Pārlekt uz galveno saturu
removingties.lv

Turpinot iepazīstināt ar (Re)moving Ties projektu un pētniekiem, šajā bloga ierakstā savās pārdomās par pētījuma nozīmīgumu dalīsies pētniece Ieva Puzo, kuras dalība pētījumā ir kā loģisks turpinājums viņas pēcdoktorantūras projektam par pētnieku mobilitāti.

Ieva pievienojās projektam (Re)moving Ties 2022. gada septembrī, kad bija noslēdzies viņas trīs gadus ilgušais pēcdoktorantūras pētījums Mobilizējot zinātni: Pētnieku pārrobežu mobilitāte salīdzinošā skatījumā. Pētījuma galvenais mērķis bija izzināt, kā globāla un lokāla mēroga zinātnes un pētniecības politika ietekmē pētnieku, it īpaši jauno zinātnieku dzīvi Latvijā, Japānā un Melnkalnē. Jau strādājot pie sava pēcdoktorantūras pētījuma, Ieva ievēroja, ka pētnieku lēmumi par to, vai un kur braukt darba dēļ, ir cieši saistīti ar cilvēciskajām attiecībām viņu dzīvēs. No sava lauka darba Japānā viņa atminas kādas pētījuma dalībnieces stāstīto par darba un ģimenes vajadzību salāgošanu. Viņas bērnam tika atklātas veselības problēmas, kas prasīja gan tuvāko ģimenes locekļu, gan plašāka atbalsta tīkla iesaisti, tāpēc bija nepieciešams turpināt sadarbību arī ar esošo bērnudārzu, kura darbinieki pārzināja potenciālos izaicinājumus un bija ļoti atbalstoši. Tādējādi tuvniecības saišu apsvērumu dēļ pētniece bija piesaistīta konkrētai ģeogrāfiskai vietai, kas radīja ierobežotas iespējas viņas darba mobilitātei.

Sasaistot abus pētījumus, Ieva norāda uz paradoksiem pētnieku darbā. No vienas puses, tiek sagaidīts, ka pētnieks būs allaž gatavs kaut kurp doties. No otras puses, šiem cilvēkiem ir dažāda veida attiecības ar partneriem, bērniem, un radiniekiem, kuri arī ir nozīmīga pētnieka dzīves daļa un ne vienmēr var doties līdzi. Cilvēki iegulda ļoti daudz laika un enerģijas, lai apsvērtu visas šīs lietas – ko darīt, ko nedarīt. Ne kustēšanās, ne nekustēšanās nav tādas vienkāršas un pašsaprotamas izvēles.

Izvēle vai un kurp doties ir saistīta arī ar institūciju piedāvāto atbalstu. Piemēram, vai tiek sniegts atbalsts, ja pētnieks dodas strādāt kopā ar savu ģimeni; vai tiek pieļauta pētnieciskā projekta pagarinājums, ja piedzimst bērns. Augstākās izglītības un pētniecības institūcijas Japānā izmanto dažādas pieejas. Piemēram, iegūstot stipendiju vai pētniecības grantu un pārceļoties uz Japānu, pētnieks saņem daudz lielāku atbalstu arī savai ģimenei, kura dodas līdzi, nekā tas ir Latvijas gadījumā.

Vēršot skatu uz situāciju Latvijā, Ieva norāda uz vēl kādu būtisku aspektu, kas kopumā ietekmē pētnieku dzīvi. Tā ir akadēmiskajā vidē pastāvošā sistēmiskā rakstura nedrošība. Latvijas gadījumā situāciju ir sarežģīta, jo zinātnei ir zems finansējums, un pētnieki ir atkarīgi no ārējiem finansētājiem, piemēram, Eiropas Savienības fondu līdzekļiem. Projektu finansējuma injekcijas rada ilgtermiņa nedrošības sajūtu ne tikai darba vidē, bet tiešā veidā ietekmē arī pētnieka dzīvi kopumā. 2022. gada decembrī, kad sarunājāmies ar Ievu, daudzi pētnieki Latvijā gaidīja Latvijas Zinātnes padomes Fundamentālo un lietišķo pētījumu projektu konkursa rezultātus. Kā šie rezultāti ietekmēs pētniekus – gan tos, kuriem pēc dažām nedēļām būs jāsāk darbs pie jauna projekta, gan tos, kuri nesaņems atbalstu savai idejai? Vai un kādas būs iespējas šiem cilvēkiem īsā laikā pārstrukturizēt savu darbu, ienākumus un ģimenes dzīvi?

Nepietiekamais zinātnes finansējums lielā mērā ietekmē arī to, kāda veida pētniecība var notikt Latvijā, kādi pētnieki var un vēlētos braukt šeit strādāt. Ieva norāda, ka no vienas puses tiek postulēts, ka valstī nepieciešami vairāk zinātnieku. No otras puses, jājautā, kas notiek ar šiem pētniekiem, kuru projekts un arī finansējums vienā brīdī beidzas – vai un cik lielā mērā mēs šo cilvēkus gribam noturēt, kā mēs viņus varam noturēt, kā mēs varam radīt vidi, kurā viņi jūtas droši ne tikai par savu darba, bet arī dzīvi kopumā. Šos un citus jautājums Ieva turpinās šķetināt projektā (Re)moving Ties, cenšoties izzināt, kā pētnieku daļēji pastāvīga darba mobilitāte jeb pārcelšanās darba dēļ no valsts uz valsti ietekmē viņu fundamentāli svarīgās attiecības.