtēšana, Pierādījumu līmeņu un kvalitātes analīze Fizioterapeitiskajā novērtēšanā lietoto mērījumu novērtēšana un analīze.

Prasmes

Spēj veikt pacienta vispārējā veselības stāvokļa un sociālās situācijas izvērtējumu, ietverot gan slimības vēstures datu analīzi, gan citu ārstēšanās un rehabilitācijas procesā iesaistīto ārstniecības personu izmeklējumu rezultātu un slēdzienu analīzi, gan aktuālās situācijas izvērtējumu un analīzi.
Prot uz izmeklēšanas rezultātā iegūtajiem datiem un to analīzi izvirzīt un formulēt fizioterapeita slēdzienu. Pamatojoties uz slēdzienu, kā arī ņemot vērā pacienta vēlmes un citus ietekmējošos faktorus (piem., sociālekonomiskos), prot izvirzīt fizioterapijas mērķi un balstoties uz tiem, plānot rehabilitācijas procesu.
Prot integrēt fizioterapijas mērķus pacienta kopējā ārstēšanas un rehabilitācijas plānā.
Prot vecākiem apmācīt bērna aprūpē izmantojamās pārvietošanas metodes, kas stimulē bērna attīstību un nepieciešamības gadījumā kavē patoloģiskos kustību modeļus.
Spēj katram pacientam, ņemot vērā viņa sūdzības un objektīvo atradni, klīnisko diagnozi, vecumu un dzimumu, un citus individuālos faktorus, balstoties uz zināšanām par vingrojumu fizioloģisko pamatu, iedarbību un specifiskām metodikām, noteikt un individuāli piemērot atbilstošus un efektīvus terapeitiskos vingrojumus.
Spēj pielietot specifiskas metodes vai tās elementu iekļaušanu kopējā fizioterapijas programmā.

Prasmes - Kritiski analizēt novērtēšanas instrumentu psihometriskās
īpašības. Kritiski analizēt novērtēšanas instrumentu atbilstību konkrētai klīniskai situācijai. Integrēt zinātniskos pierādījumus klīniskās spriešanas procesā un lēmumu pieņemšanā. Lietot atbilstošas vadlīnijas klīnisko lēmumu pieņemšanā. Informēt un skaidrot pacientam zinātnisko pierādījumu pielietošanu fizioterapijas procesā.

Kompetences

Spēj izvērtēt pacienta spēju veikt dažādas ikdienas fiziskās aktivitātes, izmantojot gan objektīvus novērtējumus (novērojot pacientu aktivitātes laikā), gan subjektīvus pacienta vērtējumus (intervijas laikā noskaidrojot pacienta vērtējumu par spējām un ierobežojumu vai izmantojot dažādas klīniski aprobētas pašvērtējuma anketas), izvērtējot spēju veikt aktivitāti, tiek izvērtēta gan tās kvantitāte, gan kvalitāte (t.sk., nepieciešamā palīdzība un/vai palīglīdzekļi).
Spēj pielietot dažāda veida fiziskās slodzes individuālo dozēšanu ar objektīvo un subjektīvo kardiorespiratoro rādītāju dinamisko kontroli.
Spēj veikt pacientu un pacienta aprūpes procesā iesaistīto personu izglītojošos pasākumus un praktiskās apmācības, starppersonu attiecības multiprofesionālas sadarbības īstenošanai.

Kompetences - Spēja īstenot uz pierādījumiem balstītu prakses modeli
fizioterapijas plānošanas un īstenošanas procesā, pielietojot atbilstošus un uzticamus informācijas avotus, kritiski analizējot pieejamos zinātniskos pierādījumus un integrējot tos klīniskajā darbā. Spēja lietot uzticamus un derīgus rezultātu mērījumus, kritiski izvērtējot to īpašības un atbilstību konkrētajam prakses kontekstam, lai analizētu un nepieciešamības gadījumā pielāgotu savu profesionālo darbību. Spēja kritiski, radoši un zinātniski pamatoti pārnest jaunākās zināšanas un prasmes fizioterapeita profesionālajā darbībā.

Plānojums

Plānošanas periods:2024. gada rudens semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Fizioterapija, FTN 9BakalaursObligātsLiene Glāzere
Fizioterapija, FT 7BakalaursObligātsLiene Glāzere
Plānošanas periods:2025. gada pavasara semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Fizioterapija, FT 8BakalaursObligātsLiene Glāzere
Fizioterapija, FTN 8BakalaursObligātsLiene Glāzere